Frankrijk is de enige EU-lidstaat met een vliegdekschip, de FS Charles de Gaulle. Verder hebben de VS, Rusland, India, China, het VK en Brazilië een of meer vliegdekschepen.
De Europese marines beschikken tot nu toe over drie vliegdekschepen, de Britse HMS Queen Elizabeth en HMS Prince of Walles en de Franse Charles de Gaulle , het enige schip dat is uitgerust met katapulten, stopdraden en nucleaire voortstuwing op het oude continent.
In totaal zijn er nu, inclusief China, tien landen die over één of meer actieve vliegdekschepen beschikken. Italië en Spanje hebben er twee, Frankrijk, Groot-Brittannië, Rusland, Brazilië, India en Thailand hebben één exemplaar.
Vijf NAVO-vliegdekschepen hebben zich momenteel ontplooid in de wateren rondom Europa voor een serie van afzonderlijke oefeningen in de Atlantische Oceaan en Middellandse Zee. De vijf eskaders zijn geconcentreerd rond de vliegdekschepen FS Charles de Gaulle, ITS Cavour, HMS Queen Elizabeth, USS George H.W.
In 2015, 2020 en 2021 nam het fregat F930 Leopold I met een Alouette III helikopter en ongeveer 200 militairen aan boord succesvol deel aan de ontplooiingen van de Franse Carrier Strike Group rond het vliegdekschip Charles de Gaulle. In totaal maakte het Belgische fregat meer dan negen maanden deel uit van de groep.
De Franse marine opereert met moderne schepen van alle typen: Charles de Gaulle: vliegdekschip en het vlaggenschip – 40 600 ton; in 2001 in dienst genomen. Het kan met veertig vliegtuigen en helikopters opereren, en is bewapend met Aster 15- en Mistral-luchtdoelraketten.
Karel Doorman (R 81) was het tweede en laatste vliegdekschip van de Koninklijke Marine. Het was, tot de komst van de huidige Karel Doorman, qua lengte en breedte tevens het grootste schip dat ooit bij de Nederlandse marine heeft gevaren.
Verenigde Staten
Van de 415 schepen die het heeft, heeft het 20 vliegdekschepen - de meeste ter wereld met een ruime marge - 10 fregatten, 65 torpedobootjagers, 66 onderzeeboten, 13 patrouillevaartuigen en 11 mijnenbestrijdingsvaartuigen.
HMS Queen Elizabeth (R08) is het eerste van twee vliegdekschepen van de Queen Elizabeth-klasse. Het zusterschip wordt de Prince of Wales. Het zijn de grootste schepen van de Britse marine.
Het enige vliegdekschip dat Duitsland ooit heeft gebouwd, de Graf Zeppelin, is teruggevonden op de bodem van de Oostzee. Een Pools bedrijf vond haar, tijdens het boren naar olie enkele tientallen kilometers ten noorden van Gdansk. Volgens het zeerecht is ze nu van de Bondsrepubliek Duitsland.
Vliegdekschip. De Admiral Koeznetsov is het enige Russische vliegdekschip. Dit schip stamt nog uit de Sovjettijd en kan zeker vijftig vliegtuigen en diverse wapensystemen vervoeren.
De titel van 's werelds grootste vliegdekschip behoort toe aan de nieuwste vliegkampschepen van de Amerikaanse marine, de Gerald R.Fordklasse. De eerste carrier in deze klasse, USS Gerald R.
China, Italië en het Verenigd Koninkrijk bezitten elk twee vliegdekschepen, Frankrijk, Spanje, Rusland en India één.
Het vliegdekschip Cavour; sinds 2009 in dienst en het huidige vlaggenschip Het LPD San Giusto. Dit type kan voertuigen en materieel transporteren en heeft een vliegdek. De Italiaanse marine opereert moderne schepen van alle typen: Cavour vliegdekschip en het vlaggenschip – 27 900 ton; in 2009 in dienst genomen.
China had al twee vliegdekschepen. De Liaoning werd in 1998 tweedehands van Oekraïne gekocht. En in 2019 werd de Shandong in China gebouwd, maar dat schip was gebaseerd op een ontwerp uit de voormalige Sovjet-Unie.
Spanje heeft ook de beschikking over 327 tanks en 5.033 gepantserde voertuigen. Verder heeft de marine 139 boten en schepen waaronder 1 vliegdekschip, 11 fregatten en 2 onderzeeërs.
Tot op heden heeft de Indiase marine twee vliegdekschepen. INS Vikramaditya is een schip uit de Sovjet-Kiev-klasse dat in 2004 van Rusland is verworven en door Indiase scheepswerven is herbouwd om in 2014 in de vaart te komen.
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog hadden de Britten zo'n vijftig vliegdekschepen in gebruik en de Amerikanen ongeveer honderd.
De US Navy bezit de grootste vloot vliegdekschepen ter wereld, met elf in actieve dienst, één in aanbouw, twee gepland en één in reserve. De US Navy wordt administratief geleid door het Departement van de Marine.
Op dit moment is het supervliegdekschip het grootste type oorlogsschip dat ooit gebouwd is. Er bestaan echter grotere schepen, zoals mammoettankers. De term supervliegdekschip is geen officiële benaming. De USS Abraham Lincoln (VS) en de MN Charles de Gaulle (FR), resp.
De neutraliteit van dit artikel wordt betwist. Zie de bijbehorende overlegpagina voor meer informatie. Het Israëlisch defensieleger (Hebreeuws: צבא הגנה לישראל - Tseva Hagana Lejisraël) bestaat uit het landleger, de marine en de luchtmacht van Israël. Deze strijdkrachten vormen formeel geen aparte wapens.
Oorspronkelijk 8 miljard dollar per stuk en dat was al zo ongeveer de totale Nederlandse defensie begroting in laten we zeggen 2013. De exploitatiekosten worden geschat op 7 miljoen dollar per dag (Zr.Ms.
Japan beschikte over twee van 's werelds grootste vliegdekschepen: de Akagi (36.500 ton) die 91 vliegtuigen kon meevoeren (groter dan de Amerikaanse Lexington en Saratoga) en de 38.200 ton metende Kaga. Samen met de Hiryu, Soryu, Zuikaku en Shokaku telde de Japanse Keizerlijke Marine zes vliegdekschepen.
Naast alle andere antwoorden hier: omdat de Nederlandse marine een aantal NATO-taken heeft (die heeft elk land dat NATO-lid is, aangepast aan de ligging en grootte van dat land). Die taken vereisen dat Nederland fregatten heeft, en onderzeeboten.