Vooral in Duitsland zijn precies de wagens die wij in Nederland zoeken ruimschoots voorradig. Importeren is dus de enige en tevens beste optie om aan de vraag te voldoen. Bijkomend voordeel: onderaan de streep krijg je meer auto voor minder geld. Auto's zijn in het buitenland stukken goedkoper dan in Nederland.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.
Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten.Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Voordelen van het importeren van een auto uit Duitsland
Door een auto uit Duitsland te importeren, krijgt u toegang tot deze hoogwaardige voertuigen. Lagere prijzen: Auto's in Duitsland zijn over het algemeen goedkoper dan in Nederland.
Vooral de modellen van Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Ford, Renault en Toyota scoren goed. De Volkswagen Polo, Golf en Tiguan staan meestal in de top 3, gevolgd door auto's als de Renault Captur, Nissan Qashqai en Ford Fiesta.
De voordelen van een Duitse import auto
In Duitsland liggen de prijzen van auto's, zowel voor nieuwe als gebruikte auto's, een stuk lager dan in Nederland. Daarnaast is het aanbod van auto's in Duitsland veel groter dan in Nederland.
In sommige gevallen is een geïmporteerde auto inderdaad minder waard. Dat komt omdat de historie buiten Nederland niet op dezelfde manier wordt bijgehouden als in Nederland. Daarom geeft de RDW ook geen oordeel over de kilometerstand.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'.
Exportprijzen zijn lager dan de Nederlandse prijzen omdat een buitenlandse klant de BPM-belasting niet hoeft te betalen. Dit voordeel gaat enkel op voor buitenlandse klanten die een Nederlandse auto, van na de eerste tenaamstellingsdatum 16 oktober 2006, willen uitvoeren.
RDW kosten auto importeren uit Duitsland
Ook aan de RDW-keuring zijn kosten verbonden. De leges bedragen 107,20 euro voor de keuring en daarnaast betaal je 39,50 euro (ex.BTW) voor de tenaamstelling. Deze laatste kosten kunnen variëren maar ze liggen altijd rond het bedrag van 39,50 euro.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Vervolgens kun je de auto bij import in Nederland opgeven bij de Belastingdienst. Dit noemen we ook wel intracommunautaire verwerving. Je koopt de auto dan in het buitenland tegen 0% btw om bij import vervolgens de Nederlandse BTW van 21% aan te geven bij de Belastingdienst.
U maakt een online afspraak voor een keuring van de auto bij de RDW. Naar deze keuring neemt u het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. En zo nodig aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands apk-keuringsrapport of andere voertuigdocumenten.
In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren. Je moet de papieren in orde hebben voor een tijdelijk Duits kenteken, voor een eendaags Nederlands kenteken én de auto moet natuurlijk verzekerd zijn.
We kunnen vast verklappen: de goedkoopste personenauto van Nederland is de Dacia Sandero, die voor nog geen 17 mille in de prijslijsten staat. Maar de Sandero is niet de enige nieuwe auto die in zijn voordeligste vorm minder dan 20.000 euro kost.
Doe de chassisnummer check en achterhaal het auto schadeverleden, kilometerstand en eigenarenhistorie. De chassischeck is de enige manier om erachter te komen of er niet gefraudeerd is met een import auto of auto met een buitenlands kenteken. Doe de import auto check direct en vul het chassisnummer in.