Beide kan inderdaad, maar in Nederland is het gebruikelijk om met het verkeer mee te flitsen; de achterzijde dus..
Je kunt het misschien ervaren als meten met 2 maten maar het is formeel correct. De regeling kentekens en kentekenplaten stelt dat auto's op de voor- en achterzijde een kentekenplaat moeten voeren en een motor alleen aan de achterzijde. Tevens is nergens vastgelegd dat alleen van achteren geflitst mag worden.
Bent u geflitst en hebt u hiervoor een boete gekregen? Dan kunt u de flitsfoto direct bekijken of opvragen.
Kan een flitsauto opkomend en afgaand flitsen? Bvd! kan wel inderdaad. Is wel een beetje situatieafhankelijk, maar als het kan doen ze het meestal ook.
Flitsen mag zowel van voren als van achteren gebeuren.
Beide kan inderdaad, maar in Nederland is het gebruikelijk om met het verkeer mee te flitsen; de achterzijde dus..
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Omdat de officiële nummerplaat steeds achteraan hangt, was vooraan flitsen vroeger verboden. Omdat het oude KB (van 11.10.1997) nu niet meer geldig is mag de politie een voertuig dus zowel langs voor als langs achteren flitsen.
Snelheidscamera's werken met radarsignalen. De radar zendt een geluidsgolf uit, die voor ons niet hoorbaar is. Die golf weerkaatst tegen een bewegend object zoals een voertuig. Radargolven kennen een zogenoemd 'doppler effect' waarbij de snelheid van terugkaatsen wordt gemeten.
Lasergun. Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op.
Er zijn verschillende types flitspalen met allemaal een andere snelheid. Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
De boete als u door een rood licht gereden bent ligt al wat hoger. Dat is immers een overtreding van de derde graad. Het boetebedrag ligt daarvoor op €174. Afhankelijk van het aantal seconden kan men gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Zelfs mist of regen kunnen de meting beïnvloeden. Daarom wordt de boete berekend op basis van een gecorrigeerde snelheid.
U bent in vijf minuten tijd drie maal geflitst. Het is toegestaan om meerdere flitspalen op dezelfde rechtdoorgaande weg te plaatsen. U kunt niet meerdere malen bekeurd worden voor eenzelfde overtreding, maar in dit geval kan gesteld worden dat er drie verschillende overtredingen zijn geconstateerd.
De afgelopen jaren zijn op grote schaal snelheidscontroles ingevoerd in Frankrijk. Tevens maakt de Franse politie gebruik van allerlei verschillende soorten controlemethoden zoals flitsen met auto's, het laseren van voren en van achteren. Over de boetes in Frankrijk doen veel onduidelijkheden de ronde.
Mobiele flitsers doen meestal maar 1 baan. Ik dacht dat de banen verder dan de meest dichtbije niet nauwkeurig genoeg gemeten kunnen worden. Net zoals ze niet in bochten mogen meten of bij heel brede vluchtstroken. Trajectcontrole doet alle banen.
Rij je niet aan een overdreven snelheid, dan flitst de camera als het rode licht al minstens één seconde op rood staat. Je wordt niet geflitst als je aan een correcte snelheid door het oranje rijdt. Je wordt al evenmin geflitst als je tegen minder dan dertig kilometer per uur rijdt.
De Mesta Fusion
De superflitspaal kan snelheden tot 300 km/u meten op een weg van tot wel zes rijstroken. Het bereik van de paal is 200 meter. Daarnaast schrijft de paal boetes uit voor mensen die door rood gaan, verkeerd inhalen, de vluchtstrook gebruiken of hun telefoon vasthouden.
Geflitst worden met 85 km per uur op een plaats waar je 50 mag, en toch nooit een boete in de bus krijgen: het kan. Het is de tolerantiemarge die een openbaar ministerie in ons land hanteert om een overrompeling aan te versturen verkeersboetes te voorkomen.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig. Tenzij er natuurlijk andere fouten in het P.V. zitten.
Zeker wanneer u in een bebouwde kom, schoolomgeving of een zone 30 wordt betrapt. Wie in een zone 30 wordt geflitst met 48 km/u, mag meteen een boete van 75 euro verwachten. Wie 60 km/u rijdt, dubbel zo snel als toegelaten, krijgt een boete van 207 euro.
Ga dan naar mijn.overheid.nl. Hiervoor hebt u wel DigiD nodig.
Een boete die vrij vaak wordt uitgedeeld is er eentje voor door rood rijden (feitcode R602). De boete voor het negeren van een rood licht bedraagt 250 euro. Daar komt nog 9 euro aan administratiekosten bij van het CJIB. De boete is niet altijd terecht.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.