Ja, in de meeste gevallen is een automaat auto duurder dan een schakelauto. Dit komt vooral doordat de vraag naar automaten in Europa nog steeds lager is dan de vraag naar schakelautos. De verwachting is dat zodra de vraag naar automaten stijgt, de prijzen zullen gaan dalen.
Automaten zijn duurder
Dit klopt, een automaat is gemiddeld zo'n €1.500 tot €2.000 duurder dan een handgeschakelde auto.
Dat klopt. Automaten zijn vaak zo'n € 1.500 tot € 2.000 duurder in aanschaf. Soms is een automaat door het hogere gewicht ook iets duurder in de wegenbelasting.
Vroeger was een automaat nogal suf. Ze waren erg langzaam met optrekken en waren enorme brandstofsluipers. Gelukkig hebben we dat imago achterwege gelaten, maar alsnog brengt een automaat nadelen met zich mee. Zo is een automaat een stuk duurder in de aanschaf dan een handgeschakelde auto.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf. Je kan ook altijd nog voor de gulden middenweg kiezen.
Ondanks zijn voordelen heeft de automaat ook enkele nadelen: hij is duurder in aanschaf dan een handgeschakelde versnellingsbak. Immers: hij heeft complexere mechanische en elektronische elementen. Moet hij gerepareerd worden, dan kan de automatische versnellingsbak ook meer kosten.
Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden.
Voordelen automaat
Het is lekker comfortabel; de auto regelt het schakelen voor je. Je wordt niet afgeleid door het schakelen, dus hebt meer aandacht voor de weg. De restwaarde van je auto is hoger – tenzij het een heel speciaal model betreft. Vooral in de file neemt een automaat je veel werk uit handen.
#3 Een automaat is duurder dan een handgeschakelde auto
De oorzaak hiervan is het verbruik van de auto's. Doordat de auto's zuiniger zijn geworden, worden de prijzen ook goedkoper en dit heeft tot gevolg dat een automaat vaak even duur is als een handgeschakelde auto of zelfs goedkoper.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Een handgeschakelde auto is goedkoper om aan te schaffen dan een automaat. De meeste rijscholen geven les in een handgeschakelde auto, waardoor u in een eigen variant bijna zonder na te denken kunt wegrijden.
Het aandeel van zowel elektrische auto's, als overige auto's zonder schakelpook, neemt elk jaar toe. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
De rijlessen in een automaat of een handgeschakelde auto zijn grotendeels hetzelfde. Je leert in beide gevallen de verkeersregels, het toepassen van de verkeersregels en de rijvaardigheden met de auto. Het enige verschil is dat je in de automaat niet leert te schakelen en koppelen.
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
In de meeste gevallen geven de oliefabrikanten aan dat de maximale vervangingstermijn voor hun longlife automaat olie 80.000 kilometer is. Bij overige oliën wordt er ook wel een max. van 60.000 kilometer geadviseerd. Bij AutoFirst Schuurhuis kunt u altijd uitgaan van een eerlijk advies.
Kosten automaat rijbewijs
Automaat Rijlessen: €59,50 per uur. Totaalprijs is afhankelijk van het aantal lessen. Theorie-examen: €37,00. Rijexamen inclusief voorrijden: €250,00.
Zodra jij je rijbewijs hebt gehaald kun je ook kiezen voor een auto met een automatische versnellingsbak, ofwel: Een auto met automaat. Als je aan het uitzoeken bent of automaat rijden iets voor jou is, dan is het eerst belangrijk dat je weet wat rijden in een automaat betekent en hoe het werkt.
Waarom de handbak verdwijnt
Bovendien schakelt een automaat vaak sneller, soepeler en zonder enige vorm van vermogensverlies. Daarnaast is een auto doorgaans ook een stukje zuiniger en daardoor schoner. Minder CO2 dus, iets waar alle automerken op inzetten.
Zowel een handgeschakelde versnellingsbak als de geautomatiseerde versies hebben onderhoud nodig maar bij normaal onderhoud is de een niet gevoeliger dan de ander en zullen de onderhoudskosten niet veel schelen.
Veel mensen vragen zich af of automatisch of handgeschakeld rijden sneller is. Vroeger was een automaat namelijk suf en trok hij sloom op. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn automaten zelfs sneller dan handgeschakelde auto's, mits je weet hoe je het voertuig bestuurt.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
De automatische versnellingsbak of automaat
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling.
De ZF-automaat is betrouwbaar, van hoge kwaliteit en doet het onder meer goed in sportwagens. De ZF-automaat kan prima omgaan met veel trekkracht en is dankzij de koppelomvormer prettig bij het rijden met een caravan. De DSG-automaat is een automaat met dubbele koppeling. Het zijn goed beschouwd twee automaten in één.