Deze versnellingsbak met dubbele koppeling maakt sneller schakelen mogelijk en dat vrijwel zonder voelbare trekkrachtonderbreking. De auto accelereert harmonieus en dynamisch. De 7-traps S tronic bestaat uit twee lamellenkoppelingen en twee deeltransmissies.
Waar op letten bij Automaat kopen
Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen.
Een normale automatische versnellingsbak schakelt met behulp van één koppeling naar een andere versnelling. Maar de DSG schakelt naar een andere koppeling. De ene koppeling voorziet in de even versnellingen, de andere koppeling voorziet in de oneven versnellingen.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
de auto blijft niet stilstaan als-ie in Drive staat en dat zorgt in de beginperiode weleens voor een kleine botsing. automaten zijn over het algemeen duurder. het is echt even wennen als je een handgeschakelde auto gewend bent, doordat je onder andere je linkervoet niet gebruikt tijdens het rijden.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Ook verslijten de remmen sneller, omdat er moeilijker op de motor wordt afgeremd in een automaat. Dit betekent dat een automaat iets duurder in onderhoud kan zijn dan een auto met een handmatig systeem.
Als je met een automaat voor een stoplicht staat moet je hem gewoon in D laten staan. Enkel als je langer stilstaat zoals bijvoorbeeld voor een overweg of brug moet je hem in D of N zetten. De automaat is gewoon gemaakt om enige tijd in D te staan met uw voet op de rem.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
Standen automaat
Zet je de auto in de P-stand, dan blokkeert je versnellingsbak. Deze stand heeft dus als het ware hetzelfde effect als je handrem. Het zorgt ervoor dat je auto niet gaat rollen na het parkeren.
Je bent met een automaat zonder schokken, gekraak of stilvallen sneller vertrokken aan de lichten. Ook op een hellende baan ben je gemakkelijker weg. Kortom, met een automaat schakelt je relaxniveau een versnelling hoger en je stressniveau een versnelling lager.
Om te vertrekken met een automaat, hou je je voet eerst stevig ingedrukt op het rempedaal en zet je de pook in de D-stand. Start de motor en laat het rempedaal langzaam los (vergeet de handrem niet!). De auto begint nu te rijden. Om sneller te gaan, druk je het gaspedaal in.
Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Met een automaat heeft u geen last meer van de hellingproef. Als je de rem loslaat begint de auto namelijk vanzelf te rijden. Geen gedoe meer met achteruit rollen, snel schakelen en gas geven dus.
Alle letters op een rij
D = 'drive' (rijden) P = 'park' (parkeren) R = 'reverse' (achteruitrijden)
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
Met welk type DSG versnellingsbak de auto is uitgevoerd hangt af van de motor en de grote van de auto. Zo is de DQ200 veelal te vinden in de kleine auto's zoals de VW Polo en de VW Golf met de lichtere motoren.