De meeste personenauto's hebben tegenwoordig voorwielaandrijving. Dat komt erop neer dat het vermogen van de motor alleen wordt overgebracht op de voorwielen, die de twee aandrijfwielen zijn. Dus de auto wordt als het ware 'getrokken'.
De eerste auto's die aan het begin van de 20e eeuw op de markt kwamen hadden achterwielaandrijving. Dit was algemeen zo tot op het einde van de jaren zeventig van de 20e eeuw. Tegenwoordig hebben de meeste auto's voorwielaandrijving alhoewel BMW meestal achterwielaandrijving heeft.
Achterwielaandrijving (RWD in het Engels)
Het heeft de naam om geschikt te zijn voor sportieve of zeer scherpe auto's en draagt bij aan een vaak onvergelijkbaar rijplezier. Omdat alleen de achterwielen kracht overbrengen, heeft de auto de neiging tot overstuur.
Het grote verschil tussen voertuigen met voorwielaandrijving en achterwielaandrijving is dat bij het optrekken, bij een voertuig met voorwielaandrijving, je minder grip of trekkracht voelt door hoe het gewicht verdeeld is. Daarentegen verbetert de tractie bij achterwiel aangedreven voertuigen.
De BMW 1 Serie is toe aan de derde generatie. Waar eerdere modellen zich juist kenmerkten door over het algemeen achterwielaandrijving te hebben, beschikt deze reeks (door ingewijden aangeduid met de chassiscode F40) over voorwielaandrijving. Slechts enkele sportievere, duurdere uitvoeringen zijn vierwielaangedreven.
Achterwielaandrijving voor volledig elektrische Volvo C40- en XC40-modellen. Volvo introduceert product upgrades voor de XC40 Recharge en de C40 Recharge voor modeljaar 2024. Dankzij nieuwe aandrijflijnen en verbeteringen aan accupakketten wordt nu een grotere actieradius gerealiseerd voor beide modellen.
Nieuwe BMW 1 Serie: ruimer, met voorwielaandrijving en zonder autosleutel. BMW heeft de nieuwe generatie van de 1 Serie onthuld. BMW's kleinste en goedkoopste model is ruimer geworden en heeft voor het eerst voorwielaandrijving. Bovendien heeft hij geen conventionele autosleutel meer nodig.
Toch blijft de focus op modellen met achterwielaandrijving liggen, ongeveer twee derde van alle modellen van BMW en Mini samen heeft achterwielaandrijving. Dat zijn allemaal BMW's, want de Mini's komen op het compacte platform met voorwielaandrijving te staan.
Door het vermogen over de vier wielen te verdelen, combineert het quattro-systeem de voordelen van voortstuwing (achterwielaandrijving) en tractie (voorwielaandrijving). Een Audi uitgerust met quattro biedt dus een dynamischer rijgedrag en is tegelijk zeer betrouwbaar in minder gunstige omstandigheden.
Bij BMW M is men ervan overtuigd dat achterwielaandrijving zeker nog nut heeft voor bepaalde segmenten van de markt. Niet zo zeer voor de auto's waarmee mensen dagelijks rijden. Daarbij is vierwielaandrijving het meest optimale.
Formule 1-auto's zijn uitgerust met een halfautomatische versnellingsbak. De coureur verandert de gekozen versnelling door middel van "flippers" achter het stuur. De aandrijving is op de achterwielen. Een moderne koppeling in een Formule 1-auto bestaat uit meerdere koolstofplaten met een massa van maar 1 kg.
De C-Klasse heeft achterwielaandrijving, op enkele versies na. De C 200 en C 220d hebben een 4Matic-versie die € 3.025 meer kost; de C 300d, C 400 en C 43 zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving.
Hoewel bijna alle hybrids zijn uitgerust met voorwielaandrijving, biedt Toyota nu ook een hybrid met All Wheel Drive, ofwel vierwielaandrijving.
Welke wielen worden aangedreven, kan per auto verschillen. Zo hebben verreweg de meeste auto's voorwielaandrijving. Een flink aantal auto's – veelal SUV's – is bovendien (standaard of optioneel) uitgerust met vierwielaandrijving. Tot slot zijn er auto's die achterwielaandrijving hebben.
Hij is namelijk alleen leverbaar met voor- of vierwielaandrijving en moet het dus doen zonder traditionele achterwielaandrijving. Al rijdend merk je daar weinig van; alleen als je lomp het gas intrapt voel je dat de voorwielen soms moeite hebben het vermogen van de soepele viercilinder goed op de weg te brengen.
Voorwielaandrijving is veiliger en eist minder van de bestuurder dan achterwielaandrijving. In de sneeuw werkt dat eigenlijk ook zo, maar kan het onderstuur natuurlijk ook in de weg staan. De auto kan makkelijker rechtdoor glijden in gladde omstandigheden.
Bij voertuigen met achterwielaandrijving hebben de achterwielen de neiging door te draaien bij accelereren op een glad wegdek. Er is een duidelijk verschil tussen accelereren op een droog en glad wegdek. De achterkant breekt sneller uit op gladde wegen. De reden hiervoor is de lagere belasting van de aandrijfwielen.
De vijfcilinder turbodieselmotor van Volvo behoort tot de beste in zijn klasse. In 2008 nestelde de 2,4-liter krachtbron zich al tussen de zuinigste en sterkste diesels van dat moment.
De XC40 (en zustermodellen) waren namelijk in de basis voorwielaangedreven, en optioneel vierwielaangedreven (AWD). Met de lancering van modeljaar 2024 “bouwt” Volvo echter de XC40 om naar achterwielaandrijving.
De vierwielaandrijving werkt ook stabiliserend bij hogere snelheden. Bij normaal rijden worden de voorwielen naar verhouding iets sterker aangedreven dan de achterwielen. Bij stilstand is de vierwielaandrijving altijd ingeschakeld om bij het optrekken maximale tractie mogelijk te maken.
De BMW 1-serie is zeer betrouwbaar, mits die niet mishandeld is. Daarin schuilt een zeker risico. Veel zogenaamd sportieve rijders stellen de techniek zwaar op de proef. Kijk dus goed uit of de auto netjes is behandeld en tijdig, deskundig onderhoud heeft gehad.
CONCLUSIE. De nieuwe BMW 1 Serie is de best rijdende auto in zijn klasse: vooral de kwaliteit van de besturing en de wegligging zijn ongeëvenaard. Hij kan de achterwielaandrijving gemakkelijk missen.
De BMW 116i 5-deurs en het milieu
Ook de overige benzinemotoren (de 120i, 125i en M135i) vallen wat dat betreft buiten de boot. Een start/stop-systeem is standaard op iedere 1 Serie. BMW geeft voor de 116i een fabrieksverbruik op van 1 op 20. In de praktijk kwamen wij niet verder dan 1 op 14,6.