Montagevet. Met montagevet wordt voorkomen dat metalen onderdelen (zoals stuurpen, zadelpen en pedalen) niet meer lost te krijgen zijn. Ook gaat het kraken tegen. Het voorkomt aantasting, is waterafstotend en is sterk hechtend.
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
Anti-seize pasta beschermt metalen onderdelen hoofdzakelijk tegen corrosie, vastbranden en vastroesten. Met behulp van deze pasta breng je een isolerende laag aan tussen de metalen zodat er geen breuken of scheuren of andere ongemakken kunnen ontstaan.
Carbon pasta is speciaal gemaakt voor carbon, wat kwetsbaarder is voor te strak vast draaien. Het zorgt voor extra frictie zonder het carbon te beschadigen, zodat het onderdeel goed vast blijft zitten en niet gaat kraken.
Een klein beetje montagevet zorgt er bij mij voor dat ze altijd probleemloos weer losdraaien.
Keramisch vet (DV) is een bijzonder hoogwaardige montagepasta en smeervet. Door de unieke samenstelling heeft het product een zeer hoog temperatuurbereik (piektemperatuur ca. 1500°C) en een hoge drukbestendigheid. Tevens vermindert het de wrijving van bewegende delen en biedt het een goede bescherming tegen corrosie.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Steekassen schoonmaken & invetten
Er komt hier wel eens wat zand in. Spray een beetje Drivetrain Detox op een doek en maak de steekassen schoon. Vervolgens doe je een klein beetje All Round Grease op de steekas en verdeel je dit met je vinger, ook op het schroefdraad. Doe dit met beide steekassen.
Deze Trivio momentsleutel set is beste momentsleutel voor vrijwel iedere klus. De Trivio Momentsleutel set 2-14NM 1/4” + Bitset is uit gehard kwaliteitsstaal vervaardigd en voorzien van een ergonomisch handvat voor extra grip. Dankzij deze eigenschappen kun je kracht optimaal op het gereedschap overbrengen.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Smeren doe je zo: Als je klikpedalen een zichtbare veer hebben (zoals SPD-pedalen op je mountainbike), breng dan om de paar ritten een druppel olie op de veer aan om hem roestvrij te houden en goed te laten werken.
Dry weather lube smeert goed en trekt nauwelijks vuil aan. Voorwaarde is wel dat de fiets- en bospaden droog zijn. Zo niet, werkt dit middel minder lang – dan all weather of wet lube. Ideaal voor mooi-weer-fietsers.
Ketting smeren
Hoe vaak je dat moet doen hangt af van de olie die je gebruikt en hoe vaak je fietst. Als de ketting een piepend geluid maakt tijdens het fietsen, is het tijd om deze te smeren. Ook als je een lange tocht van een aantal uur hebt gefietst in de regen, is het vaak nodig om de ketting te smeren.
Smeer de ketting met een goede teflon zoals cyclon coursespray, smeer tevens de scharnierpunten van de derailleurs. Wij adviseren de ketting regelmatig met kleine hoeveelheden teflon te smeren. Laat teflon een uur inwerken, wrijf de ketting af met een oude doek om overtollige teflon te verwijderen.
Het is belangrijk om jouw fietsketting zo nu en dan eens te ontvetten. Je zult zien dat jouw ketting tijdens een rit in schone en droge omstandigheden nauwelijks vies is geworden. Dan kan het geen kwaad om je ketting een keertje 'bij te smeren'.
Hoe weet ik of ik mijn trapassen moet vervangen? Je bottom bracket of trapas moet je vervangen als je merkt dat het allemaal niet meer soepel ronddraait. Kraken, piepen en speling of een stroef gevoel tijdens het trappen zijn allemaal indicatoren dat het tijd wordt er eens goed naar te kijken.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
Trapas vervangen 60-80 euro
Een geschroefde trapas of een geperste trapas. Over het algemeen zal een geperste trapas duurder zijn om te laten vervangen.
Keramisch vet is dé vervanger voor kopervet
En terecht! Het biedt uitstekende bescherming tegen corrosie en is tevens bestand tegen hoge temperaturen. Het smeervet is verwerkbaar met het bijgeleverde kwastje waardoor je snel en eenvoudig het vet op de goede plaats kunt aanbrengen.
Wanneer er een smeermiddel (kopervet, siliconenspray, olie of wat dan ook) wordt toegepast wordt de wrijving veel lager en daardoor de resulterende trekspanning in de bout veel hoger.
Keramisch vet (vervanger van Kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.
Bij gebruik van snelspanners moeten de uiteinden van de as ongeveer gelijk liggen met de buitenkant van de patten. Wanneer ze te ver uitsteken zal de snelspanner niet tegen de patten drukken maar tegen de aseinden. De ruimte tussen borgmoer en aseinde moet ongeveer de dikte van de patten zijn.
Het voordeel van steekassen is dus dat ze stijver zijn dan de quick release / snelsluiters. In eerste instantie betekent dit dat er minder kans is dat de assen breken. Dat de steekas stijver is betekent ook dat er minder energie die jij levert verloren gaat, kortom een directere overbrenging.
Achter zit de steekas altijd van links naar rechts (van achteren gezien), voor kan van beide kanten. Schroef de as los van het wiel dat je eruit wilt halen. Dat doe je met een hendeltje op de as of met een 6 millimeter inbussleutel. Misschien heb je een Q-Loc, dat is een soort snelspanner voor steekassen.