De volgende 7 Mercedessen maken gebruik van een Renault motor: A180, A200, Citan, CLA200, GLA200, B160 en de B200. Deze auto's maken gebruik van de m282 4-cilinder 1.3 liter benzinemotor die Mercedes in samenwerking met Renault heeft ontwikkeld. Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd.
Zo ook bij de Mercedes A-klasse; de A160, A180 en A200 van de generatie W177 zijn alle drie voorzien van een 1.3 liter grote benzinemotor. Deze motor is ontwikkeld in samenwerking met Renault.
Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.
De A-Klasse is de eerste Mercedes-Benz met de nieuwe 1.4 viercilinder benzinemotor die in samenwerking met Renault werd ontwikkeld. Dat merk biedt dezelfde motor aan als 1.3 TCe en eigenlijk ligt die benaming dichter bij de waarheid, omdat de werkelijke cilinderinhoud 1.332 cc is.
Zakelijke vriendjes dan. Want Daimler, het moederbedrijf achter Mercedes, verkoopt nu ook de aandelen van Renault. Hoewel autofabrikanten op individueel niveau opereren hebben ze elkaar keihard nodig. Vandaar dat je soms de motor van merk A in een auto van merk B treft.
Voortaan krijgt iedereen minstens een 1.950 cc grote Mercedes-motor. De compacte modellen van het merk vieren dat met een dosis rosé. De voorbije jaren bood Mercedes als instapmotor een 1.5-diesel van Renault aan onder de motorkap van zijn meest compacte modellen. Dat is nu gedaan.
De volgende 7 Mercedessen maken gebruik van een Renault motor: A180, A200, Citan, CLA200, GLA200, B160 en de B200. Deze auto's maken gebruik van de m282 4-cilinder 1.3 liter benzinemotor die Mercedes in samenwerking met Renault heeft ontwikkeld. Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd.
Specificaties Mercedes C-klasse
Van de 1,5-liter viercilinder is er een C 180 met 170 pk en een C 200 met 204 pk. De C 300 krijgt een 2,0-liter viercilinder met 258 pk. De 200 en 300 zijn als vierwielaandrijvers te krijgen en alle motoren hebben een 48-volt hulpje.
GLA als 180
Die variant van de kleinste cross-over van het merk heeft een 1.3 viercilinder van 163 pk en 250 Nm onder de kap. Die benzinemotor laat zich niet langer de basismotor te noemen.
Het model wordt in eerste instantie leverbaar als B 180 en B 200, beide met een 1,3-liter benzinemotor met respectievelijk 136 en 163 pk. Een 7-traps automaat is in beide gevallen standaard. Dieselaars kunnen kiezen voor de B 180d met een 116 pk sterke 1.5-motor.
De nieuwe instapper betreft een A160, met 1.6-turbomotor met 102 pk. De naam zegt hier niet alles, want de A180 en A200 hebben dezelfde 1.6-motor, maar dan met 122 en 156 pk. Het motorgamma ging in zoverre op de schop dat de naamgeving is veranderd.
Toch worden de oude deugden niet vergeten: de B-klasse biedt meer beenruimte dan zijn voorganger. Het zicht rondom is bovendien beter dan in de A-klasse. Dat mag ook wel, want je betaalt gemiddeld zo'n 3000 euro meer voor een B. De 9 centimeter hogere zitpositie is bij de prijs inbegrepen.
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken. 2e hands kun je zeker het beste voor een Jap gaan. Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.
De voorgangers. De Mercedes-Benz SL – wat staat voor Sport Leicht – bestaat al sinds 1952: eerst voor op het circuit, maar twee jaar later ook als straatauto. De 300 SL begon zijn leven in 1954 als coupé (de befaamde Gullwing) en werd later afgelost door de 300 SL Roadster en zijn goedkopere broertje 190 SL Roadster.
Het verschil met de normale A-Klasse is niet heel groot, maar je zit hoger in de GLA. Dat maakt instappen makkelijker en zorgt ook voor meer overzicht op de weg. Daarnaast zijn langere bestuurders ook blij met de royale verstelmogelijkheden en voetenruimte voorin de Mercedes GLA, want daar scoort hij punten.
De C200 is een stuk pittiger dan de C180. De C200 heeft 184pk en 270Nm en dat verschil merk je. Zelfs met 65km op de teller gaat de auto er goed vandoor. Het rijdt erg lekker.
De C-Klasse blijft onverminderd een degelijke en betrouwbare auto, met keuze uit tal van uitvoeringen, rijk uitgerust en met allerlei eersteklas veiligheidsvoorzieningen. Voeg daarbij nog zijn hoge restwaarde en het zal duidelijk zijn dat deze Mercedes de moeite van het overwegen waard is.
China is sinds 2016 de grootste afzetmarkt voor de C-Klasse Limousine. De fabriek in Beijing produceert de C-klasse met lange wielbasis voor de Chinese markt. In East London worden Limousines met rechtse en linkse besturing gebouwd voor de wereldwijde export.
Als Duitse autofabrikant is Mercedes al meer dan honderd jaar een van de meest luxueuze, premium en betrouwbare merken op de markt. De CLA-Klasse omvat luxueuze 4-deurs coupé en 5-deurs estate modellen. Hij zit boordevol functies en is betrouwbaar genoeg om te kopen.
De "CLA 180" wordt aangedreven door een 1.6 liter motor die goed is voor 122 pk / 200 Nm. Dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak op de voorwielen (!) overgebracht.
Ervaring met Mercedes-Benz A-Klasse CDI 200 DCT: Fijne stuur auto. Redelijk stug afgeveerd. Zeer goede weglegging, standaard onderstel en stuurinrichting. Motor en automaat geven het gevoel om met meer vermogen onderweg te zijn, dam met 136 pk-tjes.
De nieuwe Vito met de 1.6 liter dieselmotor voor de 109 en 111 CDI is afkomstig uit de Renault Trafic.
De achterwielaangedreven versies behouden de aandrijflijn met de 2.1 Mercedes-motor. In de Vito 114 CDI levert deze 136 pk, in de 116 CDI 163 pk en in de 119 BlueTEC (de eerste Euro 6-Van in deze klasse) 190 pk.