Nike is een Amerikaans bedrijf dat in 1964 is opgericht als Blue Ribbon Sports. Het concern, dat tegenwoordig sportschoenen, -kleding, -accessoires en -apparatuur verkoopt, veranderde in 1978 haar naam in Nikè, naar de Griekse godin van de overwinning.
Bill Bowerman en Phil Knight richtten het bedrijf in 1964 onder de naam "Blue Ribbon Sports" (BRS) op, voerden het merk 'Nike' vanaf 1972 en veranderden in 1978 de naam van het bedrijf in 'Nike, Inc. ', naar de Griekse godin van de overwinning Nikè.
Aan de Portland State University studeerde in het jaar 1964 ene Phil Knight. Phil zat met het idee om een eigen merk sportschoenen op te richten. Dit idee was het beginsel van zijn bedrijf 'Blue Ribbon Sports'. Na enkele jaren kwam er een schoenenlijn met de naam Nike.
Sommigen denken dat de swoosh refereert aan de beweging van een atleet, gelijk aan het geluid dat een zweep maakt. Anderen houden vast aan hun geloof dat de swoosh de vleugels aan de voeten van de godin Nikè zijn, maar dan omgekeerd. Het zou een teken van snelheid en elegantie kunnen zijn.
Nike begon niet als Nike; Het bedrijf dat Phil Knight oprichtte in 1962 heette Blue Ribbon Sports.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem. Daarom is zij onafscheidelijk verbonden met Zeus.
Nike, Inc. is een Amerikaans sportkleding- en schoenenbedrijf dat wereldwijd bekend is. Het werd opgericht op 25 januari 1964 onder de naam Blue Ribbon Sports (BRS) door de atleet Philip Knight en zijn coach Bill Bowerman.
De slogan “Just Do It” van Nike is een krachtige en inspirerende boodschap die de essentie van het merk samenvat en atleten van over de hele wereld heeft geïnspireerd om hun grenzen te verleggen en hun dromen na te jagen.
Nike swoosh: in het kort
Grafisch ontwerper, en oud-student aan de Portland State University, Carolyn Davidsonis is de maker van het logo. In die tijd betaalde het bedrijf $35 voor de diensten van Carolyn. Omgerekend is dat nu zo'n $220 dollar. De geschatte waarde van het logo is nu $26 miljard.
Nike is niet alleen groot geworden door innovatieve producten maar net zo goed door iconische reclames, en de benadering was minstens zo revolutionair.
Philip "Phil" Hampson Knight (Portland, 24 februari 1938) is een medeoprichter van het bekende sportmerk Nike en heeft een groot aandeel in Laika Entertainment House. Hij geeft ook veel geld aan de Universiteit van Oregon, waar hij een bachelor kreeg in 1960. In 1962 studeerde hij af op de Stanford Business School.
Nike was de Griekse godin van de overwinning. In tegenstelling tot de bekendere Griekse goden had zij geen uitgesproken persoonlijkheid, die in allerlei mythes aan bod kwam, en geen eigen cultus. Zij was eerder een symbool, een abstractie van de overwinning, zowel op militair als op sportief vlak.
Converse is een Amerikaanse schoenenfabrikant die sinds het begin van de vorige eeuw schoenen produceert, en is tegenwoordig een dochteronderneming van Nike Inc.
Nike, Inc. een Amerikaans bedrijf, dat zich naar de godin vernoemd heeft, dat onder andere sportartikelen maakt.
Het gaat om de swoosh, die iedereen kent. En die toch niemand zomaar na kan maken, omdat de verhoudingen heel nauw luisteren. Het is de unieke kracht van het merk, met een van de bekendste logo's ter wereld. Dat logo werd overigens voor 35 dollar ontworpen, door een student grafische vormgeving.
It's worth noting that Nike doesn't have substantial evidence of supporting or investing in Israel and can be considered an alternative to boycotted brands like Puma or Adidas.
Nike Air Yeezy 2 Red October: $8.400 (€7.400)
Binnen enkele minuten waren de schoenen wereldwijd al uitverkocht, waardoor de waarde torenhoog is.
Nikes Diamond: €50.000
Luister Ms.
De Solid Gold OVO x Air Jordans zijn sneakers bekleed met 24 karaat goud! En hebben dus ook een geschatte waarde van €2.1 miljoen. Er is maar één exemplaar van deze gouden sneakers en ze zijn ook in het bezit van niemand minder dan de Canadese rapper Drake AKA Champagne Papi.
'Just do it' haalde het uiteindelijk van de vier andere hersenspinsels. De adverteerder had over moordenaar Gilmore gelezen en die z'n laatste woorden waren blijven hangen. Nike was aanvankelijk niet gewonnen voor de idee, maar de adverteerder kon de leiding toch overtuigen de slogan te gebruiken.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
Nike Inc. is een Amerikaans bedrijf dat opgericht is in 1964. Het bedrijf ontwerpt, produceert en verkoopt wereldwijd sportschoenen en sportkleding. Onder Nike Inc. vallen de merken Nike, Converse, Hurley en Jordan Brands.
De doelgroepen waar Nike zich voornamelijk op segmenteert zijn sporters in de jonge tot middelbare leeftijdsklasse. Deze doelgroepen zijn meer bezig met sportievere merken en kleding. Initieel richtte Nike zich voornamelijk op topsport en atleten, maar dit is al lang niet meer alleen het geval.
Toch heeft de Amerikaanse Carolyn Davidson van haar ontwerp 'goed kunnen leven'. 'I don't love it, but I think it will grow on me. ' Dit is wat Phil Knight, een van de twee oprichters van Nike, vijftig jaar geleden tegen Carolyn Davidson zei toen Davidson haar ontwerp van het Nike-logo aan hem presenteerde.
Ook het sportmerk Nike spreken we dikwijls foutief uit. De juiste uitspraak is niet 'Naik', maar 'Naiki'.