Eigenaren van een personenauto of bestelauto met een dieselmotor zónder af-fabriek roetfilter en een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer krijgen volgend jaar te maken met een verhoogde motorrijtuigenbelasting.
Roettax voor vervuilende dieselauto's
meer dan 5 milligram per kilometer fijnstof uitstoten; meer dan 10 milligram per kilowattuur (kWh) fijnstof uitstoten; geen gesloten fabrieksroetfilter hebben als de fijnstofuitstoot onbekend is; een retrofit roetfilter hebben.
Overgangsregeling tot 2030
Schonere bestelauto's en jongere vrachtauto's die rijden op benzine, diesel of lpg mogen nog wat langer in de ZE-zone komen. Dat geldt voor: Bestelauto met emissieklasse Euro 5: tot 1 januari 2027. Bestelauto met emissieklasse Euro 6: tot 1 januari 2028.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Tijdens de typegoedkeuringscertificering mogen 6d-TEMP- voertuigen tot 2,1 maal de in het laboratorium vastgestelde grenswaarde voor stikstofoxiden (NOx) uitstoten wanneer zij onder RDE-testomstandigheden worden getest, en voor 6d wordt deze grenswaarde voor weggebruik aangescherpt tot 1,43 maal de in het laboratorium ...
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Wie vanaf 1 januari 2020 in het bezit is van een dieselauto zonder fabriek-af roetfilter betaalt vanaf dit jaar een extra toeslag van 15% op de motorrijtuigbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd.
De dieseltoeslag is per 1 februari 2022 vastgesteld op 5%. Elke 1e en 15e van de maand wordt de dieseltoeslag berekend. Elke 3 Eurocent (excl. BTW) stijging/daling van de dieselprijs ten opzichte van de basisprijs op 1 februari 2022 betekent een stijging/daling van de dieseltoeslag van 1%.
U vraagt of het mogelijk is de emissieklasse van deze kampeerauto te verhogen. De emissieklasse van een auto verhogen is helaas niet mogelijk.
Verstrenging lage-emissiezones
Vanaf 1 januari mogen enkel nog dieselwagens met euronorm 6, 6dt, 6d en hoger de zones inrijden, bij benzinewagens is dat euronorm 3 en hoger. Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten.
Fijnstoftoeslag betalen
U moet fijnstoftoeslag mrb betalen in de volgende gevallen: De fijnstofuitstoot van uw motorrijtuig is hoger dan 5 mg/km (de waarde onder V.5 is hoger dan 0,005 g/km).
Het roetfilter moet bij productie zijn geplaatst (af-fabriek). Dit checkt u via de RDW-kentekencheck.Kijk onder 'Motor & Milieu' bij 'Uitstoot' achter 'Af Fabriek Roetfilter APK'.
Voldoet mijn auto aan de Euro 6-norm? U kunt erachter komen of uw auto voldoet aan de Euro 6-norm door de gegevens in te voeren in de emissie-opzoektool op de website van de Vehicle Certification Agency (VCA) of door contact op te nemen met de fabrikant .
Wat zal er gebeuren met de huidige benzine- en dieselauto's? Kunnen we er na 2035 nog mee rijden? Ja, u kunt met uw huidige auto blijven rijden. De nieuwe regels betekenen niet dat alle auto's op de weg in 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Is mijn auto Euro 6? De invoeringsdatum voor Euro 6 was september 2014 (nieuwe goedkeuringen) en september 2015 (de meeste nieuwe registraties), dus als uw auto na deze datum is geregistreerd, is het waarschijnlijk Euro 6.
Sinds 1 december 2022 krijgen eigenaars van voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten één jaar de tijd, tot de volgende periodieke keuring, om hun roetfilter te reinigen of te vervangen. Is het dan niet in orde, dan wordt de wagen afgekeurd.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.