De MERCEDES-BENZ W246 B 180 (246.242) heeft een ketting.
Alle motoren van de Mercedes Benz Viano W639 zijn voozien van distributiekettingen. Zowel diesel als benzine. In principe zijn deze kettingen onderhoudsvrij, en hebben geen interval waarbij die vervangen moet worden.
Wanneer moet een distributieriem vervangen worden voor Mercedes B Klasse? Wanneer de distributieriem van uw Mercedes B Klasse niet op tijd vervangen wordt, kan deze knappen, waardoor de motor vastloopt of zelfs grote schade veroorzaakt. Daarom wordt de distributieriem altijd nagekeken bij de grote beurt.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
De Mercedes B-klasse is te koop als B160 met een 109 pk sterke 1,3-liter motor.De B180 heeft die krachtbron met 136 pk en de B200 met 163 pk.De B220 heeft een 2,0-liter motor met 190 pk en de B250 heeft die motor met 224 pk.
De Mercedes-Benz B-Klasse heeft 1 dieselmotor en 1 benzinemotor in de aanbieding. De dieselmotor is 2143 cc, terwijl de benzinemotor 1595 cc is. Hij is leverbaar met automatische transmissie.
Kwaliteit staat voorop bij Mercedes. Dit blijkt uit verschillende onafhankelijke tests en ook terugroepacties zijn er maar zelden. De Mercedes B-klasse zet daarbij ook in op veiligheid in alle generaties.Dit in combinatie met de ruimte maakt deze auto tot de ideale gezinsauto.
Hoewel niet alle voertuigen distributiekettingen gebruiken, doen de meeste Mercedes-Benz-voertuigen (vooral die met motoren met een hogere cilinderinhoud, zoals de C-klasse) dat wel . Qua functie is er geen verschil: beide dienen hetzelfde doel: de nokkenas en krukas in uw motor synchroniseren en zo voorkomen dat de motorkleppen kapotgaan.
Gemiddeld genomen moet een distributieketting na zo'n 100.000 tot 150.000 kilometer vervangen worden. Vanaf dat moment rekt de ketting op, waardoor die losser komt te zitten. Hierdoor kan de ketting zijn functie niet meer goed uitvoeren.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Bij Mercedes-voertuigen met een hogere kilometerstand kan de distributieketting echter sneller slijten, waardoor er problemen kunnen ontstaan die tot motorstoringen kunnen leiden .
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
Distributieriem vervangen Mercedes-benz kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
U hoeft zich geen zorgen te maken over dure distributieriemwissels, aangezien de B-Klasse motoren een distributieketting gebruiken die is ontworpen om de levensduur van het voertuig mee te gaan. Houd er rekening mee dat u elke vier jaar een nieuw brandstoffilter moet betalen (£75), elke drie jaar een luchtfilter (£60) en elke paar jaar nieuwe remvloeistof (£65).
Uw distributieriem moet worden vervangen tussen 40.000 en 60.000 mijl en uw serpentine riem moet worden vervangen tussen 30.000 en 60.000 mijl. Wij raden u aan om uw handleiding te raadplegen voor Mercedes-Benz jaar, model en uitvoeringsspecificaties.
Van een aantal auto's is bekend dat ze vaak een ketting hebben in plaats van een distributieriem. Het gaat bijvoorbeeld om alle BMW-modellen, net als veel auto's van Volkswagen.Ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een ketting, net als de Fiat Punto.
De kosten voor het vervangen van een Mercedes-Benz distributieketting kunnen sterk variëren, afhankelijk van factoren zoals het model van het voertuig, de regio, arbeidskosten en of er andere onderdelen tegelijkertijd vervangen moeten worden. Gemiddeld kunt u verwachten ergens tussen de $ 1.000 en $ 1.500 te betalen voor onderdelen en arbeid.
Bij normaal gebruik en regulier onderhoud mag van de distributieketting een gemiddelde levensduur van 200.000 km worden verwacht. Wanneer de ketting storingen of bijgeluiden veroorzaakt is het noodzakelijk om deze te vervangen.
De hedendaagse benzinemotoren van Mercedes zijn voorzien van een vrij dunne distributieketting. Deze distributieketting is in theorie onderhoudsvrij, maar in de praktijk brengt het regelmatig problemen met zich mee.
Een belt drive slijt veel minder snel dan een traditionele fietsketting door het gebruik van kunststof of carbon. Doordat de riem minder gevoelig is voor vuil, is een kettingkast overbodig. Het ontbreken van een kettingkast maakt de fiets lichter en minder kwetsbaar.
Distributieketting voor E-Klasse Limousine (W213) E 220 d (213.004) Diesel OM654.
Het vervangen van de distributieketting en geleiders op de Mercedes 2.1 diesel vereist dat de motor uit het voertuig wordt verwijderd. Het is dus een proces van 14 uur.
Op een volle tank van 43 liter rijdt hij ongeveer 705 kilometer.De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 672 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (6,4 l/100 km of 1 op 15,6). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Meest voorkomende B-Klasse problemen
Problemen met de elektrische systemen: bezitters van de Mercedes B-Klasse melden vaak problemen met de elektrische systemen van de B-Klasse, zoals problemen met de batterij, de verlichting, de elektrische ramen en de sensoren.
Maar hoewel de waardepropositie van de B-Klasse twijfelachtig is, is het zeker de meerprijs waard boven de A-Klasse , zoals je bijna meteen beseft als je instapt. Het is alsof je weer in de A-Klasse zit – behalve dat het veel beter is. Het belangrijkste verschil is de extra ruimte en de verhoogde zitplaatsen.