Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%.
Met name jongeren gebruiken sociale media, maar ouderen maken de laatste jaren een inhaalslag. 65 tot 75 jaar 76,0% 25 tot 45 jaar 96,0% 45 tot 65 jaar 91,9% 75 jaar of ouder 39,8% 96,8% 12 tot 25 jaar Wie gebruikt het vaakst sociale media?
De meeste kinderen kijken dagelijks YouTube (65 procent) en televisie (55 procent). Aan YouTube en YouTube Kids besteden kinderen gemiddeld 28 minuten per dag. 9 procent zegt dat hun kind meer dan een uur per dag aan Youtube besteedt. Aan televisiekijken besteden kinderen gemiddeld 22 minuten per dag.
Uit de gegevens van het “We Are Social 2021” rapport blijkt dat meer dan 50% van de accounts van mensen onder de 35 jaar zijn: 13-17 Jaar: 7,3%18-24 Jaar: 29,8%.25-34 Jaar: 33%.
De app wordt het meest gebruikt door 18 tot 24-jarigen (38,9%). Op de tweede plaats staat de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar (32,4). Ook in de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar is de app zeer populair (15,6%). Hoewel de meerderheid van de TikTok-gebruikers jong is, is er een groeiend aantal oudere gebruikers.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
83% van de jongeren kijkt (minstens) dagelijks naar Instagram, gevolgd door YouTube (70%), Snapchat (66%), TikTok (63%) en Facebook (59%). Instagram lijkt z'n piek bereikt te hebben, TikTok zet spectaculaire stijging van vorig jaar verder.
Instagram groeide met 18 procent naar 7,8 miljoen gebruikers. Met +34 procent is Tiktok de grootste stijger in de lijst. Zo'n 4 miljoen Nederlanders gebruiken nu Tiktok. De grote verliezers zijn Facebook en Twitter, de sociale media verliezen beiden zo'n half miljoen gebruikers.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Vanaf welke leeftijd mag je kind een account op sociale media? De meeste sociale media, zoals Instagram, Facebook en WhatsApp hanteren het beleid dat kinderen jonger dan 16 jaar toestemming van hun ouders nodig hebben. Voor Twitter, TikTok en Snapchat is de minimale leeftijd 13 jaar.
Op 'Insta' kun je met afbeeldingen en/of korte video's het visuele verhaal van je merk vertellen, waardoor je zichtbaar wordt. Door je foto's/video's te delen, laat je anderen meekijken en meeleven in jouw wereld. Dat is wat werkt op Social Media en daarom is Instagram zo populair.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
Net als vorig jaar is TikTok de grote winnaar van het Nationale Social Media Onderzoek. Met bijna een verdubbeling van het aantal gebruikers zit het platform nu op 3.000.000 leden. Ook het dagelijkse gebruik van de app is gestegen met 765.000 actieve leden.
TikTok is het grootste social media netwerk na Facebook en Instagram en het kán je niet ontgaan zijn; het platform groeit extreem hard. In 2021 overtrof TikTok de wereldwijde reclame-inkomsten van Snapchat. En dat terwijl Snapchat voorheen favoriet was onder tieners en twintigers.
Een kind onder de 13 jaar rapporteren op Instagram
Instagram vereist dat iedereen ten minste 13 jaar oud moet zijn om een account te maken (sommige regio's zoals Zuid-Korea, Spanje of Quebec hebben andere leeftijdsvereisten).
Selena Gomez meest gevolgde vrouw op Instagram
Een dag later zit de actrice, zangeres en Rare Beauty-oprichter al op 401 miljoen volgers. Jenner blijft daar vlak achter met 382 miljoen en voetballer Cristiano Ronaldo houdt zijn toppositie vast met 563 miljoen volgers.
samenvatting: In 2013 sportte 83 procent van de jeugdigen (6 t/m 23 jaar) minimaal twaalf keer per jaar (maandelijks) en 71 procent sportte minstens 40 keer per jaar (wekelijks).
Hoe oud zijn jongeren? Volgens de Van Dale zijn jongeren tussen de 16 en 30 jaar oud. Het Centraal Bureau voor de Statistiek gebruikt de term voor alle mensen van 0 t/m 25 jaar. Het is dus belangrijk om zelf na te denken wie jouw jongeren als doelgroep zijn.
Technologische gadgets: Voor een 12-jarige meisje dat van technologie houdt, hebben we een grote keuze aan gadgets. Sport: voor een sportief 12-jarig meisje hebben we heel veel soorten spellen die je flink in beweging zetten. Denk bijvoorbeeld aan onze enorm leuke Swingball!
Welke leeftijdsgroep is het meest actief op Facebook? Als we naar de statistieken van Facebook kijken, zien we dat de meeste gebruikers wereldwijd tussen de 25 en 34 jaar oud zijn. De 18-24 jarigen zijn ook zeer actief op het platform, gevolgd door de 35-44 jarigen.
Instagram en Instagram-gebruikers zijn anno 2023 nog steeds gek op videocontent en dus ook Instagram Reels. Probeer meer betrokkenheid te creëren op je berichten: stel vragen en reageer op reacties. Gebruik hashtags geschikt voor jouw niche. Het gebruik van 11 hashtags zorgt voor de meeste betrokkenheid.
Netflix wordt nog altijd het meest gebruikt door jongeren: gemiddeld kijkt 84%. Wel zien we dat in vergelijking met twee jaar geleden dit percentage fors is gezakt (was 92%). Vooral Millennials haken af bij Netflix. Andere diensten noteren een toename (zie whitepaper).