Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt niet uit bij welke bank je zit. Je vrienden betalen altijd eenvoudig via hun eigen bank en iDEAL. Dit moet wel een Nederlandse bank zijn.
De app is beschikbaar voor iedereen met een betaalrekening in Nederland. Want Tikkie is dan wel een initiatief van ABN AMRO, de app is door klanten van alle banken te gebruiken. Voor een betaling via Tikkie gelden voorwaarden . Het downloaden en gebruiken van Tikkie is gratis.
Betaalverzoek ING bank
De ING bank is eind 2016 gestopt met betalingen via Twyp, maar een betaalverzoek versturen kan nog steeds. Dit gaat via de app van de bank: Kies in de app Mobiel Bankieren voor Betaalverzoek. Tik het bedrag in dat je terug wilt vragen.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Biedt jouw bank Instant Payments aan, dan staat een betaling met Tikkie binnen 5 seconden op je rekening. Ook in het weekend en op feestdagen. Doet jouw bank nog niet mee? Dan staat het geld binnen 1 werkdag op je rekening.
Tikkie is een gratis app waarmee je betaalverzoeken verstuurt naar vrienden, familie of bekenden. Handig als je een etentje hebt voorgeschoten of geld inzamelt voor een cadeau voor een collega.
De oplichter vraagt je om via Tikkie een klein bedrag over te maken om te controleren of je betrouwbaar bent. Via WhatsApp krijg je een betaallink die uitkomt op een nagemaakte Tikkie-website. Als je op deze nepsite inlogt, kunnen de fraudeurs bij je bankgegevens.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Het werkt heel simpel. Je maakt in de app van ING een betaalverzoek aan, vult het bedrag in dat je mensen wilt laten betalen en stuurt hen een linkje. Dat kan onder andere via WhatsApp, Facebook of e-mail. Via de link komen de mensen op een iDeal-pagina, waar ze het gevraagde bedrag automatisch naar jou overmaken.
Ook in het weekend en op feestdagen. Instant Payments geldt voor Eurobetalingen naar Rabobank rekeningen, maar ook voor Eurobetalingen naar andere banken die te bereiken zijn via Instant Payments.
De fraudeur zal beweren dat ING met de aanbieder van het betaalverzoek samenwerkt om je geld 'veilig te stellen' Dit betaalverzoek gebeurt via de omgeving van de aanbieder van het betaalverzoek. De fraudeur kan in sommige gevallen zelf een achtergrond instellen in deze omgeving, met bijvoorbeeld een ING logo.
Deel je betaalverzoek via Whatsapp, SMS, E-mail, Facebook of een QR-code. Je kunt het verzoek naar iedereen sturen, ook als ze geen klant bij Rabobank zijn. Zet Melding aan bij Profiel-> Voorkeuren om een alert te krijgen als het bedrag terugbetaald is. Het geld staat direct op je rekening.
2016. Tikkie is een initiatief van ABN AMRO. Gemaakt in een klein team, in het voorjaar van 2016. De eerste week had Tikkie al 25.000 fans.
Iedereen met een Nederlands rekeningnummer kan met een Tikkie betalen. Dit kan zowel via mobiel bankieren als Internet Bankieren. Hoe werkt een Tikkie betaling? Het geld van uw klant wordt overgemaakt op een ABN AMRO tussenrekening.
Kan een Tikkie dubbel betaald worden? Een Tikkie Check betaling kan maar één keer betaald worden.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Het betalen van 1 cent in het aanvraagproces van een abonnement is ter verificatie van uw identiteit. Dit is helaas nodig om fraude zoveel mogelijk te beperken. Fraudeurs hebben als hoofddoel om een nieuw abonnement of nieuwe mobiele telefoon te verkrijgen, zonder de provider hier ooit voor te betalen.
Reacties. Bij een betaalverzoek is er nog niets terug te boeken. Terugboeken (storneren) kan pas als er een overboeking (betaling) heeft plaatsgevonden.
Je kon op een naam drukken, vervolgens een bedrag overmaken en net voor de overboeking de Tikkie annuleren. In de omschrijving van de overboeking zag je dan het IBAN-nummer van de ontvanger, zonder dat diegene daar weet van heeft. Zo ziet overboeken naar een Tikkie-gebruiker eruit.
U hebt een betaalverzoek of Tikkie ontvangen
U hebt een betaalverzoek ontvangen of een Tikkie. Controleer dan eerst de link. Dit zijn enkele voorbeelden: Een echt betaalverzoek van bijvoorbeeld de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek.
Als begunstigde van een betaling kun je - als de bank van de betaler deelneemt aan Instant Payments - 7 dagen per week 24 uur per dag betalingen ontvangen op al je Euro rekeningen bij ING met een IBAN. Dit geldt voor enkelvoudige overschrijvingen via Internet en Mobiel Bankieren.
Welke banken doen mee? In Europa is Rabobank aangesloten bij Target Instant Payments Settlement (TIPS). Dit maakt het mogelijk om Instant Payments uit te voeren naar andere banken in Europa (inclusief de Nederlandse banken bunq, Deutsche Bank NL, KBC Bank NL en Société Générale NL) die ook aangesloten zijn op TIPS.