Basisregel: inhalen geschiedt links De basisregel van inhalen is dat inhalen links geschiedt. In de volgende gevallen mag je ook rechts inhalen: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald (dit moet zelfs).
Over een witte of een gele onderbroken streep mag je rijden om een voertuig links in te halen. Over een doorlopende witte of gele streep mag je niet rijden om links in te halen. Zijn een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken, dan mag je links inhalen, als de onderbroken langs jouw zijde is.
Let op of het voertuig dat je wil gaan inhalen niet een ander voertuig wil inhalen. Bijvoorbeeld: voor de auto die jij wil gaan inhalen rijdt een fietser de auto voor je zal hoogstwaarschijnlijk de fietser gaan inhalen. Let op geparkeerde auto's aan de linkerzijde deze kunnen zo ineens de rijbaan opgaan rijden.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Haal op een snelweg dus niet rechts in. Dit is verwarrend voor diegene die ingehaald wordt en kan tot gevaarlijke situaties leiden. Let altijd op of er geen bord met een inhaalverbod staat. In deze situatie mag de bestuurder inhalen omdat de belijning op zijn wegdeel onderbroken is.
Een voertuig links inhalen
Wanneer een voertuig trager rijdt dan de maximaal toegelaten snelheid, dan kan je dat voertuig links inhalen. Om over inhalen te kunnen spreken, moet het voertuig voor jou wel in beweging zijn.
Mag je dit voertuig inhalen? De meeste deelnemers gingen ervan uit dat je op een overweg nooit mag inhalen, maar dat klopt niet. Je mag op een overweg inhalen als er slagbomen of verkeerslichten zijn (en de slagbomen uiteraard niet naar beneden gaan of het rode knipperlicht niet brandt).
Een inhaalmanoeuvre mag niet langer duren dan noodzakelijk is. De inhalende bestuurder zal weer zo snel als mogelijk de normale plaats op de weg (rechts) in moeten nemen. Inhalen moet in de totale verkeerssituatie mogelijk, verantwoord en veilig zijn.
Als een inhalende auto invoegt en vervolgens hard remt, is de inhalende auto aansprakelijk. Het inhalen en invoegen eindigt pas enige tijd nadat de handeling succesvol en vellig is uitgevoerd. Meestal is de achterste auto aansprakelijk bij een achter aanrijding.
Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
Je mag nooit 'middenstrookrijders' langs rechts inhalen (alleen bij druk verkeer of in een file, of om een andere richting te volgen), dat is ook een overtreding en bovendien erg gevaarlijk. Inhalen moet je altijd langs links doen.
Je mag vlak voor en op een rotonde zowel links als rechts rijden. Ook mag je vlak voor en op een rotonde links en rechts inhalen, als dat veilig kan. Voor en op grote rotondes staan er pijlen op de rijstroken.
Ook in het verkeer is een interessant onderscheid mogelijk. Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
L teken liefst linksboven, op de achterkant wagen! Toch belangrijk dat de achterliggende bestuurders het zien,en de meeste bestuurders zitten links.
In een universitaire studie ging hij na of het mogelijk is om slaaptekort in te halen (2). Hij kwam tot de conclusie dat je slaapschuld beter niet te lang laat aanslepen: een chronisch slaaptekort kun je immers niet meer volledig inhalen. Slaap heb je nodig voor bijv. memoriseer- en leerprocessen.
Het is gelukkig wel mogelijk om van een (kleine) slaapschuld af te komen. Wanneer je een aantal nachten te kort geslapen hebt, dan kun je het beste de volgende nachten eerder naar je bed gaan. Ook kun je in de weekenden extra slapen en/of eventueel overdag een dutje of een powernap doen.
Het links inhalen van een fietser is verboden bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt.
Tripleren (tri-pleren) is het inhalen van een bestuurder die al iemand anders aan het inhalen is. Dit is dus eigenlijk een soort van dubbel inhalen. Op een rijbaan met twee rijstroken (in jouw richting) mag je alleen een automobilist inhalen als deze een bromfiets of motorfiets aan het inhalen is.
Fietsersbond raadt dan ook alle bestuurders aan om bij het inhalen zoveel mogelijk 1 meter afstand te respecteren.
Het vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht, zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, ...
Dat rechts rijden het pleit in zijn voordeel beslechtte, was te danken aan de Verenigde Staten. Pas aan het begin van de 20e eeuw werd het stuur aan de linkerkant daar gebruikelijk. Zo kon je beter inschatten of je kon inhalen. Bovendien kon de passagier dan aan de kant van de stoep uitstappen.
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
De makkelijkste manier om te wennen aan het links rijden is door dit voor vertrek te oefenen. Zoek een lege parkeerplaats of een afgelegen weg op waar u dit kunt oefenen. Ook is het goed om wat meer te lezen over het links rijden. Zorg ervoor dat u weet in welke situatie wie voorrang heeft.