Duurzame kleding is kleding die wordt gemaakt met behoud en aandacht voor de planeet, dier en mens. Diervriendelijkheid, eerlijke mensenrechten, het gebruik van materialen die minder impact hebben en goede werkomstandigheden zijn daarbij belangrijke termen.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Waar kan ik mijn kleding recyclen? H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
Kijk naar het label
Door in het kledinglabel te kijken kun je wat ontdekken over duurzaamheid. Kleren die gemaakt zijn van gerecycled materiaal hebben minder impact op het milieu omdat minder nieuwe materialen nodig zijn. In het label staat dan bijvoorbeeld 'gerecycled katoen' of 'gerecycled polyester'.
Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Alleen de eigen beginselen van Asos maken een collectie nog niet duurzaam. Het feit dat Asos acht eigen beginselen heeft toegevoegd - geen vervuiling, zo min mogelijk weggooien, gerecyclede en duurzame materialen gebruiken, etc - maakt nauwelijks verschil als de basisbeginselen niet allemaal gevolgd worden.
Dankzij onze hergebruik- en recyclingprogramma's kunnen onze klanten hun gebruikte kleding doneren zodra ze die niet meer nodig hebben, waardoor er minder afval ontstaat en er minder nieuwe, primaire grondstoffen worden gebruikt.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Milieubeleid. Via haar bedrijfsmodel wil Bershka bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving en de omgeving die ons omringt. De betrokkenheid bij het milieu is opgenomen in de beleidsplannen van de Inditex Groep, en is te lezen op de website:www.inditex.com.
WIST JE DAT? We zijn een van de eerste internationale modeketens die in 2030 op grootschalige basis met hernieuwbare katoenteelt gaan werken. Dat doen we om de biodiversiteit te verbeteren, de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan en boeren een duurzamer levensonderhoud te geven.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
De standaarden die zijn gesteld voor de duurzaamheidscriteria heeft Zalando bepaald aan de hand van de belangrijkste onafhankelijke certificaten waaronder de Global Organic Textile Standard, Organic Content Standard, de Global Recycle Standard en de Higg Material Sustainability Index (MSI).
Esprit meldt ons met trots dat 25% van hun producten is gemaakt met duurzame materialen. Dat is als een 2,5 halen voor een proefwerk. Een belabberde score dus. En of de bewuste 25% gemaakt is van 100% duurzame materialen, is nog maar de vraag.
Asos.com is een van oorsprong Brits bedrijf. Het heeft zich ondertussen al gespecialiseerd in online kleding verkoop in bijna alle landen van de wereld. Hoofdkantoren van dit kledingbedrijf bevinden zich in Groot-Brittanië, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en China.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden.
Duurzame kleding kan duurder zijn omdat het gemaakt is van natuurvriendelijke producten. Ook kan duurzame kleding wat meer kosten omdat er gebruik werd gemaakt van natuurvriendelijke producten of biologische katoenen en vezels. Vooral biokatoen is momenteel erg populair.
Volgens Rank a Brand is Puma het meest duurzame schoenenmerk. De organisatie onderzocht 72 schoenenmerken op het gebied van duurzaamheid. Volgens Rank a Brand communiceert de helft van de onderzochte merken niet helder over de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten in de productieketen.