V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet. Met andere woorden, de elektriciteit stroomt niet meer alleen de elektrische auto (EV) in, maar de EV kan ook elektriciteit terugleveren.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul.
De Mitsubishi Outlander PHEV had weliswaar geen al te best imago in Nederland, maar het model was zijn tijd wél ver vooruit. Mitsubishi had bovendien een opvallende dubbelfunctie voor de auto bedacht: vehicle to grid. Ofwel: de auto levert stroom aan het net.
Een kijkje in de toekomst met Vehicle to Load (V2L)
Vooralsnog zijn er slechts drie typen elektrische auto's op de markt die deze functie aanbieden namelijk de Kia EV6, de Hyundai IONIQ 5 en de MG Marvel R.
Stroom delen
Vanaf 2022 wordt de Volkswagen ID. 3 compatibel met bidirectioneel laden, ook wel vehicle-to-grid-technologie (V2G) genoemd. Door het toenemende aantal elektrische auto's is er steeds meer vraag naar elektriciteit. Gelukkig is iedere stekkerauto theoretisch ook een opslagplaats voor extra stroom.
De dc-laders, en helemaal modellen die geschikt zijn voor v2x, zijn behoorlijk aan de prijs. In het laatste geval kosten ze soms wel 10.000 euro. Daar komt bij dat het aantal auto's dat CHAdeMO ondersteunt, zeer beperkt is en wereldwijd juist afneemt.
Bi-directioneel laden is niet mogelijk met de EV's van Volvo.
Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
De enige manier om te ontladen is via de USB-poorten in de auto. Daarnaast zijn vrijwel alle laadpalen standaard niet geschikt om stroom te ontvangen. Kortom, zowel laadpalen als auto's moeten aangepast worden. Daarmee staat de techniek nog in de kinderschoenen.
Volkswagen-EV's kunnen bidirectioneel laden vanaf volgend jaar. Elektriciteit opslaan om later weer terug te geven aan het stroomnet: bidirectioneel laden, “vehicle-to-home"- of “vehicle-to-grid"-technologie wordt als een grote stap in de ontwikkeling van de elektrische auto beschouwd.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Om een idee te geven: een volledig geladen Audi e-tron accu kan een gezinshuishouden een week lang van energie voorzien. Dit principe staat bekend als 'bidirectional charging' of V2H (Vehicle to Home).
Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
Vehicle to home (V2H)
Je elektrische auto is dan een enorme thuisbatterij. Op de piekmomenten is stroom duur (en vaak ook niet groen). Je kunt je auto opladen als de stroom weer groen en goedkoop is. Met een dynamisch energiecontract kies je de uren waarop stroom het groenst en goedkoopst is.
Eigenaren van een oudere Model S of Model X kunnen levenslang gratis superchargen. Dit geldt ook voor toekomstige eigenaren, zolang voertuigen niet worden doorverkocht door Tesla.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Op dit moment betaal je voor de Tesla Powerwall 2 7.500 euro, exclusief btw. Daarnaast heb je ondersteunende hardware nodig om de thuisbatterij te laten werken. Reken op ongeveer 740 euro. In totaal mag je dus rekenen op een prijskaartje van 8.440 euro voor de Tesla Powerwall 2, plaatsing niet inbegrepen.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Laadpaal advies voor de Nissan Leaf
De Nissan Leaf kan maximaal 6,6KW op 1 fase laden. Dit vertaald zich in 29 Ampère. Een normale huisaansluiting heeft of een 1 fase met 35 of 40 Ampère of een aansluiting met 3 fase 25 Ampère(dus 25 Ampère maximaal per fase).
Voor uw Volvo XC40 Recharge Twin Pure Electric dient u een Type 2 mobiele lader te hebben. Uiteraard gaat thuisladen via het stopcontact minder snel, toch kan het zeker voor hybride of elektrische auto's met een kleinere accu voldoende zijn. Een mobiele lader kan meestal 2.3 of 3.7 kW (10 of 16A) laden.
V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet, een woning, een gebouw of ander apparaat. Onder deze verzamelnamen vallen de technologieën V2G, V2V en V2L. De begrippen hebben allen betrekking op het laden van de elektrische auto.
Vehicle-to-Load (V2L): oplader op wielen
Met V2L kunnen elektrische voertuigen worden gebruikt als energiebron voor andere elektrische apparaten zoals elektrische fietsen, scooters en laptops. Het belangrijkste kenmerk van V2L is dan ook dat u elektrische apparatuur van energie kan voorzien waar u maar wilt.
We spreken van V2H als een bidirectionele EV-lader wordt gebruikt om vermogen (energie) te leveren van een EV-batterij naar een huis of mogelijk een ander soort gebouw. Daarvoor maakt hij gebruik van een converter die meestal in de EV-lader zit om DC (gelijkstroom) om te zetten naar AC (wisselstroom).