Er kunnen voor alle weertypen - neerslag, temperatuur, wind, onweersbuien - code geel, oranje en rood worden uitgegeven. Hierbij staat met name de impact van het weer centraal. De KNMI kleurcoderingen sluiten aan bij de internationale standaarden.
Weercodes KNMI
Het KNMI geeft weercodes af zodat iedereen die buiten is, zich kan aanpassen aan de weersomstandigheden. Het rijgedrag aanpassen bijvoorbeeld. Het KNMI gebruikt vier kleuren: dit zijn de weercodes groen, geel, oranje en rood. Deze weercodes en -kleuren zijn internationaal in gebruik.
Code geel: Plaatselijk dichte mist.
Weerdeskundigen wereldwijd passen die weercodes toe. Het betreft de codes groen, geel, oranje en rood. Vervolgens kan het KNMI aan elk soort weertype een kleurcode hangen Van hitte, extreme kou tot onweersbuien en harde storm. Eveneens kunnen er per provincie weerwaarschuwingen met kleurcodes worden afgeven.
Code rood is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn. Dit kan heel lokaal zijn.
Sinds 16 februari 2022 kijkt het ministerie van Buitenlandse Zaken weer naar de volledige veiligheidssituatie in een land, net zoals voor corona het geval was. Landen die net zo veilig worden bevonden als Nederland krijgen kleurcode groen. Bekijk welke landen welke kleurcode hebben.
Een coronagolf leidt mogelijk tot crisisfase 3 (“code zwart”): een zeer ernstige verstoring van de gezondheidszorg. Dan kun je als zorgverlener voor ingewikkelde keuzes worden gesteld.
Code oranje: wees voorbereid
Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. Dit kan heel lokaal zijn. Code oranje kan 24 uur van tevoren worden afgegeven als de kans op extreem weer 60 procent of meer is.
Wat als de KNMI code rood geeft? Als het KNMI of de Rijksoverheid afraadt om de weg op te gaan of de trein te pakken (code rood), dan moet je werkgever maatregelen nemen. Het bedrijf gaat bijvoorbeeld eerder dicht, of jij en je collega's worden opgeroepen thuis te blijven.
Geel: het weer kán gevaarlijk zijn.
Ook bij een gele code is er nog niet heel veel aan de hand. Wel kan er mogelijk gevaarlijk weer ontstaan en dat betekent dat je moet uitkijken met buitenactiviteiten als zeilen.
De komende uren zijn er geen waarschuwingen van kracht.
Hoe vaak komt code rood voor? Code rood komt zelden voor, gemiddeld maar een of twee keer per jaar. De laatste keer dat code rood werd afgekondigd wegens windstoten was 18 januari 2018.
Blijf bij een weeralarm (code rood) thuis. Moet je toch de deur uit, neem voldoende eten en drinken, een deken, warme kleding en een mobiele telefoon met oplader mee. Laat anderen weten waar je heen gaat en via welke route. Wacht met het melden van schade tot het ergste noodweer voorbij is.
Rijkswaterstaat raadt weggebruikers af om in de provincies waar code rood geldt de weg op te gaan, als dat niet persé noodzakelijk is. Ook waar code oranje geldt is het verstandig de reis indien mogelijk uit te stellen.
Wat moet je doen bij code oranje? Wordt er code oranje afgegeven, dan is er kans op schade letsel of veel overlast. Je wordt in een dergelijk geval aangeraden om risico's te beperken door niet slechts alert te zijn, maar ook voorzorgsmaatregelen te nemen passend bij de voorspelde weerssituatie.
Vandaag is code oranje afgegeven. Als je er niet op uit hoeft wordt aangeraden om binnen te blijven. Mocht je er toch op uit moeten met de fiets. De Fietsersbond geeft een aantal tips om valpartijen te voorkomen.
Is je auto verzekerd bij code oranje? Ja, bij code oranje ben je gewoon verzekerd met de autoverzekering. Neem wel de juiste voorzorgsmaatregelen als je gaat rijden. Rijdt bijvoorbeeld niet te hard bij gladheid.
Het antwoord is ja, uw auto is wel degelijk verzekerd tijdens code rood. Wanneer bestuurders hun rijgedrag en snelheid aanpassen tijdens gevaarlijke weersomstandigheden wordt er, op het moment dat de waarschuwing actief is, gewoon eenzelfde bedrag uitgekeerd bij eventuele schade.
Autorijden bij code rood is gewoon toegestaan, maar wordt afgeraden. De kans op schade is vaak groot. Bij storm bijvoorbeeld door omvallende bomen of van de weg raken door rukwinden. Bij sneeuw en vrieskou door gladheid.
Code geel – Wees alert – De weersomstandigheden kunnen zorgen voor extra gevaar in het verkeer. Je wordt aangespoord om goed op te letten en pas ook je snelheid op de omstandigheden aan. Code oranje – Wees voorbereid – In dit geval is er een grote kans op gevaar door extreem weer. Ga je wel de weg op?
Bij code geel is er mogelijk kans op gevaarlijk weer, met een zekerheid van minstens 60 procent. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan gladheid, regen, windstoten of extreme hitte. Gelukkig kun je op die momenten vrijwel altijd nog je ding doen, en dus ook een rondje gaan fietsen.
Wat is code rood? Code rood kan worden afgegeven bij extreem weer dat een grote impact op de samenleving kan hebben. ,,De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn. Dit kan heel lokaal zijn.
In deze fase is de landelijke zorgcontinuïteit in het gehele land ernstig in gevaar en maken we afspraken in de zorg om de hoge druk zo goed mogelijk op te vangen. De ROAZ-voorzitters hebben de minister van Medische Zorg en Sport geadviseerd om Fase 2d formeel af te kondigen.
In fase 3, ook wel “code zwart” genoemd, is er niet of nauwelijks ruimte voor instroom en doorstroom. Er zijn onvoldoende zorgprofessionals inzetbaar. In veel gevallen zal alleen minimale zorg verleend kunnen worden, gericht op het voorkomen van onherstelbare schade. Besluiten worden landelijk genomen.
De klachten lijken in het begin vaak op een verkoudheid. Het ziekteverloop verschilt van mens tot mens. Sommige mensen worden niet of maar een beetje ziek van het virus. Anderen kunnen ernstig ziek worden en soms aan de gevolgen van de ziekte overlijden.