Maar Lightyear wil een extra stap zetten: naast een accu waarmee de auto 625 kilometer kan rijden, liggen er zonnepanelen op het dak. Die voegen nog eens 70 km per dag toe aan het rijbereik. Zelfs in een doorgaans bewolkt land als Nederland maken zonnepanelen verschil, stelt Hoefsloot.
En sommige auto's hebben zonnepanelen, zoals de Toyota Prius en Hyundai Ioniq 5. Het Nederlandse LightYear en het Duitse Sono Motors ontwikkelen auto's die zelfs grotendeels van zonnepanelen zijn voorzien. Het belangrijkste probleem is nog dat je op de verkregen zonne-energie maar heel weinig kilometers kunt rijden.
Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Enig probleem is dat de energieopbrengst beperkt is. Een auto kan slechts voor een klein deel worden bedekt met zonnecellen, dus kom je er nog niet ver mee. Het wachten is op cellen die beter presteren.
Thuis opladen is het goedkoopst. U betaalt enkel het stroomtarief per kWh dat in uw energiecontract staat. In 2021 ligt de prijs per kilowattuur (kWh) op ongeveer € 0,23. Begin 2022 wordt er 2x zoveel voor stroom gevraagd en halverwege het jaar ligt de gemiddelde stroomprijs tussen de 50 en 70 cent per kWh.
Nodig: zonnepanelen
Het recept om je auto te kunnen opladen met zonnepanelen is erg eenvoudig: je hebt zonnepanelen nodig die zijn aangesloten op je huis of bedrijf. Als je de auto oplaadt terwijl de zon schijnt, dan gebruik je in feite al de zonne-energie die op dat moment wordt geleverd.
Gemiddeld duur het opladen van een elektrische auto vier uur. Bij een openbaar laadpunt duur het gemiddeld we tot vier uur voor uw elektrische auto is opgeladen. Let wel: de oplaadtijd is afhankelijk van het type auto en de oplader. Met een snellader zijn de meeste auto's in 30 minuten 80% opgeladen.
Om toch een idee te geven kan een laadpaal al vanaf €389,- inclusief btw geïnstalleerd worden. De meeste aansluitingen kosten tussen de €389,- en €800,-. Wat voor veel kosten zorgt is een zwaardere aansluiting in uw meterkast.
Een elektrische auto kan stroom leveren dankzij de vehicle-to-grid-technologie (V2G) of de vehicle-to-everything (V2X) waardoor ze als buffer kunnen worden ingesteld. De allereerste elektrische auto in Nederland die stroom terug heeft kunnen leveren aan het net is van Nissan met het model Leaf.
Stroom delen
Vanaf 2022 wordt de Volkswagen ID. 3 compatibel met bidirectioneel laden, ook wel vehicle-to-grid-technologie (V2G) genoemd. Door het toenemende aantal elektrische auto's is er steeds meer vraag naar elektriciteit. Gelukkig is iedere stekkerauto theoretisch ook een opslagplaats voor extra stroom.
Je elektrische auto als thuisbatterij
Stroom vanuit de auto náár het net moet van gelijkstroom weer wisselstroom worden. Maar weinig auto's zijn momenteel geschikt voor V2X (en dus V2G en V2H). De Nissan LEAF, Renault Zoe en Mitsubishi Outlander PHEV kunnen dit al wel.
Je hebt ruim 6 tot 8 extra zonnepanelen nodig om je elektrische wagen op te laden. Op die manier behoud je de capaciteit van de andere panelen voor je huishoudelijke noden. Je kan de zonnepanelen ook combineren met een slimme laadpaal, maar dat moet niet per se.
De PERC cellen zijn uitgevoerd in de 'half cut' uitvoering voor een zo hoog mogelijk rendement. Het zelfreinigende vermogen zorgt ervoor dat vermogensverlies door vuil en stof beperkt is. De zonnepanelen zijn TÜV en TIER 1 gecertifceerd en behoort qua kwaliteit tot de beste 2% in de markt.
En omdat een zonnepaneel gemiddeld 300 kWh aan elektriciteit per jaar opbrengt, kun je vervolgens ook eenvoudig uitrekenen hoeveel panelen je nodig hebt. Deel het verbruik (2857) door het vermogen van een zonnepaneel (300). Dit betekent dat je gemiddeld 9 of 10 zonnepanelen nodig zult hebben voor je warmtepomp.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
De gemiddelde prijs van een zonnepaneel per Wattpiek inclusief omvormer en installatie ligt rond de €1,47. Een installatie van 10 zonnepanelen (375 Wattpiek) kost in 2021 gemiddeld dus ongeveer €5500,- euro (excl. BTW).
Een airco met vier units
Als we uitgaan van een airco met 4 units kun je voor een gemiddeld huishouden een prettig binnenklimaat creëren. Een airco met 4 units heeft normaal gesproken een gebruik van ongeveer 3000 kWh per jaar. Je hebt in dit geval 11 zonnepanelen nodig om alle energie op te kunnen wekken.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Een set van 10 zonnepanelen kost gemiddeld 5.400 euro inclusief installatie en btw. De btw van 21 procent kan je grotendeels terugvragen aan de Belastingdienst. Je ontvangt dan 900 euro terug en betaalt feitelijk 4.500 euro. Je gaat meteen besparen op je energierekening door de groene stroom die je zelf opwekt.
Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer. Daarnaast is het goed te weten dat in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, het meestal niet nodig is om je auto tot 80% op te laden.