De slagingspercentages voor het eerste auto-examen variëren sterk per examencentrum. De CBR-locatie in Rotterdam heeft met 36,1 procent het laagste slagingspercentage van Nederland; Maastricht scoort het beste met 63,4 procent.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Dus 52% van de mannen en 61% van de vrouwen doet één of meer keren herexamen. Ongeveer 20% zakt vier of meer keer. Gemiddeld slagen kandidaten na 2½ keer examen doen. Er slagen ongeveer 10% meer mannen dan vrouwen, bij de eerste keer en bij de herexamens.
Wat is een goede rijschool? Kies altijd een rijschool met goed slagingspercentage. Landelijk is het percentage gemiddeld 50%. Kijk ook naar het gemiddelde slagingspercentage van de examenplaats waar je gaat afrijden.
Volgens de jaarcijfers van het CBR zijn er in 2019 566.796 theorie examens gedaan, slechts 40% slaagt in 1 keer dus zijn er 340.077 kandidaten minimaal nog 1 keer terug gekomen.
Het landelijk slagingspercentage voor het vwo examen is 94,0%. En daar wil jij natuurlijk bij horen! Er zijn 4 profielen op het VWO: natuur & gezondheid, natuur & techniek, economie & maatschappij en cultuur & maatschappij. De slagingspercentages verschillen per profiel.
Zorg dus dat je het examen inplant op een tijdstip waarop de wegen redelijk rustig zijn. Ergens tussen 11 uur in de ochtend en 2 uur 's middags is prima. Dan kan je op je gemak door het praktijkexamen heen cruisen.
Het gaat om het totaalbeeld. Belangrijk is hoe je reageert op het verkeer en of je de situatie in de hand hebt. Kortom, de examinator beoordeelt of je voldoende kent en kunt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Het CBR heeft ook een speciale film over de meest gemaakte fouten tijdens het rijexamen.
Als examinator bij het CBR heb je sowieso een uitdagende en zelfstandige baan met veel verantwoordelijkheid. Daarnaast kun je rekenen op: een jaarcontract met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd. een salaris van € 3.406,13 bruto per maand bij een fulltime dienstverband (36,67 uur per week).
De nieuwe maatregel houdt concreet in dat je pas op z'n vroegst na 15 weken weer mag afrijden als je voor de tweede keer gezakt bent voor je praktijkexamen. Daarmee kom je dus op een soort zwarte lijst. Uiteraard geldt dit ook als je meer dan twee keer gezakt bent. Het CBR voert de maatregelen in vanaf 1 september.
De algemene regel is dat je nooit tweemaal dezelfde examinator zal hebben. Maar soms kan het niet anders doordat de andere collega's al weg zijn bijvoorbeeld. Een examinator kan je niet weigeren, tenzij je geen examen wenst af te leggen en meteen betaalt voor een nieuw examen.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.
Het allerbelangrijkste is dat je genoeg lessen hebt gehad voordat je kunt afrijden. Je moet zelf het gevoel hebben dat je er klaar voor bent. Weet zeker dat je een volledige controle over het voertuig hebt. Het examen moet een formaliteit zijn en geen torenhoge berg om tegen op te zien.
Eet voor je examen een banaan. het is geen fabeltje, een banaan eten helpt echt. Ineen banaan zit stoffen die goed zijn voor je alertheid, concentratie en motivatie. Het beste kun je 2 uur van te voren 1 of 2 bananen eten.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
Hoeveel fouten mag je hebben? Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden.
Andere 'gemakkelijke' landen zijn Frankrijk, Ierland, Italië, China, Rusland en Slowakije. Het moeilijkste land om je rijbewijs te halen is Kroatië, waar je gemiddeld ongeveer 85 rijlessen nodig hebt voordat je je examen kunt afleggen.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
Salaris rijinstructeur in loondienst: €13,25 bruto p.u.
Daar verdien je ongeveer €13,25 bruto per uur. (bron: De VerkeersAcademie). Het voordeel van loondienst is echter dat je iedere maand precies weet wat er binnenkomt en de rijschool regelt alles voor je.
De afkorting havo staat voor Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs en duurt 5 jaar. Qua niveau kun je deze middelbare opleiding zien als op één na hoogste. Daarmee bevindt de havo zich net onder het vwo. Feitelijk gezien kun je dus stellen dat havo makkelijker is dan vwo.
Ook het vijfde jaar (pre examenjaar) wordt genoemd als zwaar jaar. Maar als je het vierde jaar goed doorkomt zal het vijfde ook wel lukken.
Het gemiddelde van al je cijfers op het centraal examen is een 5,5 of hoger (voldoende). Je voldoet aan de kernvakkenregel. Dit houdt in dat je maximaal één 5 als eindcijfer mag staan voor de kernvakken Nederlands, Engels of Wiskunde. Het gemiddelde van al je eindcijfers is een 6 of hoger (voldoende).