Een goede lijnolie is de Van Beek gebleekte lijnolie. Het verhoogt de glans en transparantie en maakt de consistentie van je olieverf gladder. Daarnaast verruimt dit medium de droogtijd. Deze lijnolie geeft minder vergeling dan gezuiverde lijnolie in het donker; de vergeling verdwijnt grotendeels bij daglicht.
Geraffineerde lijnzaadolie wordt al vanaf de 18e eeuw gebruikt. Deze olie wordt ook wel verkocht als gezuiverde lijnolie (purified linseed oil). Hij wordt gebruikt als bindmiddel in tubes olieverf. Geraffineerde lijnolie heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als koud geperste lijnolie maar droogt langzamer.
Olieverf gebruik je af en toe direct uit de tube, maar het grootste deel van de tijd verdun je het met een oplosmiddel: (Reukloze) terpentine, (gerectificeerde) terpentijn of Gamsol. Schilders medium.
Gebleekte lijnolie is een vervaardigde en gezuiverde olie, die door een blekings proces lichter is gemaakt. Lijnolie gebleekt kan vergelen in lichte kleuren verf, zoals Jezebel en Roesia. Dit wordt veroorzaakt door het hoge gehalte onverzadigde verbindingen in lijnolie.
Olieverf medium sneldrogend of normaal drogend is om de olieverf te verdunnen en smeerbaar te maken en de hechting op de onderlagen te verbeteren. Deze mediums (verdunningsmiddelen) kunt u naar behoefte mixen voor het gebruik bij technieken die veel lagen verf vereisen, zoals de glacis-techniek.
Verschil White Spirit en Terpentijn
Terpentijn is een meer visceuze substantie, terwijl de White Spirit een meer “waterige” consistentie heeft, die de verf in mixen beïnvloedt, waardoor ze meer vloeibaar en minder controleerbaar wordt. Ook verdampt de White Spirit sneller dan Terpentijn.
Als je in dunne lagen olieverf werkt, dan droogt de verf meestal wel binnen een etmaal. Dit kan echter verschillen per type pigment. De doffe en ondoorzichtige aardkleuren drogen bijvoorbeeld veel sneller dan een transparante en glimmende kleur als alizarine rood.
De volledige naam van lijnolie is lijnzaadolie. Lijnzaadolie komt uit de vlasplant, deze bloem bevat ongeveer 40% olie. De vlasplant groeit in Europa, Canada en Rusland. Rauwe lijnolie krijg je door deze bloem te persen.
Bij onbehandeld hout in twee lagen opbrengen met kwast of roller; De eerste laag verdunnen met ongeveer 20% terpentine of terpentijn*. De tweede laag onverdund aanbrengen. Zorg er voor dat er een zo dun mogelijke laag wordt aangebracht, anders blijft de vloer 1 a 2 weken plakkerig.
Gekookte lijnzaadolie is uitstekend geschikt voor het impregneren van hout om dit te conserveren maar kan daarnaast ook prima gebruikt worden voor het bewaren van kwasten, het oliën van ladders en dergelijke. Lijnzaadolie kan desgewenst verdund worden met Terpentijnolie.
Al meer dan vijfhonderd jaar is lijnolie het belangrijkste bindmiddel van olieverf. Lijnolie wordt verkregen uit de zaden van de vlasplant. De geschiedenis heeft ons geleerd dat lijnolie als bindmiddel van olieverf de beste eigenschappen heeft.
Je zou hiervoor terpentine, terpentijn of lijnolie voor kunnen gebruiken. Medium die de olieverf transparanter maken: Dit medium wordt vaak gebruikt bij het schilderen van glazen voorwerpen en voor glaceren. Je gebruikt hiervoor bijvoorbeeld glaceermedium voor.
Linnen is de lievelingsondergrond van olieverfschilders. Linnen kan ook de lange droogtijd van olieverf goed verdragen. De structuur van dit doek is mooi, klassiek, niet te fijntjes maar juist met een beetje karakter. Omdat dit doek zwaarder en sterker is kan het ook strakker worden gespannen dan een katoenen doek.
Het antwoord daarop is heel eenvoudig doch duidelijk: "neen". Terpentijn, ook wel "terpentijnolie", "gomterpentijn", "Portugese terpentijnolie" of "Venetiaanse terpentijnolie" genoemd wordt gemaakt door hars van naaldbomen te destilleren (wat "rectificeren" wordt genoemd). Terpentijn ruikt dan ook redelijk prettig.
Olieverf heeft vele voordelen. ze droogt langzaam zodat er steeds veranderingen in de voorstelling kunnen worden aangebracht. Olieverf kan op het doek worden gebracht met penseel of met het paletmes. vooralhet zeer kleine verschil tussen natte en droge verf maakt olieverf heel geschikt.
“Het volstaat inderdaad om alles eerst eens goed af te wassen en te ontvetten met ammoniakwater,” reageert Henri Blindeman. “Na het drogen kan je de olieverf mat schuren en dan natuurlijk ontstoffen en vervolgens een geschikte grondlaag aanbrengen (zoals Isoprim van Levis).
Breng de (Restol of Koopmans) olie onverdund of verdund aan op het hout (dit wordt op de verpakking aangegeven). Schilder het hout altijd met de nerf mee, veeg druppels direct weg. Na de eerste laag moet je het hout 24 uur laten drogen.
Gekookte lijnzaadolie is uitstekend geschikt voor het impregneren van hout om dit te conserveren maar kan daarnaast ook prima gebruikt worden voor het bewaren van kwasten, het oliën van ladders en dergelijke. Lijnzaadolie kan desgewenst verdund worden met Terpentijnolie.
De droogtijd van gekookte lijnzaadolie is ongeveer een dag. Door aan rauwe Lijnzaadolie circa 1% siccatief toe te voegen kan ook daarvan de droogtijd aanmerkelijk verkort worden.
Gekookte lijnolie haalt de mooie structuur in blank hout op en is dus erg geschikt als houtbeschermer. Het wordt dan ook veel gebruikt voor het impregneren en onderhouden van houten voorwerpen als trappen, vloeren en meubels. Daarnaast kan het gebruikt worden om staal dat al roestig is te beschermen tegen doorroesten.
Gekookte lijnolie is rauwe lijnolie welke een extra behandeling heeft ondergaan. Door verhitting en toevoeging van siccatief is het een drogende olie geworden en mede daardoor geschikt als bindmiddel waarmee een traditionele vernis of dekkende verf (met toevoeging van pigmenten) kan worden gemaakt.
Dus gaat het onbehandeld al 10-15 jaar mee. Dubbel zo lang als vuren en grenen.
Zo is de droogtijd van olieverf veel langer door de olie, terwijl acrylverf juist snel droogt waardoor je snel kan werken. En omdat acrylverf watervast opdroogt kan je goed laag over laag werken. Aquarel lost weer op met een nieuwe laag waterverf.
Olieverf oxideert sneller als de lucht droog is. Als het erg vochtig weer is, koop dan een kleine luchtontvochtiger en zet hem in de buurt van je schilderij neer. Dit helpt om het overtollige vocht uit de lucht te halen, zodat de olieverf sneller droog is.