Bij 16A en maximaal 50 meter tussen de meterkast en de laadpaal is een kabel met geleiderdoorsnede van 4mm² geschikt, bij meer dan 50 meter wordt 6mm² geadviseerd. Bij 25A tot 32A is dit ook 6mm², en 10mm² bij 50 meter of meer.
Een standaardaansluiting welke gebruikt wordt voor een 1 fase laadpaal is 230V. Een veel voorkomende 1 fase aansluiting is 1 x 16A, wat resulteert in een laadsnelheid van 3,7 kW.
Of 3x25A voldoende is voor een laadpaal hangt af van verschillende factoren, zoals het laadvermogen van de laadpaal en het totale elektriciteitsverbruik in jouw woning. In Nederland hebben de meeste huishoudens een standaard aansluiting van 3x25A.
Volgens de norm moeten laadpalen beveiligd worden met een aardlekbeveiliging die gelijkstroom kan detecteren. Dit kan met een type B aardlekschakelaar. Heeft de laadpaal echter een 6 mA verklaring, dan kan hiervan worden afgezien.
Heb je voor een laadstation voor de auto 1 of 3 fase nodig? Beide opties zijn, over het algemeen, geschikt. Welke laadpaal en welke elektrische aansluiting je precies nodig hebt, kan afhangen van je elektrische auto. Doorgaans volstaat een 1-fasige aansluiting en een 1-fasige laadpaal.
Zie je 3 x 220/230V of 3×230/400V staan? Dan heb je al een 3-fasen aansluiting en kan je zonder problemen een 3 fase laadpaal aansluiten.
Om een elektrisch voertuig aanzienlijk sneller op te kunnen laden (bijvoorbeeld met 11 kW of 22 kW), heeft u een driefasenaansluiting nodig .
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Een EV-lader moet een eigen circuit hebben met de juiste ampère . Als richtlijn geldt dat de meeste Level 2-ladingen werken op 230V en een speciaal circuit met ten minste 40 ampère vereisen, maar dit is afhankelijk van de specifieke lader die u kiest.
Aansluiten op 1-fase: je kunt een 3-fase laadpaal op een 1-fase aansluiten. De laadpaal laadt dan met de snelheid van 1-fase, wat langzamer is dan de maximale snelheid van 3-fase. Dit is een goede oplossing als je al een 3-fase laadpaal hebt maar je huis nog een 1-fase systeem gebruikt.
Als je het niet in de meterkast kan achterhalen, kun je online nakijken welke aansluiting je hebt bij jouw netbeheerder. Ga naar de inlogpagina van jouw netbeheerder. Zo kom je er achter of jij een 1 of 3 fase-aansluiting hebt.
Om meteen het antwoord te geven: ja, je kan je auto opladen met een gewoon stopcontact.
De meest voorkomende elektrische auto's die opladen met 22 kW zijn doorgaans Tesla, Renault Zoe, BYD en Audi . Het hangt echter af van het EV-model. Houd er rekening mee dat bepaalde Tesla-modellen een laadvermogen van 11 kW hebben en daarom niet echt profiteren van een 22 kW-lader.
Bij 16A en maximaal 50 meter tussen de meterkast en de laadpaal is een kabel met geleiderdoorsnede van 4mm² geschikt, bij meer dan 50 meter wordt 6mm² geadviseerd. Bij 25A tot 32A is dit 6mm², en 10mm² bij 50 meter of meer.
3 fase laadstation:
Bij het gebruik van 3 fase laadstations zonder interne DC beveiliging voor auto's adviseert Laadpaal24 om een aardlekschakelaar type B van Chint (63A en 400V) in de groepenkast te installeren. Wanneer je laadstations met interne DC beveiliging voor auto's gebruikt heb je geen type B nodig.
Als de oplader in het stopcontact blijft zitten, verbruikt hij nog steeds wat energie. Dit wordt ook wel 'sluipverbruik' genoemd. Daarnaast kan een oplader oververhit raken. Er is dus altijd een klein risico dat je beter kunt vermijden.
Thuisladers hebben doorgaans een vermogen van 7,4 of 11 kilowatt (kW) , hoewel er ook krachtigere exemplaren van 22 kW verkrijgbaar zijn, afhankelijk van de stroomkring in uw huis en het nationale elektriciteitsnet.
Om je elektrische auto sneller op te laden dan met een reguliere mobiele lader, heb je een speciaal soort laadkabel nodig. Dit wordt ook wel een krachtstroom laadkabel genoemd.
Opladen kan via een eenfasig oplaadpunt van 3,7 kW. Hiervoor heeft je aansluiting geen bijkomende aanpassingen nodig. Wil je sneller opladen, dan heb je een driefasige aansluiting op 400V nodig. Ben je éénfasig aangesloten, of driefasig op een 230V-net, dan moet jouw aansluiting worden aangepast.
Of je een extra groep nodig hebt voor een laadpaal, hangt af van je huidige groepenkast en het vermogen van de laadpaal die je wilt installeren. Een laadpaal kan aanzienlijke hoeveelheden stroom verbruiken, vooral als het gaat om een snellader.
De International Electrotechnical Commission (IEC) stelt de internationale normeringen op voor elektrische veiligheid bij het laden van elektrische voertuigen. Hierbij wordt voorgeschreven dat bij 3-fase laden altijd een Type B-aardlekbeveiliging moet worden geïnstalleerd.
Een 1-fase laadpaal heeft een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Het kost dus rond de 15 uur om met een 1-fase laadpaal de accu van deze auto volledig op te laden. Wij adviseren dan ook om u aansluiting aan te laten naar 3-fase als u besluit een laadpaal te installeren.
3-fase, 16A (5G2,5 +0,5) laadkabel, hoogwaardige Europese kabel. De kabel heeft 5 x 2,5mm² geleiders, waardoor 3 x 16A stroom mogelijk is, wat een laadcapaciteit van 11 kW vertegenwoordigt.
Nee, 11kW-laders vereisen een driefasenvoeding . De meeste Britse huizen hebben een eenfasevoeding, die slechts tot 7,4kW ondersteunt. Upgraden naar driefase is een optie, maar kan kostbaar zijn en vereist goedkeuring van uw distributienetbeheerder.