In deze naam staat SP voor Sans Plomb (loodvrij), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een mengsel van 10% bio-ethanol. De normale Euro 95 (E5) is direct beschikbaar buiten de snelwegen. Loodvrij Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is direct beschikbaar. Bij BP wordt deze benzine Super Green genoemd.
De samenstelling van benzine is in de loop van de jaren wel flink veranderd. Zo wordt er al heel lang geen lood meer toegevoegd, maar wordt er tegenwoordig wel bio-ethanol bijgemengd. Daarom heten de benzines aan de pomp nu E10 en E5. In het buitenland kun je daarbovenop ook nog E85 tegenkomen.
Euro 95 is ons basisproduct. Het is een loodvrije benzine van goede kwaliteit. De benzine heeft verschillende toevoegingen die de prestatie van je motor verbetert. Met ingang van 1 oktober 2019 bevat Euro 95 maximaal 10% bio-ethanol en is dus een zogenaamde E10 benzine.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
E10 is goedkoper en milieuvriendelijker dan E5, maar wegens de grotere hoeveelheid bio-ethanol niet voor alle auto's geschikt.
Kan ik E5 en E10 door elkaar tanken? Ja, dit is mogelijk. Bij de meeste auto's is dit geen probleem. Heb je een oudere auto van zo'n twintig jaar of ouder, check dan eerst of deze bestand is tegen E10.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen.Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
Voor veel oldtimers is gewone Euro 95 een prima brandstof. Let wel op dat er niet teveel ethanol is toegevoegd. Zo is E10 benzine (met 10% ethanol) absoluut uit den boze.
Euro98 benzine is beter bekend als de premium benzine. Alle auto's kunnen op euro98 rijden en sommige kunnen alleen hierop op rijden.
E10-benzine / E5-benzine = euro 95 / Super Plus 98
Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Euro 95 (ook wel: Sans Plomb 95/SP95/Eurosuper). Deze brandstof is bij de meeste tankstations vervangen door E10 (Sans Plomb 95-E10/SP95-E10), dus langs de snelwegen zult u meer E10 aantreffen dan Euro 95. E10 is een loodvrije benzine met octaangetal 95.
Superplus 98, het alternatief voor Euro 95 (E10). Deze brandstof bevat maximaal 5% ethanol en is daardoor zeer geschikt voor o.a. sportauto's, klassiekers en scooter. Superplus 98 is een E5 benzine en bevat een octaangetal van 98 waardoor de motor van je auto beter presteert in zwaardere omstandigheden.
Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, OK, ango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij. Nog een stapje beter is de 102-octaan-benzine van TanQyou; die is gegarandeerd ethanolvrij.
Euro 95 (ongelood) is op meerdere plekken in Nederland vervangen door E10.
De 5in1 loodvervanger beschermt kleppen en klepzittingen onmiddellijk tegen slijtage en klepzitting terugslag (VSR). Voorkomt compressie- en prestatieverlies in motoren die loodhoudende brandstof nodig hebben. Behoudt beschermend vermogen zelfs nadat behandelde brandstof is verbruikt.
Conclusie. Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
Bij Shell heeft Euro 95 benzine de merknaam Shell FuelSave Euro 95. Tevens leveren wij Shell V-Power Benzine met een octaangetal van minimaal 98. Beide brandstoffen zijn speciaal ontwikkeld om je motor te beschermen met behulp van wrijvingsverminderende en reinigende moleculen.
Aan de pomp vind je benzine met verschillende octaangetallen. In Nederland zijn de octaangetallen RON 95 en RON 98 de meest gebruikte, beter bekend als Euro 95 en Superplus 98.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 is niet enkel de prijs. Een liter Super 98 is duurder dan een liter Euro 95. Dit heeft te maken met het productieproces.Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden.
Nee, het zijn geen belastingen die het prijsverschil tussen Euro 95 en Euro 98 verklaren. De duurdere prijs van Euro 98 komt simpelweg door het fabricageproces: hoe hoger het gewenste octaangetal, hoe meer brandstof je moet verwerken.
Nee.Elk merk gebruikt zijn eigen zogeheten toevoegingen. Dat betekent, dat de ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere. Fabrikanten die 'premium' brandstoffen verkopen, claimen dat door toevoeging van bepaalde additieven je auto zuiniger rijdt, je motor schoner blijft en dat hij betere prestaties biedt.