Daarbij is het belangrijk dat teamleden leren omgaan met conflicten die altijd ontstaat. Wij noemen deze vaardigheden teamcompetenties: Competenties die mensen hebben en kunnen ontwikkelen om effectieve samenwerkers te zijn. Te ontwikkelen vaardigheden om als team goed te presteren.
Hij formuleerde 5 eigenschappen die bijdragen aan een succesvol team en waar een gebrek aan deze eigenschappen zorgt voor een niet functionerend team en waaraan je dit terugziet.
Wat zijn de 3 belangrijkste taken van een leidinggevende?
Belangrijke taken van een leidinggevende zijn het aansturen van een team of afdeling, het opstellen van doelstellingen en het zorgen voor goede werkomstandigheden.
De competenties zijn uitgewerkt in termen van gedrag, wat leidinggevende en medewerker kan helpen om afspraken over de ontwikkeling in competenties zo veel mogelijk SMART te maken. Voor elke functie afzonderlijk wordt een competentieprofiel bepaald. Het aantal competenties per functie bedraagt minimaal 4 en maximaal 9.
Goed teamwerk is meeromvattend en gaat over: én een goed resultaat behalen als team met elkaar; én zorgen dat het team als geheel, elk teamlid, en alle andere betrokkenen rondom het team, een goed gevoel hebben over het resultaat; én dat alle betrokkenen een goed gevoel hebben over de samenwerking in.
Een echt team heb je wanneer medewerkers een opdracht en gemeenschappelijk doel hebben dat ze behalen door gecoördineerd samen te werken. Lencioni omschrijft vijf gevaarlijke valkuilen voor teamwerking: Er is geen vertrouwen tussen teamleden. Elkaar kunnen aanspreken en feedback geven is belangrijk in een team.
Een competentie is het vermogen om in (arbeids)situaties adequaat te handelen. Je bent geschikt en bevoegd om een bepaalde taak uit te voeren. Als je competent bent, heb je de juiste combinatie van persoonlijke eigenschappen, houding, kennis en vaardigheden die leiden tot succesvol gedrag in specifieke situaties.
Wat zijn competenties? Competenties zijn persoonlijke eigenschappen of kwaliteiten die te leren en ontwikkelen zijn mits jouw karakter dat toestaat en aangevuld met persoonlijkheid, intelligentie en motivatie. Het woord 'competentie' betekent letterlijk 'vaardig zijn in iets'.
Een vaardigheid is iets 'kunnen'.Als je een vaardigheid laat zien, is het een competentie. Om een competentie goed uit te voeren heb je een combinatie van talent, kennis, ervaring en vaardigheden nodig. Sommige competenties zijn moeilijk ontwikkelbaar omdat je er ook talent voor moet hebben.
Goed functionerende, betrokken medewerkers die duurzaam inzetbaar zijn. Dit zijn de kenmerken die horen bij goed leiderschap: Vertrouwen scheppen en geven. Je zorgt ervoor dat je medewerkers jou kunnen vertrouwen, door bijvoorbeeld leiding te geven met empathie.
Leiderschapskwaliteiten zijn de eigenschappen die je als leider bezit om een team succesvol te laten functioneren. Het gaat om kennis en vaardigheden die afhangen van de situatie en het team dat je leidt. Een goede leider moet kunnen aanvoelen wat er speelt in het team en zijn gedrag hierop aanpassen.
Een competentie is een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten waarmee je in praktijksituaties je werk goed kunt doen. De competentie energiek (of: energie) staat op menige lijst met algemene competenties.