Bijna elk merk auto kan worden geëxporteerd, maar er zijn een aantal merken die erg geliefd zijn in het buitenland. Het gaat dan vooral om auto's van Japanse en Koreaanse makelij, zoals Toyota, Hyundai en Suzuki, maar ook om Duitse auto's zoals Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW en Audi.
Bij het berekenen van de exportprijs gaat het niet alleen om de kosten van productie, opslag, distributie en levering. Het gaat ook om de kwaliteit van uw product, de plaatsing in de exportmarkt (hoog of laag) en het bepalen van een prijs die past bij de markt (marktconform).
Exportprijzen zijn lager dan de Nederlandse prijzen omdat een buitenlandse klant de BPM-belasting niet hoeft te betalen. Dit voordeel gaat enkel op voor buitenlandse klanten die een Nederlandse auto, van na de eerste tenaamstellingsdatum 16 oktober 2006, willen uitvoeren.
Hiermee wordt bedoeld exclusief BTW. Deze prijs is alleen van belang voor handelaren en voor export buiten de EU. Bij export naar bijvoorbeeld Nederland door particulieren, moet er gewoon BTW in Duitsland betaald worden.
Spanje is lid van de Europese unie waardoor u geen invoerheffingen bij het importeren van een auto hoeft te betalen. De rest BPM en BTW moet echter wel betaald worden. Dit komt doordat in Nederland auto's anders worden belast dan in Spanje.
Het bedrag van de invoerbelastingen wordt berekent op basis van een waarde die is bepaald na het toepassen van een 90% korting tot een bedrag van 300000 dirham van de nieuwwaarde van de auto. Op het bedrag boven 300000 is de korting niet van toepassing en wordt de normale belasting toegepast volgens de wet.
Op de website van autoverleden kunt u via het kenteken of chassisnummer de vorige eigenaren achterhalen. Ook het schadeverleden de kilometerstand en de dagwaarde van de auto zijn daarbij in te zien.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Bij een auto spelen zowel het aantal gereden kilometers en de leeftijd (en dus het bouwjaar) een grote rol. Maar wat is belangrijker: kilometerstand of bouwjaar? Een auto van drie jaar oud is meer waard dan een auto van negen jaar. Zo ook is een auto met 25.000 kilometer op de teller meer waard dan een met 100.000.
Wat te doen bij een verlopen APK
Je mag volgens dit artikel met jouw voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum stilstaan op de openbare weg. Let op: je mag er dus niet mee rijden! Na deze periode moet jouw auto APK goedgekeurd zijn, of moet het voertuig zijn geschorst.
Rijden in Marokko
Als uw voertuig buiten Marokko is geregistreerd, mag u het in Marokko gebruiken voor een periode van maximaal 6 maanden per jaar. Het is belangrijk dat u het pasje veilig bewaart.
Tijarmaroc is in de markt gezet als nieuw meertalig marktplaatsportaal waar men allerei spullen kon verhandelen in Marokko.
Een wagen ingeschreven in Spanje is doorgaans goedkoper dan in België of Nederland door de meestal aanzienlijk lagere wegenbelasting en verzekeringspremies die hier gelden. Voor vele buitenlanders loont het dan ook financieel de moeite.
Bent u geen resident dan kunt u met uw Nederlandse kenteken 6 maanden rijden in Spanje. Sommige Nederlandse verzekeringsmaatschappijen hebben beperkingen als u met uw auto langer in het buitenland verblijft. U blijft dan in Nederland wegenbelasting betalen en ook de Nederlandse APK keuring blijft van toepassing.
Fiat 500 – 2.983 eenheden met een aanschafprijs vanaf 14.000 euro.
Benzine Loodvrije Euro 95 (Sans Plomb 95) is goed verkrijgbaar. Diesel (Gasoil/Gazole) is goed verkrijgbaar.
De benzineprijs is momenteel iets goedkoper dan in Nederland, ongeveer een euro per liter. Een volle tank kost circa drie- a vierhonderd Dirham (ongeveer dertig a veertig euro).
Marokko is niet duur, maar evenmin spotgoedkoop. Het is één van de meer welvarende landen in Afrika en dat zie je aan het prijs niveau. Toch is Marokko nog altijd een stuk goedkoper dan Nederland en is bijvoorbeeld een busrit echt geen geld. Ook kun je voor weinig geld overnachten.
Rijden zonder geldige APK is strafbaar. Je kunt er een flinke boete voor krijgen, zowel van de politie als van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een verplichte keuring. Hierbij wordt gekeken of jouw auto voldoet aan de eisen op het gebied van veiligheid en milieu.
Hoeveel bedraagt de boete voor het rijden zonder keuring? De wet voorziet een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maand en / of een geldboete van 80 tot 80.000 euro. Vooral wanneer u meerdere keren betrapt wordt op het rijden zonder geldig keuringsbewijs kan u een gevangenisstraf oplopen.
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Een hoge kilometerstand betekent niet direct dat de auto versleten is. Vaak zijn auto's die 150.000 kilometer hebben gereden beter onderhouden dan auto's met 50.000 kilometer op de teller. Dit komt omdat er in de loop van de jaren al de nodige onderdelen vervangen zijn.