Als stewardess krijg je drie outfits, die op maat worden gemaakt. Je kan kiezen uit een broek, een strakke rok en een wijde rok. Je kan van ieder één nemen, zoals ik heb gedaan, maar ook twee broeken en één rok nemen, drie broeken of juist helemaal geen broek.
Geen extreme kapsels
“Onaanvaardbare kapsels zoals extreme of onnatuurlijke kleuren (bijvoorbeeld: roze of paars) worden niet geaccepteerd. Ook mogen de stewards en stewardessen geen dreadlocks of hanenkammen hebben.”
Het aanvangssalaris van een Reisbegeleiders en stewards bedraag meestal tussen de € 1.492 en € 2.315 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.897 en € 2.840 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Minimaal 18 jaar, tussen 1.60 meter en 1.90 meter lang, bril/lenzen -5 en +5, een afgeronde havo-, vwo- of 3-jarige mbo-opleiding inclusief Engels.
ben je minimaal 21 jaar oud en tussen de 1.58 en 1.90 meter lang. heb je minimaal een havo- of mbo 4-diploma en spreek je goed Engels en Nederlands. heb je geen zichtbare tatoeages, piercings en tandversieringen. kun je tijdens een reservedienst binnen 1 uur op Schiphol zijn.
“Cabinepersoneel in vliegtuigen draagt uniformen en dient zich strikt aan de kledingvoorschriften te houden, dat staat in onze CAO”, zegt een woordvoerster. Ruimte voor hoofddeksels bieden de voorschriften niet; petten voor de mannen en hoofddoekjes voor de stewardessen zijn in 1991 afgeschaft.
In de Boeing 777-300 zitten de slaapcabines, ook wel genaamd Overhead Crew Rest (OCR), achterin bij de staart van het vliegtuig. Dat is een plek waar je de vliegbeweging meer ervaart. Je wordt als het ware in slaap gewiegd.
“Per maand doet een stewardess minimum 62,5 vlieguren. Vlieguren zijn de uren dat het vliegtuig zichzelf op eigen kracht voortbeweegt. Dat wil zeggen: de momenten dat we dus echt in de lucht hangen. De andere uren waarin we bijvoorbeeld onze vlucht voorbereiden, zijn geen vlieguren.
Engels is wereldtaal nummer één. Met een correcte beheersing van de Engelse taal onderscheidt je jezelf van anderen. Stewardessen spreken veelal een tweede taal zoals Nederlands, Duits, Spaans, Frans, Arabisch of één van de andere talen. Een tweede taal spreken is een pré en geen must.
Zo mag je bijvoorbeeld geen tatoeage op je voet hebben omdat de klassieke pumps die worden gedragen open zijn aan de bovenkant en zijkant. Je kunt hem trouwens ook niet verbergen met een panty want deze mag een maximale dikte hebben van 15 denier. En ook op de pols is een tatoeage verboden.
Arbeidsmarktperspectief Steward
Het is moeilijk om aan een baan te komen als Steward. Er zijn meer dan genoeg vliegmaatschappijen en dus ook heel veel banen, maar het is ook een zeer populaire functie. Uiteindelijk betekent dat dat het aanbod van afgestudeerden groter is dan de vraag naar Stewards.
Nee dit is niet mogelijk om als stewardess zonder opleiding aan de slag te gaan. Om stewardess te worden heb je toch echt een opleiding nodig. Wat wel een aanrader is is dat je bij veel vliegmaatschappijen kan werken en leren tegelijk.
Zo ziet de werkdag van een stewardess eruit
Op de werkdag zelf ontvang je een formulier met vluchtgegevens, vertrek- en aankomsttijd en het team waarin je werkzaam bent. Samen met collega's bespreek je de belangrijkste punten van de vlucht. Dit gesprek wordt geleid door de purser, het hoofd van het cabinepersoneel.
Als je wilt solliciteren voor stewardess heb je een minimale lengte-eis. Dit is om ervoor te zorgen dat het personeel, in geval van een noodgeval, bij het noodmateriaal kan komen.
Hoeveel verdient een Steward (m/v) bij Tui Group in Nederland? Gemiddelde Tui Group-Steward (m/v) maandelijks betaling in Nederland is ongeveer € 1.759, hetgeen 40% onder het landelijk gemiddelde is.
Om stewardess te worden moet je minimaal MAVO en een MBO opleiding hebben gedaan. Je moet in ieder geval goed Engels kunnen spreken dus het is handig als je dat in het pakket hebt. Een andere taal is makkelijk, maar hoeft niet perse. Daarna heb je twee mogelijkheden om stewardess te worden.
En ja, alle vliegmaatschappijen hebben kledingvoorschriften en bepaalde criteria voor je uiterlijk. Zo zijn zichtbare tattoos en piercings vaak taboe, ook bij KLM. Lang haar moet om hygiënische redenen opgestoken of in een staart zijn en felgekleurde nagellak en een overdosis aan sieraden zijn ook niet toegestaan.”
Stewardess zijn is een passie, een passie voor je vak en ook als het even tegenzit blijf jij doorgaan. Je ziet het positieve in elke situatie en ook als je je dag niet hebt, sta je voor andere klaar. De passie voor vliegen zit in je, maar alleen de passie voor vliegen is niet genoeg. Je bent ook een echt mensen mens.
Helaas mag je niet bij een luchtvaartmaatschappij werken als je een strafblad hebt. Dat is in verband met het vertrouwen en de veiligheid van de gasten en het personeel. Een stewardess opleiding zou je dus helaas niet mogen gaan volgen door de strenge eissen.
Terwijl wij elke dag van nine to five op kantoor zitten, reist een stewardess in één week de hele wereld rond. De ene dag duiken in Egypte, de andere dag surfen op de golven in Kaapverdië, van rondstruinen in de souks van Marokko tot feesten in Ibiza.
Een opleiding tot stewardess is niet goedkoop. De kosten van de IATA-opleiding bedragen €3999 inclusief inschrijfgeld, studiemateriaal en examenkosten. Meerdere keren per jaar start er een nieuwe opleiding. In sommige gevallen betaalt de werkgever de opleiding.
Tijdens de basiscursus, die 20 dagen duurt, krijg je van ons een bruto vergoeding van € 986,77 euro. Dit is onder voorbehoud van wijzigingen.
Flight attendant, cabin attendant en air hostess zijn allemaal termen te gebruiken voor het beroep van stewardess. Als cabin attendant ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers en zorg je ervoor dat de passagiers een aangename vlucht hebben.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.