In Nederland hebben alle soorten elektronische handtekeningen in principe dezelfde rechtsgeldigheid als een geschreven handtekening. De enige voorwaarde die hiervoor geldt, is dat de methode die gebruikt wordt voor het ondertekenen voldoende betrouwbaar moet zijn.
De wet zegt dat een digitale handtekening dezelfde rechtsgeldigheid heeft als een handgeschreven handtekening, indien de methode voor authenticatie die daarbij is gebruikt, voldoende betrouwbaar is. Hierover zijn ook in Europa afspraken gemaakt.
Eisen aan een elektronische handtekening
De handtekening moet op unieke wijze aan de ondertekenaar zijn verbonden. Ook moet de handtekening zijn gemaakt met middelen die de ondertekenaar helemaal onder zijn controle kan houden. Wijzigingen die achteraf aan de handtekening zijn aangebracht, moeten op te sporen zijn.
Hoe ziet een digitale handtekening eruit? Een digitale handtekening ziet eruit als een handtekening op papier. Bij een digitale handtekening wordt de handtekening niet gezet met een pen op papier. De digitale handtekening wordt gezet met een apparaat, zoals een computer of smartphone, op een digitaal document.
Wilt u een gekwalificeerde elektronische handtekening gebruiken? U kunt een gekwalificeerd certificaat aanvragen bij een bedrijf dat op de vertrouwenslijst van de Europese Commissie staat. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) controleert deze bedrijven.
Een handtekening is rechtsgeldig wanneer deze is van een persoon die volgens de Kamer van Koophandel bevoegd is om namens het bedrijf de betreffende handeling te verrichten.
Log met uw DigiD in op mijnpolitie, klik vervolgens op de knop 'proces-verbaal ondertekenen' en volg de stappen in het scherm. Staat uw aangifte er niet tussen? Neem contact op met de politie via 0900-8844.
Wat is een digitale handtekening? In tegenstelling tot een eenvoudige elektronische handtekening, a digitale handtekening gebruikt een PKI-gebaseerd digitaal certificaat uitgegeven door een certificeringsinstantie (CA) die een identiteit (zoals een persoon of bedrijf) bindt aan een cryptografisch sleutelpaar.
Geen handtekening
Wordt er niet onderhandeld, dan is het slechts een aanbod. Jij stelt een overeenkomst op, de klant tekent deze voor akkoord. De handtekening is in dat geval de vorm van aanvaarding. Dit kan ook plaatsvinden in het uitvoeren van een overeenkomst: de klant betaalt voor een product dat jij levert.
Machtiging handtekening zetten
Als u niet meer handelingsbekwaam bent, moet u hiervoor naar de kantonrechter.
U kunt al digitaal ondertekenen voor € 0,59 ex btw. Terwijl alleen een postzegel u al € 0,83 kost en een aangetekend stuk € 8,60.
29-03-2022 | Per 1 oktober 2022 verandert de manier van inloggen bij de Belastingdienst. Het is dan niet meer mogelijk om in te loggen met DigiD Basis (DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord). Inloggen gaat dan via sms-controle of de DigiD app.
Mogelijk kunt u dan nog hulp vragen als het niet lukt. De activeringscode is 21 dagen geldig. Zorg er daarom voor dat u binnen 21 dagen uw DigiD activeert. Anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen.
Zo is het inmiddels ook mogelijk om op je Android smartphone documenten te ondertekenen. Dit is niet alleen erg handig, maar gaat bovendien veel sneller en veiliger dan wanneer je een papieren document ondertekent.
Als u problemen hebt bij het plaatsen van een elektronische handtekening in Acrobat Reader DC, dan kan kan er een probleem zijn met de certificaten op uw eID. U kan met de eID Viewer controleren of er certificaten op uw eID staan en wat de status van de certificaten is.
De handtekeningregel ondertekenen in Word of Excel
Wanneer u een handtekeningregel ondertekent, worden een zichtbare weergave van uw handtekening en een digitale handtekening toegevoegd. Klik in het bestand met de rechtermuisknop op de handtekeningregel en kies Ondertekenen.
“Je kunt ten alle tijden in Nederland je handtekening veranderen, maar dan moet je ook de handtekening van je rijbewijs, bankrekening en andere relevante dingen laten vervangen”, zegt Verhulst.
Naar Nederlands recht is een schriftelijke overeenkomst hoe dan ook niet verplicht (behoudens een aantal uitzonderingen). Ook zonder jouw handtekening te plaatsen kan je dus worden gehouden tot wat door de partijen werd overeengekomen. Bewijsrechtelijk stuit dat wel tegen een aantal problemen aan.
Handtekening als schriftelijk bewijs
Het is zelfs dwingend bewijs, zegt artikel 157 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Als je dus een overeenkomst kan tonen met de handtekening van de andere partij, is het een stuk gemakkelijker om de rechter te overtuigen dat er een overeenkomst is gesloten.