De moleculen nemen in warme lucht derhalve ook meer ruimte in. Dat komt tot uiting in de soortelijke massa of dichtheid. Warmere lucht is namelijk ook lichter dan koudere lucht. Hoe warmer de lucht hoe lichter, hoe kouder de lucht hoe zwaarder de lucht.
Algemene scheikunde mensen. Hoe warmer iets wordt hoe verder de moleculen uit elkaar gaan bewegen. Koude lucht is dus door meer moleculen bij elkaar dichter dan warme lucht (luchtvochtigheid is bijkomend aspect) en zal dus meer kracht leveren.
Warmere lucht stijgt sneller dan koudere lucht omdat warmere lucht een lagere dichtheid heeft (en "omhooggeduwd" wordt door de dichtere lucht tot de hoogte waarop de dichtheid gelijk wordt - dwz de omgevingslucht is even warm als de aanvankelijk stijgende warme lucht).
Hoe hoger de temperatuur in de bovenste luchtlagen van de verblijfplaats, hoe groter de warmteverliezen door het dak. Door de aanwezige lucht te laten circuleren d.m.v. plafondventilatoren kan de warme lucht naar beneden gestuwd worden en bereikt men een ideale warmterecuperatie.
Koude lucht zakt en warme lucht stijgt. Dit komt doordat koudere lucht compacter is en zwaarder dan de lichtere warme lucht, die gewoonweg opzij wordt geduwd. De warme lucht komt tegen het plafond en wordt richting het raam geduwd. Daar koelt de lucht vervolgens af om weer te zakken.
Zo doet u dat: Betere isolatie door Dubbel glas of triple glas en kunststofkozijnen te laten plaatsen. Als u enkel glas heeft, vervang dit dan door dubbel of triple glas. Dat isoleert de ramen, waardoor ze minder of helemaal niet afkoelen en koudeval dus geen kans heeft.
Lucht stijgt alleen maar op als de dichtheid van die lucht lager is dan de dichtheid van de omringende lucht - en dat is (toevallig) het geval bij lucht die warmer is dan de lucht in de omgeving, omdat lucht uitzet wanneer het warmer wordt. Lucht van 10 °C zal dus opstijgen als de lucht in de omgeving 5 °C is.
De hele nacht een ventilator aan laten staan is namelijk slecht voor je gezondheid. Het apparaat verspreidt namelijk niet alleen koude lucht. Ook stof en pollen worden door een ventilator door je kamer heen geblazen. Zeker als je last hebt van hooikoorts, astma of allergieën is dit bijzonder slecht voor je.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.
Verwissel de ventilatoren
Warme lucht stijgt op en door een ventilator in te zetten om de lucht te verspreiden kun je de warmte gelijkmatig verdelen. Dit is vooral handig en effectief in grote open ruimtes, zoals een ruime woonkamer.
De belangrijkste reden voor de lagere temperaturen op grotere hoogte is dat de lucht daar ijler is omdat de luchtdruk afneemt met de hoogte. Dat is als volgt te verklaren. Hoe hoger je komt, hoe minder lucht er nog boven je aanwezig is en op je drukt.
Je hebt iets nodig als een flinke buisventilator. Dit zal je enkele graden verkoeling brengen, en drogere lucht. Je moet niet de illusie hebben dat het net zo koel wordt als in de kamer waar de airco hangt.
Bovenin de stratosfeer, op een hoogte van circa 50 km, kan de temperatuur weer oplopen tot rond het vriespunt. Hierbij moet worden aangetekend dat op die hoogte de lucht zeer ijl is. Hoewel de temperatuur er relatief aangenaam lijkt (∼0°C i.p.v. -50°C), is er zeer weinig lucht, waardoor deze weinig warmte bevat.
Zorg ervoor dat de lucht richting de gang of overloop geblazen wordt. Zo blaast de ventilator de warme lucht uw slaapkamer uit en is er ruimte voor nieuwe, koelere lucht. Heeft u een groot openstaand raam of een balkondeur die u 's nachts openlaat? Plaats dan de ventilator in de opening en juist naar binnen gericht.
Oftewel, de luchtdruk neemt met de hoogte af. Er bevinden zich namelijk steeds minder moleculen boven een luchtlaag zodra de luchtlaag stijgt. Door het zinken van koele lucht, stijgt de warmere lucht geforceerd op. De afnemende luchtdruk met hoogte biedt ruimte aan de warme luchtlaag om uit te zetten.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden.
Een airco of ventilator zorgt op warme dagen voor een koel huis. Maar een airco gebruikt veel meer energie dan een ventilator en bevat schadelijk koudemiddel.
Een ventilator verbruikt zo'n 0.05 kWh per uur en een airco tussen de 1,0 en 2,5 kilowatt per uur.
Klachten door ventilatie
Dat betekent dus dat als er in één van de ruimtes al een virus in de lucht hangt, het gemakkelijker wordt verspreid door het hele huis. Op deze manier kan men dus sneller verkouden worden. De luchtstroom die door ventilatie op gang komt, kan bovendien ook makkelijker stof en pollen verspreiden.
Zonder voelbare luchtstroom mag het niet warmer zijn dan 25˚C. Voor zeer lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 25˚C. Mits er een voelbare luchtstroom is. Anders mag het niet warmer dan 23˚C zijn.
Help de ventilator een handje
Dat verdeelt de lucht, waardoor deze plaatselijk minder warm aanvoelt. U kunt een bevroren koelelement of bevroren fles water aan de ventilator bevestigen voor extra koele lucht. Dit, in combinatie met het openzetten van ramen en deuren, doet wonderen voor de binnentemperatuur.