Sinds Lewis Hamilton zijn Bombardier Challenger 605 verkocht omdat hij milieubewuster wilde leven, is Verstappen de enige F1-coureur met een eigen vliegtuig.
Het bedrijf Mavic Aviation (een samentrekking van Max en zuslief Victoria, gokken wij) heeft voor €12.003.602,40 aan vaste activa in de boeken staan. In gewonemensentaal: de kist is 12 miljoen waard, dus dat zal Branson er ook voor hebben gekregen. Na de aanschaf is er ook geïnvesteerd in het toestel.
De Dassault Falcon 900EX heeft een geschatte charterprijs per uur van $ 8500, met een nieuwe catalogusprijs van $ 39 miljoen op het moment van fabricage.
Max Verstappen verdient met zijn nieuwe, in maart 2022 getekende contract, €40 tot €50 miljoen euro per jaar. Dat is meer dan €750.000 euro per week.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.
Verstappen kocht het toestel van miljardair Richard Branson, die het op zijn beurt tweedehands op de kop had getikt. Swart schat dat Verstappen tussen de 10 en 12 miljoen euro heeft betaald voor de Falcon 900EX, die een bereik heeft van ruim 8.000 kilometer en plaats biedt aan zo'n veertien personen.
Een van de populairste privéjetbestemmingen is Ibiza. Voor de Cessna betalen we €17.000, de Boeing is iets duurder: €85.000. Een businessclass retourticket kost ongeveer €900.
De twee grootste partijen in Nederland op dit gebied zijn JetNetherlands, waar onder andere Dirk Scheringa, Frits Kroijmans en vastgoedtycoon Geert Ensing hun toestellen hebben staan en SolidAir, die bijvoorbeeld de toestellen beheert van vastgoedmannen Roger Lips en Bert Verwelius en durfinvesteerder Marcel Boekhoorn.
440.000.000 euro voor het duurste vliegtuig ter wereld (!)
Het duurste vliegtuig dat er momenteel op de wereld is is de Airbus A380. Dit vliegtuig is het duurste, maar tevens het grootste passagiersvliegtuig dat er momenteel bestaat op de wereld. Het vliegtuig is tevens de bestellen in een VIP-uitvoering.
Beide toestellen zijn uitgerust met de zogenaamde turboprop motor. De snelste blijft een privé jet, straalmotoren kunnen deze vliegtuigen voort stuwen met wel 775 km per uur.
Na de dure auto's en zijn eigen privevliegtuig heeft Max Verstappen nu ook zijn eigen luxueuze jacht gekocht. Dat claimt in ieder geval de doorgaans goed ingelichte Youtuber eSysman SuperYachts.
Luchthavenstress, het is iets waar Max Verstappen geen last van heeft. Want sinds eind 2020 is de Nederlander de eigenaar van een privéjet: een Falcon 900EX. Hij kocht het toestel over van Virgin-baas en miljardair Richard Branson, die het op zijn beurt ook al tweedehands had aangeworven.
Waar woont Max Verstappen? Max Verstappen woont in het belastingtechnisch aantrekkelijke Monaco. De Red Bull F1-coureur heeft daar een huurappartement, wat naar verluidt 18.000 euro per maand kost.
In totaal zijn er wereldwijd ongeveer 22,000 privéjets in gebruik. Zoals je zou verwachten, zijn de meeste van deze vliegtuigen echter gevestigd in de Verenigde Staten.
Helikopterrondvluchten op locatie kunnen al plaatsvinden vanaf circa EUR 37,50 per passagier. Het huren van de helikopter voor helikoptervluchten ten behoeve van vervoer, evenementen, foto of inspectiewerk begint rond de EUR 1.000,- ex btw, met plaats voor 4 passagiers en één piloot.
Een fabrieksnieuwe Falcon 7X, en dat lijkt deze te zijn, kost zo'n $52 miljoen.
Porsche GT2 RS
Een Duitse bolide mag in de collectie van een professionele autocoureur natuurlijk niet ontbreken. De Nederlander is dan ook de trotse eigenaar van een Porsche GT2 RS. Dit is een van de snelste straatlegale Porsches die je kunt krijgen, met een vermogen van maar liefst 700 pk.
Dat Verstappen goed verdient moge duidelijk zijn. Maar naast zijn verdiensten bij Red Bull heeft de F1-coureur ook een aantal sponsorcontracten en samenwerkingen De volgende merken leveren, volgens zakenblad Forbes, nog eens 5 miljoen euro op: Jumbo.
Het salaris van de pitcrew
Een Formule 1-monteur verdient gemiddeld tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar, afhankelijk van de functie. Helmaal geen slecht bedrag natuurlijk, maar er komt wel een hoge druk bij kijken. Dat is de reden dat de meeste monteurs echt grote liefde voor hun vak hebben.