Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%. Er komen wel steeds meer nieuwe gebruikers uit de groep 20-39 jaar bij.
Vooral onder jongeren is dit een populair kanaal. 73% van de jongeren tot en met 19 gebruikt Instagram. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46% en voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22%. Van de 65 plussers gebruikt 9% Instagram.
Dit opkomende social media platform is vooral populair onder de wat jongere doelgroep van 15 t/m 24 jaar. Op dit moment heeft het platform 800.000 gebruikers. Dat is evenveel als Pinterest! BeReal is een app uit 2020 waarbij gebruikers één foto per dag kunnen maken en delen.
De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent).
Tieners spenderen hun tijd het liefst op TikTok, Snapchat en BeReal. Ook onder twintigers wordt TikTok populairder. Het Instagram-gebruik van jongeren onder de 25 jaar neemt af.
Vanaf welke leeftijd mag je kind een account op sociale media? De meeste sociale media, zoals Instagram, Facebook en WhatsApp hanteren het beleid dat kinderen jonger dan 16 jaar toestemming van hun ouders nodig hebben. Voor Twitter, TikTok en Snapchat is de minimale leeftijd 13 jaar.
Gemiddeld besteden jongeren nog steeds zo'n 4 uur per dag aan social media, wat ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar. Whatsapp blijft het meest populair (93%), gevolgd door Instagram (85%) en YouTube (84%). Voor het eerst stijgt Snapchat uit boven Facebook in gebruik, die dit jaar nog verder afneemt.
Op 'Insta' kun je met afbeeldingen en/of korte video's het visuele verhaal van je merk vertellen, waardoor je zichtbaar wordt. Door je foto's/video's te delen, laat je anderen meekijken en meeleven in jouw wereld. Dat is wat werkt op Social Media en daarom is Instagram zo populair.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Vanaf 13 jaar mag je een account aanmaken en kan je dus filmpjes posten. Vanaf 16 jaar kunnen anderen je video's gebruiken om een duet of aanhechting (stitch) te maken.
Het grootste gedeelte van Facebookgebruikers is tussen 25 tot 75 jaar oud. Op Facebook heb je vrijheid om verschillende berichten te plaatsen: van tekstupdates, foto's en video's tot en met links naar je website.
Instagram en YouTube verliezen terrein onder tieners
Waar 2 jaar geleden nog 65 procent van de jongeren dagelijks Instagram gebruikte, is dat in 2023 gedaald tot 54 procent. De verschuiving is duidelijk zichtbaar: het dagelijks verbruik van Snapchat en met name TikTok groeide juist flink onder tieners.
Instagram is dus bedoeld om foto's te delen met vrienden/volgers. In tegenstelling tot Facebook draait het alleen om foto's en later ook video's. De kunst is een zo mooi mogelijk plaatje te delen waarin het moment wordt beschreven. Door het toepassen van een filter kun je de foto nóg mooier maken.
Wie is de Meest Gevolgde Persoon op Instagram: Cristiano Ronaldo. De 2e plaats voor het account met de meeste volgers op Instagram is voor voetballer Cristiano Ronaldo. Hij staat ook op nummer 1 als het gaat om de meest gevolgde persoon op Instagram.
Al meer dan 200 miljoen merken zijn actief op Instagram en 80% van alle gebruikers geeft aan merken te volgen.Foto's op Instagram krijgen gemiddeld 25% meer respons dan foto's op Facebook. Het is dus een ideaal platform om in te zetten als marketingtool!
Voetbal, zwemmen, aerobics/fitness en hardlopen zijn momenteel de populairste sporten onder de jeugd. Dansen en tennis volgen op enige afstand. Deze sporten zijn niet even populair onder jongens en meisjes. Hoewel meisjes de afgelopen jaren meer zijn gaan voetballen is het nog steeds echt een jongenssport.
TikTok was de meest gedownloade app van 2022
Volgens Business of apps had TikTok vorig jaar 672 miljoen downloads. Dit waren de populairste apps van vorig jaar en het aantal downloads: TikTok: 672 miljoen. Instagram: 548 miljoen.
Jongeren gebruiken vooral social media kanalen als Instagram, Snapchat en TikTok. Jongeren zijn daarnaast sneller geprikkeld nieuwe platformen te gebruiken.
Jongeren gebruiken sociale media bijvoorbeeld om gevoelens te delen, mee te leven en inspiratie op te doen. Minder dan de helft van de onderzochte jongeren zegt zichzelf soms of vaker met anderen te vergelijken als ze op WhatsApp, Instagram of Snapchat zitten.
Schermgebruik scholieren
Bijna de helft van de basisschoolleerlingen (49%) gebruikte in 2019 (bijna) dagelijks sociale media. Bij scholieren op het voortgezet onderwijs ligt dit percentage aanzienlijk hoger: 84% gebruikte (bijna) dagelijks sociale media. Dit blijkt uit ons Peilstationsonderzoek Scholieren 2019.
Officieel moet je straks 16 jaar zijn om WhatsApp te gebruiken. Het bedrijf verhoogt de minimumleeftijd van 13 naar 16 jaar. WhatsApp doet het niet omdat ze de app niet geschikt vinden voor kinderen.