Iedere helm die in Europa wordt verhandeld moet voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn en voorzien zijn van een keurmerk. Ontbreekt dit keurmerk, dan kun je je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de helm. Goedgekeurde helmen zijn voorzien van een E-label, uitgegeven door de economische Commissie voor Europa (ECE).
Je mag met iedere helm, mits hij gekeurd is volgend het ECE 22.05 keurmerk, op zowel de motor als de scooter stappen. Omdat er maar één keurmerk is op het gebied van helmen is er dus geen onderscheid in motorhelmen en scooterhelmen.
Helmen die in Nederland worden verkocht, dienen te voldoen aan de ECE 22.05 normering. Deze normering omvat een aantal tests: * schokabsorbtie; de helm valt vanaf een bepaalde hoogte op een bol aambeeld. * stevigheid; er wordt druk uitgeoefend op het kinstuk en de zijkant, waarbij de vervorming gemeten wordt.
Het ECE keurmerk is een Europese norm voor veiligheid. Voordat een helm verkocht mag worden, moet hij een veiligheidsgoedkeuring doorstaan. Deze keuring stelt verschillende eisen op veiligheidsgebied, zoals een crashtest waarbij de schade aan de helm wordt getest na een botsing.
Als je in Europa op een motor, scooter of bromfiets wilt deelnemen aan het verkeer, ben je verplicht een helm te dragen die voorzien is van ECE goedkeuring.
Dat is volgens de onderzoekers de Bontrager Rally MIPS en de veiligste race-helm is de Lazer Century MIPS. Opgemerkt moet wel dat een aantal merken die in Nederland populair zijn, maar in Amerika niet veel verkocht worden niet zijn meegenomen in de test.
Helmen E-bike
Zoek je een fietshelm voor op de speed pedelec dan moet de helm aan de volgende 2 eisen voldoen: 1. de slapen moeten beschermd zijn 2. het achterhoofd moet beschermd zijn. Op dit moment voldoet alleen nog de Abus Pedelec+ (let op het plusje) aan deze eisen.
De meeste helmen gaan 3 tot 5 jaar mee, daarna dienen ze vervangen te worden. Maar de levensduur van een helm is niet alleen afhankelijk van de leeftijd van de helm, maar ook van andere zaken. Denk hierbij aan de pasvorm, maar ook kan je vanuit hygiënisch oogpunt om de zoveel jaren voor een nieuwe helm kiezen.
Wat is ECE-R10? EMC ECE-R10 is een type goedkeuring voor elektrische systemen op voertuigen en houdt dus in dat de verlichting geen storing mag veroorzaken op andere elektrische apparatuur. Gelijktijdig is een ECE-R10 lamp bestand tegen elektromagnetische straling van buitenaf, dus ook van de apparatuur.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
Per 1 januari 2023 is het verplicht om een helm te dragen op een snorfiets. U draagt nu al een goedgekeurde bromfietshelm als u met de snorfiets in Amsterdam of Utrecht rijdt. In deze 2 steden moeten snorfietsers op bepaalde plaatsen op de rijbaan rijden en een helm dragen.
De bekende merken zoals Shoei en Arai lopen voorop als het gaat om kwaliteit en veiligheid. Ook merken als HJC, Shark en Schubert bieden kwalitatief goede helmen aan."
Om te controleren of dat voldoende is kan je de helm aan de achterkant met kracht naar voren duwen. Hierdoor ontstaat er ruimte tussen de voorkant van de helm en je voorhoofd. Als daar het vingerkootje van je pink net tussen past dan heb je genoeg ruimte.
Voor de meeste bouwhelmen geldt een maximale geldigheid tussen de drie en vijf jaar. Voor helmen van polyethyleen geldt een geadviseerde levensduur van drie jaar. Helmen van polycarbonaat (PC), ABS-polymeriaat (ABS) en polyamide (PA) dienen na uiterlijk vijf jaar vervangen te worden.
De Pinlock lens bestaat uit een organisch en doorzichtig materiaal, voorzien van een siliconen randje. Deze lens wordt met behulp van twee pinnetjes aan de zijkanten van het helmvizier bevestigd. De siliconen rand zorgt ervoor dat de lens luchtdicht wordt afgesloten.
Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar.
Omdat een elektrische fiets dezelfde maximumsnelheid heeft als een snorfiets, zou het kunnen dat een helm voor de elektrische fiets in de toekomst verplicht wordt. Wat ons betreft draagt iedere fietser een helm; De kans op dodelijk hoofdletsel neemt na het dragen van een helm met maarliefst 71% af.
Bontrager helmen met MIPS (Multi-directional Impact Protection System) hebben een wrijvingsarme laag tussen de buitenschaal en de binnenvoering. Bij MIPS hoofdbescherming kan je hoofd in de helmschaal bewegen zodat schadelijke rotatie-energie als gevolg van een zijwaartse impact op de helm wordt geabsorbeerd.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
WaveCel is tot 48 x effectiever
Bij het voorkomen van een hersenschudding door een val heb je WaveCel tot 48x minder kans op een hersenschudding dan bij EPS schuim en 28x minder kans dan bij MIPS.
MIPS vermindert de schok voor je hersenen dus aanzienlijk, wat helpt hersenschade te voorkomen. MIPS kan ongeveer 10 tot 15 millimeter bewegen ten opzichte van de fietshelm. Dat lijkt niet veel, maar is wel degelijk een zeer goede bescherming tegen de hersenschade die je op kunt lopen.
MIPS zorgt bij een ongeval dat de helm schuift ten opzichte van de MIPS-laag en het hoofd. Hiermee wordt rotatiebeweging en rotatiekracht naar de hersenen verminderd, en hersenletsel voorkomen. Een helm met of zonder MIPS kan dus een verschil maken tussen ongedeerd te zijn of het krijgen van hersenschade.