Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team. Dit betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen taken en dat je niet wijst naar anderen wanneer het fout gaat. Hierbij is het ook belangrijk om af en toe het teambelang boven het eigenbelang te stellen.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Bijvoorbeeld elkaar inspireren, motiveren en het geven van feedback. Iedereen binnen het team heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Door van elkaar te leren en elkaar aan te vullen komt het team het beste tot zijn recht. Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team.
Teamwork is het concept dat mensen samenwerken als een team. Dit concept is verspreid van de sportwereld tot de zakenwereld. Door sommigen wordt teamwork zelfs beschouwd als een leeg modewoord.
Vertrouwen: Men voelt zich veilig en durft zich kwetsbaar op te stellen. Conflicten: Men gaat openlijk de strijd aan over ideeën. Betrokkenheid: Men steunt besluiten en actieplannen. Verantwoordelijkheid : Men spreekt elkaar aan op het realiseren van overeengekomen activiteiten.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Teamwork zorgt voor een hecht en positief team
Een goede en productieve samenwerking zorgt voor succes. En teambuilding activiteiten zorgen voor hechte en positieve teams die dit succes samen kunnen bereiken. Daarnaast heeft teambuilding een positief effect op het plezier en enthousiasme op de werkplek.
Een team is een onmisbaar instrument voor de competentieontwikkeling, deskundigheidsbevordering, motivatie en draagkracht van de verschillende teamleden. Kracht van een team toont niet enkel het belang van teamwork aan, maar analyseert ook hoe je tot een betere teamkracht komt.
Teamontwikkeling is veranderen op basis van inzicht van drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren, capaciteiten en competenties van een groep mensen die samenwerken. Teamontwikkeling kan een helder beeld geven van uw drijfveren en hoe deze zich verhouden ten opzichte van uw collega's.
Een goede teamleider voorziet een team van drie belangrijke ingrediënten: coördinatie, inspiratie en zorg. Hij heeft overzicht, geeft richting en brengt structuur aan. Daarnaast geeft hij ook complimenten, representeert het team naar buiten toe en bemiddelt bij conflicten.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
Leg de link tussen jouw ervaring en de functie
Overtuig jouw gesprekspartner ervan hoe jouw ervaring en skills aansluiten bij het bedrijf. Geef aan wat je eerder hebt gedaan en welke zaken overeenkomen met de functie waarop je solliciteert. Focus dus op kennis en ervaring die relevant is.
Voorbeeld antwoord
Wat mij onderscheidt van anderen is dat ik het heel leuk vind om aan nieuwe dingen te beginnen. Veel mensen zien op tegen verandering, maar ik krijg daar juist energie van. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik veel durf. Ik ben niet zo snel bang bijvoorbeeld.