Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/bedenktijd.
Binnen 14 dagen mag je een koop zonder reden ontbinden en het product terugsturen. Je hoort dan binnen 14 dagen je geld terug te krijgen. Wij onderzochten dit bij meer dan 200 webwinkels. Helaas overtreden webwinkels nog steeds massaal deze wet.
Een terugbetaling wordt normaal gesproken binnen twee werkdagen verwerkt. Houd rekening met weekeinden. In het minst gunstigste geval kan het tot vijf dagen duren voordat het geld binnen is op de rekening van jouw klant. Wanneer er betaald is via een automatische incasso, bestaat er een terugbetaaltermijn van 56 dagen.
Binnen welke termijn krijg ik mijn geld terug? Als je binnen de bedenktijd het product retourneert, heb je recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als je die al hebt betaald. Je moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.
Uw recht op retour
Als je online een aankoop doet, heb je het recht om binnen veertien dagen na ontvangst van het product en zonder opgave van reden de aankoop te annuleren. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. U krijgt dan het volledige aankoopbedrag (inclusief de verzendkosten) terug.
Als jouw retourproduct aan de retourvoorwaarden voldoet, betalen wij het gehele aankoopbedrag (inclusief eventuele verzend- en betaalkosten) zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na ontvangst en controle van het product terug.
Fysieke winkels zijn wettelijk niet verplicht om producten te ruilen. Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Geld terugvragen via middeling kan als u sterke verschillen hebt in uw jaarinkomens over 3 jaar. U kunt dan belasting terugkrijgen. Daarvoor doet u een verzoek om middeling. De laatste periode waarover u kunt middelen is 2022, 2023, 2024 omdat de middelinsregeling per 1 januari 2023 is vervallen.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
De 14 dagen termijn werkt als volgt. Als je bijvoorbeeld op 1 maart een product binnen hebt gekregen, dan heb je tot 15 maart om 12 uur 's nachts de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Bij de die twee weken tellen dus niet alleen werkdagen mee, maar ook weekenden tellen mee.
De betaalautomaat en de retourpinbon geven aan of de transactie gelukt is. De winkelier ondertekent de retourpinbon. De volgende werkdag staat het geld op uw rekening.
Waarom duurt de verwerking van een overboeking soms lang? Raar maar waar: alle overboekingen tussen 2 verschillende banken lopen via de Europese Centrale Bank (ECB). Een paar keer per dag telt de ECB alle betalingen tussen banken bij elkaar op. Pas daarna kunnen de individuele overboekingen worden verwerkt.
Een bank kan je geld namelijk even vasthouden. Dit kan het geval zijn bij abnormale of bijzonder grote transacties, of overschrijvingen naar buitenlandse rekeningen. Als je een overschrijving doet die merkbaar groter is dan de bedragen die je normaal overmaakt, is dat geen reden tot paniek.
Een overschrijving in euro naar een rekening bij een andere bank binnen Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 3 bankwerkdagen uitgevoerd. Een overschrijving naar een rekening bij een andere bank buiten de Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 5 bankwerkdagen uitgevoerd.
Hier zit je niet altijd op te wachten. Daarom kun je met iedere Rabo betaalpas retourpinnen. Je krijgt dan je geld teruggestort op je betaalrekening. Het geld staat de volgende dag weer op je rekening.
Voldoet het product aan onze retourvoorwaarden, dan wordt de terugbetaling in gang gezet en ontvang je, normaal gesproken, het aankoopbedrag binnen 14 dagen terug.
Het is daarnaast niet meer mogelijk om de fysieke AH Koopzegelboekjes voor contant geld of voor boodschappen te verzilveren. Het is nog wel mogelijk om dit geld doormiddel van retourpinnen te ontvangen op jouw bankrekening. Het kan een (1) werkdag duren voordat het geld op jouw rekening staat.
U kunt uw klacht indienen tegen uw (online) verkoper bij De Geschillencommissie. Check wel of uw verkoper hierbij is aangesloten.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Bekijk of u aangifte kunt doen bij de politie . ACM ConsuWijzer gaat alleen over uw rechten en plichten als consument. Oplichting valt buiten ons werkterrein. U kunt bij ons wel een melding doen over een ondernemer.
Je kunt artikelen altijd binnen 30 dagen retourneren, in een H&M winkel in Nederland. Retourneren in de winkel is gratis.
Het kan tot 14 dagen duren voordat de terugbetaling is verwerkt. Klarna Wanneer de bestelling is gedaan met de betaal optie Klarna(Betaal later) is het mogelijk om artikelen te retourneren in de winkel maar kan een nieuwe aankoop niet met het originele aankoopbedrag verrekend worden.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.