Overheidsinstanties die je adres nodig hebben om hun werk uit te voeren, krijgen automatisch bericht van je verhuizing als je je inschrijft bij je gemeente. Maar bedrijven zoals: Telefonie- en internetbedrijven (KPN, Ziggo) Banken (Rabobank, SNS)
De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen.
Online met DigiD
Als u een DigiD heeft, kunt u uw adreswijziging online doorgeven . U wordt gevraagd om uw huurovereenkomst, eigendomsbewijs of een ondertekende verklaring (pdf, 547 kB) van de persoon bij wie u op het nieuwe adres gaat intrekken (inclusief een kopie van zijn/haar paspoort of identiteitskaart) te uploaden.
Alle meerderjarige personen dienen de verhuizing zelf door te geven. Ook wanneer het alleen een adres wijziging betreft.
Als je binnen dezelfde woonplaats bent verhuisd en graag je huisarts wilt behouden, kun je vaak je adreswijziging simpel doorgeven. De huisarts controleert of je nieuwe adres nog binnen hun bereik valt. Zo niet, dan zul je helaas toch moeten overstappen naar een andere huisarts.
Uw nieuwe adres hoeft u niet aan ons door te geven. Dat krijgen we van uw gemeente. Dus uw adreswijziging geeft u alléén aan de gemeente door.
Adres wijzigen
Geef dit dan eerst door bij de Kamer van Koophandel (KVK). Zij verwerken je adreswijziging binnen enkele werkdagen in het Handelsregister. Als de wijziging bij de KVK is verwerkt, neem je contact met ons op. Wij voeren de adreswijziging door in onze administratie.
Als u niet woont op het adres dat in de BRP staat
Dan kunt u een boete krijgen van maximaal € 325. Als de gemeente vermoedt wat uw echte adres is, zetten zij dit adres in de BRP.
Geautomatiseerde berichten zijn geplande, vooraf geschreven berichten die naar een klant, gebruiker of prospect worden verzonden op basis van bepaalde vooraf gedefinieerde triggers of acties . Dit gebeurt meestal met behulp van software of tools die automatisch berichten verzenden via e-mail, sms, sociale media of andere kanalen.
Kort na het overlijden heb je een akte van overlijden ontvangen. Instanties vragen hier vaak om. Stuur altijd een kopie op van de akte. De gemeente geeft het overlijden automatisch door aan overheidsinstanties als de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
Wij verwerken uw adreswijziging binnen 5 werkdagen, mits uw verzoek compleet is. U krijgt hiervan geen bevestiging.
Nee, u kunt maar bij één huisartsenpraktijk zijn ingeschreven. Wanneer u zich inschrijft bij een nieuwe huisarts, meldt de huisarts u aan in het landelijk systeem. Hierin staat bij welke huisarts iemand is ingeschreven zodat er vanuit één huisarts een rekening naar de zorgverzekeraar wordt gestuurd.
Adreswijziging doorgeven aan huisarts
Je kan gewoon een brief opstellen die onder meer aan de huisarts wordt gericht waarin het nieuwe adres alsook de datum van verhuizing wordt opgenomen.
DigiD gebruikt alleen eenmalig je woonadres of postadres om de activeringscode te versturen als je een nieuwe DigiD aanvraagt. Ga je verhuizen of heb je een ander postadres, geef dat dan door aan de gemeente waaronder je nieuwe adres valt. Je adres is gekoppeld aan je BSN en ook je DigiD is gekoppeld aan je BSN.
De gemeente stuurt een brief naar uw nieuwe adres. Dit kan een maand duren. U kunt op MijnOverheid zien of uw verhuizing al is verwerkt.