De nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 hebben meestal een roetfilter en/of een
Door te kijken naar het bouwjaar van uw auto en naar het type brandstof waar uw auto op rijd kunt u achterhalen of uw auto een roetfilter heeft. Bij de nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 is er meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Is het hebben van een roetfilter verplicht? Personenauto's vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto's vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto's is het hebben van een roetfilter verplicht.
Sinds september 2009 moeten alle dieselauto's een roetfilter (DPF) in de uitlaat hebben om te voorkomen dat dit roet in de atmosfeer terechtkomt.
Rijdt u een dieselauto en komt deze uit 2007 of later? Dan kunt u ervan uitgaan dat er een roetfilter in uw auto zit. Vanaf 2007 is dit namelijk verplicht bij dieselauto's. De reden hiervan is om de uitlaatgassen van deze auto's te kunnen laten voldoen aan de Europese emissie-eisen.
De nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 hebben meestal een roetfilter en/of een katalysator. Benzineauto's beschikken niet over een roetfilter.
Sinds 1 december 2022 krijgen eigenaars van voertuigen die meer dan 1 miljoen roetdeeltjes uitstoten één jaar de tijd, tot de volgende periodieke keuring, om hun roetfilter te reinigen of te vervangen. Is het dan niet in orde, dan wordt de wagen afgekeurd.
Hebben alle dieselauto's DPF-problemen? Alle diesels die vanaf 2009 zijn gebouwd, hebben een DPF en sommige diesels die daarvoor zijn gebouwd, hebben er ook een.
Dieselvoertuigen met euronorm lager dan 5 zijn standaard niet voorzien van een roetfilter. Bijgevolg kan de deeltjesteller voor dergelijke voertuigen niet gebruikt worden. De deeltjesteller zal snel verstoppen door de grotere roettdeeltjes die deze dieselvoertuigen produceren.
U kunt dit zelf controleren door te kijken naar de stickers van de fabrikant, in de bestuurdersdeur of onder de motorkap . Deze stickers vertellen u dingen zoals brandstoftype, minimale bandenspanning en of er een DPF is. U kunt ook in het handboek van de auto kijken.
Roetfilter verplicht
Sinds mei 2018 moet bij een dieselvoertuig een roetfilter aanwezig zijn waar de gemeten deeltjesmassa kleiner of gelijk is aan 0,005 g/km. Dit geldt ook voor een dieselvoertuig waar de milieuclassificatie gelijk of groter is dan Euro 6 of Euro VI.
Met het vervangen van de roetfilter is al gauw zo'n €1.000 tot €1.500 gemoeid, terwijl een roetfilter reinigen gemiddeld tussen de €200 en €400 kost. Het levert dus al snel een besparing op van zo'n €1.000. Bovendien is reiniging, zoals gezegd, een stuk sneller, waardoor het je ook minder arbeidsuren kost.
DPF's werden verplicht in 2009 , maar een handvol oudere diesels hebben er ook een. Roet dat uit de achterkant van uw diesel spuit, is een teken dat hij geen DPF heeft.
Na ongeveer 1000 km rijden zal het filter vol met roet zitten en moet het roet worden afgevoerd. Dit doet men door het te verbranden, ook wel “regenereren van het roetfilter” genoemd.
Wie vanaf 1 januari 2020 in het bezit is van een dieselauto zonder fabriek-af roetfilter betaalt vanaf dit jaar een extra toeslag van 15% op de motorrijtuigbelasting, ook wel wegenbelasting genoemd.
Als uw auto na 2009 is gebouwd, is deze voorzien van een Diesel Particular Filter . Eigenlijk moeten alle dieselauto's sinds september 2009 een DPF in de uitlaat hebben om te voorkomen dat roet (roetvangers) in de atmosfeer terechtkomen.
Dieselbestelauto's. De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Euro V, Euro 5 of Euro5 (Europese richtlijn 99/96/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie in oktober 2009 van kracht werd. Euro VI, Euro 6 of Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Unie op 31 december 2013 van kracht werd voor nieuwe personenwagens.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Bovendien zijn veel dieselauto's die vóór 2009 zijn geproduceerd, ook voorzien van een roetfilter vanwege oudere emissievoorschriften . U kunt er dus gerust van uitgaan dat als u vandaag de dag een dieselauto op de weg ziet, deze over een roetfilter beschikt.
Het roetfilter moet bij productie zijn geplaatst (af-fabriek). Dit checkt u via de RDW-kentekencheck.Kijk onder 'Motor & Milieu' bij 'Uitstoot' achter 'Af Fabriek Roetfilter APK'.
Een roetfilter gaat ongeveer afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de auto ongeveer ~ 150.000 kilometer mee. Het filter raakt verstopt en gaat uiteindelijk stuk.
Bent u van plan om uw dieselauto om te laten bouwen of te laten moderniseren om de uitstoot naar beneden te brengen? Dan zijn er een aantal opties beschikbaar. Zo kunt u uw Euro-5-dieselauto (door de fabrikant) laten ombouwen zodat deze aan de Euro-6-emissienormen voldoet. Dit kost ongeveer €1500 tot €2000.
Wat kost een roetfilter vervangen? Wanneer regeneratie niet meer mogelijk is en u uw roetfilter gaat vervangen kunt u bij de dealer vaak rekenen op zeer hoge kosten. Deze kosten variëren tussen de €750,- en maar liefst €3000,- exclusief de kosten voor montage.
APK controleert vanaf januari 2023 op roetfilters voor dieselauto's. Heb je een dieselauto? Lees dan dit blogartikel goed door! Want vanaf januari 2023 wordt de controle van een roetfilter verplicht meegenomen in de APK voor dieselauto's.