Hoe hard mag een ambulance rijden? Als een ambulance een spoedrit heeft, ook wel een A1-rit genoemd, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden.
In de ambulance zelf mag het sirenegeluid maximaal. 80 decibel zijn, om de chauffeur en verpleegkundige te. beschermen. Dat is nog steeds hard.
En er zijn duidelijke richtlijnen." Zo mag je met spoed maximaal 40 kilometer per uur harder dan het overige verkeer.
Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
Snelheid op de vluchtstrook
Daarom is de regel voor de brandweer aangepast en gelijkgetrokken met die van politie en ambulance: men moet een snelheid van maximum van 50 km/uur hanteren, ongeacht de snelheid van het overige verkeer.
Hoe hard mag een ambulance rijden? Als een ambulance een spoedrit heeft, ook wel een A1-rit genoemd, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden.
Politieagenten hoeven zich bij de uitoefening van hun vak niet aan alle verkeersregels te houden, maar die vrijstelling is niet ongelimiteerd en aan diverse regels gebonden. Zo mogen ze niet harder dan 40 kilometer per uur boven de toegestane maximumsnelheid.
Een voorrangsvoertuig moet u altijd voor laten gaan. Je herkent een voorrangsvoertuig aan de tweetonige hoorn en aan het blauwe zwaai-, flits-, knipperlicht. Denk aan politie, brandweer en ambulance. Blijf rustig als een voorrangsvoertuig nadert.
Uit de geluidsmetingen blijkt dat in alle gemeten ambulances wordt voldaan aan de geluidsgrenswaarde van 80 dB(A). De hoogste geluidsniveaus worden gemeten bij de hogere rijsnelheden, en zijn dus niet altijd een gevolg van het geluid van de sirene.
De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
Witte Kruis gaat voor teamspirit in de directe samenwerking met collega's en ketenpartners.
Weldra krijgt ons land twee soorten ambulances: gele ambulances voor noodhulp en dringend ziekenvervoer en witte ambulances voor niet-dringend ziekenvervoer.
De zwarte ambulances zijn hier in onze regio nog niet echt ingeburgerd. Meer en meer wordt er gebruik van gemaakt om een stoffelijk overschot zo snel mogelijk ergens weg te halen, of het nu om een natuurlijk overlijden gaat of een crimineel feit. Na een ongeval op de snelweg zijn we bijvoorbeeld sneller ter plaatse.
Hierbij valt te denken aan een reanimatie, een zeer ernstig ongeval of vanwege tilassistentie. Om de noodzakelijke handelingen zo snel en kundig mogelijk uit te kunnen voeren worden er soms twee ambulances gestuurd. Twee verpleegkundigen en twee chauffeurs voeren dan gezamenlijk de nodige handelingen uit.
Verwarring zal er ontstaan wanneer het waarschuwingslicht van hulpdiensten dezelfde kleur zou hebben. Daarom is er voor de kleur blauw gekozen. Zo vallen de zwaailichten altijd op en zullen de hulpdiensten eerder de ruimte op de weg krijgen, zodat ze eerder op de bestemming aan kunnen komen.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
De pijngrens van geluid ligt voor mensen rond de 120-130 dB. Deze geluidsniveaus zijn zo hoog dat je bij blootstelling direct gehoorschade kunt oplopen. Het hardste geluid ooit gemeten is de Tunguska meteoor, die in 1908 met een geluidsniveau van maar liefst 300-315 dB in Rusland terechtkwam!
In alle andere gevallen gedraagt de ambulance zich als een normaal voertuig. Dat is wel zo veilig. Het rijden met zwaailicht en sirene is namelijk risicovol voor ambulancemedewerkers en andere weggebruikers.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Als een ambulance hulp nodig heeft zijn er ook ondersteunende auto's of helikopters. Dit zijn teams die makkelijker op de plaats waar ze moeten zijn kunnen komen. Ze hebben vaak medicijnen, bloed (voor bloedtransfusies) en andere hulpmiddelen bij zich, die niet standaard in een ambulance zitten.
Als er een rijstrook vrij is, laat deze dan ook vrij. Houd genoeg afstand tot je voorganger, zo kan er altijd een ambulance tussen, mocht dit nodig zijn. Laat de vluchtstrook vrij. Houd je altijd aan de maximum snelheid en wijk pas uit als zich een veilige mogelijkheid voordoet.
Achter de achterruit brandt een bordje met de tekst "Stop politie".Bij een andere foto, inclusief de afbeelding van het nummerbord, staat: "Undercover, Hoefkade". Het is de vraag of het bij de afgebeelde auto's echt om burgerauto's van de politie gaat; daar zegt de politie niets over.
Snelle interventievoertuig
Audi, A6 Avant 3.0 TDI S-tronic Quattro. 286 PK dieselmotor. Acceleratie (0-100 km/h): 5,6 seconden. Topsnelheid (km/h): 250 km/u.
Mag een politieauto de maximumsnelheid overschrijden zonder zwaailicht en sirene? Jawel, de politie mag ook zonder zwaailicht en sirene harder rijden dan is toegestaan.