Heb je altijd retourrecht?

Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Heb je altijd recht op retour?

Ruilen of retourneren (terugbrengen) is geen recht, maar een extra service van een verkoper. De verkoper bepaalt daarvoor de regels, zoals: Binnen 7 dagen ruilen. Annuleringskosten betalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Heb je als consument altijd recht op geld terug?

Tijdens de bedenktijd mogen consumenten zonder reden van de koop of het contract af.Zij krijgen hun geld terug, u het product. Diensten hoeft u niet meer uit te voeren of te leveren. Dit heet ook wel 'herroepingsrecht' of 'recht van ontbinding'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acm.nl

Kan een winkel weigeren geld terug te geven?

Een winkel is dus juridisch gezien niet verplicht om jouw product terug te nemen en het bedrag terug te betalen. Bij online aankopen heb je (op enkele uitzonderingen na) het recht om de overeenkomst binnen veertien dagen na levering van het product te herroepen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op brandmr.nl

Kan je alles retourneren?

Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. Jij als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Dit gebeurt er met je retourzending | VPRO Tegenlicht

43 gerelateerde vragen gevonden

Welke producten mogen niet retour?

Zaken waarvan de webwinkel het retourneren door de klant mag weigeren:
  • Maatwerk.
  • Bederfelijke waar.
  • Hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico met verbroken verzegeling.
  • Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur met verbroken verzegeling.
  • Apps en andere downloads.
  • Losse kranten en tijdschriften.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Heb ik altijd 14 dagen bedenktijd?

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd bij afgeprijsde producten (in de 'uitverkoop'), tweedehands producten of speciale aanbiedingen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Is een bedrijf verplicht geld terug te geven?

Fysieke winkels zijn wettelijk niet verplicht om producten te ruilen. Zij hoeven je dus überhaupt geen geld terug te geven als je spijt hebt van je aankoop. Uit klantvriendelijkheid doen winkeliers dit vaak wel, maar soms kiezen ze ervoor om een tegoedbon ter waarde van het bedrag aan te bieden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Heb je altijd herroepingsrecht?

De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen! Een aantal webwinkels kreeg een forse boete, omdat ze onterecht beperkingen oplegden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Kan je gegeven geld terugeisen?

Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lexlawyers.nl

Wat als retour niet wordt geaccepteerd?

Als je een artikel weigert omdat deze niet voldoet aan de retourvoorwaarden, dan dien je eerst contact op te nemen met de klant. Geef aan waarom je de retour weigert. Vervolgens stuur je de retour op eigen kosten terug naar de klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op partnerplatform.bol.com

Wat zijn je rechten als een product niet goed is?

Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat te doen bij een miskoop?

  1. Stap 1. Controleer de advertentie en uw afspraken met de verkoper. De verkoper moet zich aan zijn afspraken houden. ...
  2. Stap 2. Overleg met de verkoper. Laat de verkoper weten wat er mis is met uw aankoop, bijvoorbeeld: ...
  3. Stap 3. Stuur de verkoper een brief. Lukt het niet om samen een oplossing te vinden? ...
  4. Stap 4. Ga naar de rechter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Kan ik nog afzien van een aankoop?

Bedenktijd bij koop of afstand

Bijvoorbeeld als je koopt via internet, telefonisch of via een bestelbon. Omdat je het product van te voren niet goed kunt beoordelen heb je bij koop op afstand een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op agajuristen.nl

Is herroepen hetzelfde als retourneren?

Tijdens de bedenktermijn kunt u zonder opgave van redenen laten weten de koop te willen ontbinden. Tijdens deze termijn kunt u de overeenkomst dus 'ontbinden' of 'herroepen'. Ontbinden is niet hetzelfde als retourneren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op footlogics.nl

Wat gebeurt er als je retour wordt geweigerd?

Binnen 14 dagen nadat je liet weten dat je van de koop afziet, moet de verkoper je het aankoopbedrag terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product echt terug heeft. Of je hebt bewijs geleverd dat je het product hebt teruggestuurd. De verkoper mag de kosten van retourzending in rekening brengen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Wat zegt de wet over retourneren?

In een fysieke winkel bepaalt u zelf of klanten hun product mogen ruilen of terugbrengen (retourneren). In andere situaties hebben klanten meestal recht op bedenktijd. Ze mogen dan binnen 14 dagen van de koop af.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op acm.nl

Heb je recht op geld terug na aankoop?

Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen wettelijke bedenktijd. Veel winkeliers bieden wel een retour of ruilmogelijkheid aan voor ongebruikte en onbeschadigde producten. Dit is dan een extra service van de winkel. Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Heb je altijd 3 dagen bedenktijd?

Duur bedenktijd koopwoning

De bedenktijd duurt meestal 3 dagen. Eindigt de bedenktijd op een zaterdag, zondag of feestdag? Dan duurt de bedenktijd tot de eerstvolgende werkdag. Vallen 2 of 3 dagen op een zaterdag, zondag of feestdag, dan is de bedenktijd langer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat valt niet onder herroepingsrecht?

Uitsluiting herroepingsrecht producten

Producten kunnen bederven binnen de bedenktermijn; Makkelijk kopieerbare producten die niet retourneerbaar zijn wanneer de verzegeling is verbroken, zoals games, dvd's en cd's; Losse kranten en tijdschriften (geen abonnementen);

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op thuiswinkel.org

Wat als een bedrijf geen geld teruggeeft?

Heb je een overeenkomst met een bedrijf of persoon, maar houdt die zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan kun je de andere partij in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, jouw geld terug vragen of een schadevergoeding eisen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Heb je altijd bedenktijd als je iets koopt?

In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Ook bij tweedehands of vintage producten. De bedenktijd geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak. Lees meer over uw bedenktijd bij een koop op afstand op de website van ACM ConsuWijzer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Kan je afzien van herroepingsrecht?

De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven. U kunt hiervoor de verkoper aanschrijven per (aangetekende) brief of per e-mail. U retourneert dan het product waarvan u wilt afzien en de verkoper dient u uw geld terug te geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rechtstelefoon.nl

Kun je een koop ongedaan maken?

Als u iets koopt via internet, telefoon, op straat of aan de deur, heeft u 14 dagen bedenktijd.Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken. De verkoper moet u vertellen over de bedenktijd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Wat zijn mijn rechten als consument?

Rechten bij een koopovereenkomst

een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Populaire vragen