Het is verboden hoofdhaar of lichaamsdelen te laten zien, om transparante stoffen te dragen en om hele felle kleuren te gebruiken. Het is een enorme uitdaging." De introductie van moslimmode is vrij nieuw in Indonesië. Vijftien jaar geleden was islamitische kledij nauwelijks zichtbaar in het straatbeeld.
Geel is het meest prominente voorbeeld van genderdifferentiatie door kleuren, voor zover het alleen voor mannen verboden was. Volgens de hadithliteratuur verbood de Profeet mannen om geel te dragen: 'De Profeet, vrede zij met hem, heeft ons verboden om gele kleding te dragen' (al-Nasa'ī 1988).
Naast de hijab, zijn er ook nog andere types hoofddoeken: de khimar lijkt goed op de hijab, maar het is een capevormige doek die een stuk langer is waardoor ook nek en schouders worden bedekt. Het gezicht blijft wel volledig vrij. de chador is een mantel die lichaam en hoofd omhult, maar het gezicht volledig vrijlaat.
Het basisprincipe ten aanzien van kleding is dat het de moslim toegestaan is elke kleur te dragen, behalve datgene wat door de Profeet (vrede zij met hem) verboden is. Namelijk rood en geel.
Ibn 'Abd al-Barr zei in at-Tamhid, 16/123: "Wat betreft vrouwen, er is geen meningsverschil onder de geleerden dat het voor hen toegestaan is om kleding te dragen die in verschillende tinten rood of roze is geverfd ."
De kleur wit symboliseert in de islam puurheid, eenvoud en vrede. Het vertegenwoordigt een gevoel van spirituele toewijding. In de islam is wit een kleur die puurheid, vrede en spirituele reinheid symboliseert. Het wordt gedragen door moslimmannen tijdens de Hadj en Umrah-pelgrimstocht, en symboliseert gelijkheid voor God.
In de islamitische wereld is het principe van purdah (privacy van de vrouw) van groot belang. Ongeoorloofd binnentreden van de vrouwenverblijven is haram, dat wil zeggen ten strengste verboden voor buitenstaanders. Het woord "harem" is afgeleid van "haram".
Onder de kleuren die specifiek genoemd worden en gevonden worden in de hadith zijn wit, rood, groen, zwart en geel . Deze kleuren geven verschillende connotaties omdat ze gebruikt werden in de kleding van de Profeet tijdens gevechten en andere gelegenheden; en sommige brengen specifiek begrip teweeg, zoals verklaard door de Profeet PBUH.
In het Oosten is blauw een positieve kleur, maar in het westen wordt blauw veelal geassocieerd met depressie en negativiteit.
De Profeet (vrede zij met hem) droeg kleding in de kleuren groen, zwart, zwart-wit gestreept en geel (mits ze niet geverfd waren met saffloer of saffraan) en wit, zijn lievelingskleur.
Getrouwde vrouwen dragen vaak hoofddoeken die shash worden genoemd, en bedekken vaak hun bovenlichaam met een omslagdoek die garbasaar wordt genoemd . Ongetrouwde of jonge vrouwen bedekken echter niet altijd hun hoofd. Traditionele Arabische kleding zoals de hijab en de jilbab worden ook vaak gedragen.
Het gaat bijvoorbeeld om een integraalhelm, een bivakmuts of een nikab. Het verbod op gezichtsbedekkende kleding geldt voor iedereen. Denk aan bezoekers, medewerkers, docenten, leerlingen en patiënten.
Sommige vrouwen gebruiken zelfs schaamhaarpruikjes. Marokkaanse en Turkse mannen en vrouwen zijn veel rijkelijker bedeeld met schaamhaar. Volgens de islam wordt het scheren van lichaamshaar zowel bij mannen als bij vrouwen als hygiënische maatregel gezien net als tanden poetsen en handen wassen.
Samenvatting van het antwoord
Het is toegestaan om rode kleding te dragen als de rode kleur gecombineerd wordt met een andere kleur . Het is niet toegestaan om effen rood te dragen, omdat de Profeet (vrede en zegeningen van Allah zij met hem) dit verboden heeft.
Iemand schreef aan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V aa dat volgens de instructie van de Heilige Profeet sa , mannen geen gele kleding mochten dragen. Er waren echter enkele tradities over Hazrat Uthman ra die aangaven dat hij deze kleur droeg.
Haram: don'ts voor moslims
varkensvlees. alcoholische dranken. niet-ritueel geslachte vleesproducten. additieven van haram producten, bijvoorbeeld gelatine uit varkensbeenmerg.
Voor oude Zoroastriërs symboliseerde rood oorlog; bijvoorbeeld, de jellaba van de oorlogszuchtige inboorlingen van het rif in noordoostelijk Marokko is rood. Blauw. In de islamitische traditie symboliseert blauw (al-azraq) vaak de ondoordringbare diepten van het universum , en turquoiseblauw wordt verondersteld mystieke kwaliteiten te hebben.
Geel wordt veelal ervaren als zonnig en vrolijk in puur geel tot donkergeel. In de westerse Middeleeuwen werd geel gezien als de kleur van de haat. Bij geelzucht wordt geel echter gezien als ongezond. De negatieve bijklank van geel komt ook voor in de zegswijze zich groen en geel ergeren.
Groen is de traditionele kleur van de islam. Volgens de overlevering was groen de lievelingskleur van de profeet Mohammed. In de vlaggen van Arabische landen verwijst groen naar de islam (zie: Pan-Arabische kleuren). In de woestijn betekent het waarnemen van de kleur groen de nadering van een oase.
Groen – De zijde en kussens van Jannah worden verondersteld groen te zijn. Mohammeds favoriete kleur was groen. Wit – Beschouwd als de puurste en schoonste kleur in de Islam en de kleur van de vlag van Mohammed, de Jonge Adelaar. Zwart – De kleur van Jahannam en de kleur van de Zwarte Standaard.
Het belangrijkste symbool van de islam is een maansikkel. De maansikkel is de vorm die de maan heeft als hij nieuw is: een gebogen streep met twee punten. De islamitische kalender is gebaseerd op de maancyclus: met de nieuwe maan begint ook de nieuwe maand.
Kleuren worden gebruikt om overtuigingen, tradities en concepten in veel religieuze tradities te vertegenwoordigen. De kleur groen wordt geassocieerd met de islam omdat men gelooft dat het de lievelingskleur van de profeet Mohammed was.
Zina betekent seksuele gemeenschap tussen een man en vrouw die niet getrouwd zijn. Of het nu gaat om overspel waarbij de man en de vrouw getrouwd zijn of niet getrouwd zijn. De islam beschouwt zina hoe dan ook als een grote zonde.
Wat mag je NIET eten? Varkensvlees en vlees van vleesetende dieren. Het varken is een alleseter en daardoor een onrein dier in de ogen van moslims. Orthodoxe moslims zullen ook geen producten eten of gebruiken die afkomstig zijn van een varken (bijvoorbeeld varkensvet, gelatine of borstels van varkenshaar).
Er is overgedragen dat onze Profeet (v.z.m.h.) al zijn vrouwen die ongesteld waren, op deze manier heeft benaderd. Wanneer een vrouw tijdens haar ongesteldheid een orgasme krijgt, is het geen verplichting dat zij de goesoel (grote wassing) te verrichten.