Op grond van de wet kan de koper dan vervanging vorderen, de koopovereenkomst ontbinden of prijsvermindering of schadevergoeding vorderen.
De non-conformiteit moet binnen bekwame tijd aan de verkoper kenbaar worden gemaakt. Dit noemen we de klachtplicht. Over het algemeen wordt een termijn van 2 maanden gehanteerd. De termijn vangt aan nadat de non-conformiteit de koper bekend is of had kunnen zijn.
De belangrijkste verplichting van de koper is, dat hij op tijd de koopprijs betaalt. Daar staat tegenover de verplichting van de verkoper om het gekochte product tijdig te leveren. Het geleverde product moet bovendien voldoen aan de “gerechtvaardigde verwachtingen” van de koper.
Indien het product binnen 6 maanden gebreken vertoont, wordt er aangenomen dat het product tijdens de koop al non-conform was. Dit geldt echter alleen bij een consumentenkoop (de verkoop van een bedrijf aan een consument). Als koper hoef je dus niet te bewijzen dat de gebreken er al waren tijdens je aankoop.
Betekenis non-conformiteit : De gekochte producten voldoen niet aan wat vooraf is gecommuniceerd naar de klant. Betekenis wettelijke garantie : Dit is de garantie dat wanneer het product niet voldoet aan de overeenkomst dat je recht hebt op reparatie of vervanging.
Non-conformiteit of non-conformiteit is het niet voldoen aan de gespecificeerde vereisten . Non-conformiteit kan zowel in het proces als in het product voorkomen. Bijgevolg kunnen non-conforme procedures, zoals het niet correct gebruiken van het managementsysteem of het niet volgen van de standaardwerkprocedures, leiden tot non-conforme producten.
Zodra u de grondoorzaak achter de non-conformiteit kent, moet u een of meer corrigerende maatregelen definiëren, de personen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan en het tijdsbestek voor de implementatie vaststellen .
Rechten bij een koopovereenkomst
een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.
Non-conformiteit betekent dat er een gebeurtenis was met een proces, service of product, en het resultaat voldoet niet aan de vereisten . De kosten van non-conformiteit kunnen aanzienlijk zijn, waardoor het cruciaal is voor alle bedrijven om dergelijke gebeurtenissen actief te verminderen.
Met de non-conformiteitsregeling biedt de wetgever bescherming aan consumenten. Wees u bewust dat u non-conformiteit richting consumenten niet kunt uitsluiten.
De algemene verplichtingen van de koper onder een verkoopovereenkomst zijn het betalen van de koopprijs van de goederen en het in ontvangst nemen van de levering ervan zoals vereist in de verkoopovereenkomst of het Verdrag van Wenen .
Correctie is een actie die wordt ondernomen om een gedetecteerde non-conformiteit te elimineren. Correctieve actie is een actie die wordt ondernomen om de oorzaak van een gedetecteerde non-conformiteit te elimineren.
Aantal herstelpogingen
U zult zich wellicht afvragen hoe vaak een verkoper de kans moet krijgen om een non-conform product te herstellen. In de wet is niets geregeld over het aantal herstelpogingen. Over het algemeen kan worden gesteld dat een verkoper twee kansen moet krijgen om een non-conform product te herstellen.
Definitie van corrigerende maatregelen
Onder corrigerende maatregelen wordt het reactieve proces verstaan dat wordt gebruikt om de oorzaak van een bestaande procesafwijking weg te nemen.
Een voorbeeld van een grote Non-Conformiteit is het leveren van ongeteste producten of het aanbrengen van onofficiële en niet-goedgekeurde wijzigingen in de productie en het niet documenteren en opvolgen van de wijzigingen . Een grote Non-Conformiteit kan een enorme impact hebben op de reputatie en branding van een organisatie of bedrijf.
Bij het beoordelen van de reactie van een organisatie op een non-conformiteit moet de auditor bevestigen dat de organisatie gedocumenteerde informatie en objectief bewijsmateriaal voor alle drie de onderdelen ( correctie, analyse van de oorzaak en corrigerende maatregelen ) heeft verstrekt en dat deze passend zijn, voordat de reactie wordt geaccepteerd.
Segregatie en controle: Na het identificeren van het probleem, scheidt u niet-conforme producten om onbedoeld gebruik of distributie te voorkomen . Markeer of label deze items om ze te onderscheiden van conforme producten en zorg ervoor dat niet-conforme producten niet worden gemengd met de acceptabele inventaris door controles te implementeren.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
Consumenten moeten ethisch en eerlijk zijn en geen fraudeklachten indienen tegen dealers of fabrikanten om persoonlijke redenen . Ze moeten zich niet bezighouden met misleidende praktijken. Ze moeten illegale handel, hamsteren, zwarte marketing, etc. ontmoedigen.
Als u een laag inkomen heeft, kunt u ook naar een inloopspreekuur van het Juridisch Loket gaan. U krijgt dan gratis advies. Verder kunt u per telefoon juridisch advies krijgen. U belt dan het gratis telefoonnummer 0800-8020.
Door deze drie elementen in een non-conformiteitsverklaring te volgen – vereiste, bewijs en discrepantie – wordt het duidelijk en gestructureerd, waardoor het gemakkelijker wordt om eventuele problemen of afwijkingen van de verwachte normen te begrijpen en aan te pakken.
Tijdens interviews met het team kunt u een reeks vragen stellen over de Non-Conformance, zoals wat er misging, wanneer het gebeurde en hoe het gebeurde . Door deze vragen te beantwoorden, kunt u beginnen met het identificeren van systemische problemen die de Non-Conformance veroorzaken.
Major non-conformance. Een major non-conformance is een gebeurtenis die een negatieve impact kan hebben op uw bedrijf en de beoogde activiteiten en doelstellingen . Het wordt geclassificeerd als een significante tekortkoming in het voldoen aan de kwaliteitsvereisten, zoals de ISO 9001-norm.