YMvK AS is een type elektriciteitskabel die veel wordt gebruikt bij laagspanningsinstallaties zoals bijvoorbeeld het aansluiten van een laadstation voor een elektrische auto. AS staat voor aardlitze en is de aardedraad in de kabel.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
De 2x2.5 YMVKas kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 16A laadpaal tot en met 60 meter. De 3x6 YMVK kabel kan gebruikt worden voor de installatie van de 1 fase - 32A laadpaal tot en met 70 meter.
Sluit de installatie- of grondkabel aan op de vrije groep
De aansluiting op het elektriciteitsnetwerk realiseert u door de laadpaal met een vrije groep (krachtgroep of 3 fase aardlekautomaat) in uw groepenkast te verbinden door middel van een vijf aderige installatiekabel (YMVK) of vier aderige grondkabel (YMVKas).
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
Gemiddeld laad je de accu in 13 uur voor 80% vol. Erg populair is de 3-fase laadpaal met een vermogen van 11 kW. Daarmee gaat het laden drie keer zo snel: 80% in zo'n 4,5 uur.
De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.
Hiervoor gebruik je een gewone XVB kabel. Als je de kabel ook buiten legt, plaats je de XVB kabel eerst in een stijve buis of wachtbuis. De dikte die je nodig hebt, wordt bepaald door de stroomsterkte en de afstand tussen de zekeringkast en de laadpaal.
Type 2 is een krachtstroom stekker die kan laden tot 44kW (400V/64A). Overigens kunnen de laadkabels Type 2 die te vinden zijn op EVPartner.nl maximaal tot 32A laden: dit is méér dan voldoende aangezien de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren.
Type 1 en type 2 laadkabel
Er zijn twee typen laadkabels voor elektrische auto's. Amerikaanse en Japanse merken hebben een type 1 stekker, Europese merken hebben een type 2 stekker. In Nederland is type 2 de standaard. Dat wil zeggen dat laadstations altijd een type 2 ingang hebben.
Als je wilt snelladen, let je op het type aansluiting dat de oplader heeft. Om iPhones en steeds meer Samsung smartphones op te laden gebruik je een Power Delivery of Samsung Super Fast Charging oplader. Die hebben een ovale usb C poort.
Een laadpaal zelf installeren
De installatie van een laadstation mag in principe door iedereen worden uitgevoerd, of het nu gaat om de eigenaar van de laadpaal of een professionele installateur. Om dus kort antwoord te kunnen geven op de vraag of u de laadpaal zelf mag installeren: ja dat mag.
Ben je op zoek naar een 3 fase grondkabel die je aan kunt sluiten op 380V (krachtstroom), dan is de grondkabel 5-aderig geschikt. De 5-aderige grondkabel is verkrijgbaar per meter, 100 meter en als 500 meter op een haspel.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Laadkabels van het Type 1 zijn altijd 1-fasig en (zo goed als altijd) geschikt voor 16 ampère. Het kan gaan om een vaste kabel aan een wandbox of laadpaal voor thuis, met aan autozijde de stekker van het Type 1.
Mennekes is een toonaangevende Duitse fabrikant van industriele stekkers en connectoren. Wanneer er bij elektrische auto's over een "Mennekes" stekker gesproken wordt dan gaat dat over de kenmerkende 7-polige stekker welke de Europese standaard voor het opladen van elektrische auto's is.
CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.
Laadkabels met een vermogen van 11 kW (3 fase, 16 ampère)
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Als je auto geschikt is om op te laden met een 3-fase laadpaal, dan is het wellicht verstandig om daar ook gebruik van te maken. Hiervoor heb je wel een 3-fase aansluiting nodig in de meterkast. In tegenstelling tot een 1-fase laadpaal, die 230V gebruikt, maakt een 3-fase laadpaal gebruik van krachtstroom (400V).
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
De kleinste capaciteit, die voldoende is voor een normaal huishouden, is 3x25A. Dit betekent dat er drie zekeringen zijn van 25 ampère. Daarnaast kun je ook 3x35A, 3x50A, 3x60A of 3x80A hebben. Dit zijn zwaardere aansluitingen die nodig zijn voor een groter energieverbruik.