“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
Ook zijn er moderne auto's op LPG in de markt die vanuit de fabriek op benzine geleverd worden en die soms meteen na verkoop op LPG (autogas) worden omgezet. Dat kan onder andere zo zijn bij de Volkswagen Golf, Polo, Skoda, Audi, Opel, Hyundai, Kia, Volvo, Renault, Ford Ecoboost en Dodge RAM Hemi 1500.
LPG gaat vaak goed in grotere motoren die niet maximaal hoeven te presteren. Als het rijden op LPG versnelde slijtage aan kleppen veroorzaakt waardoor ze moeten worden vervangen, dan is dat vaak vanaf zo'n 150.000 km.
De afname is volgens BOVAG-woordvoerder Tom Huyskens een logisch gevolg van een aantal nationale en internationale ontwikkelingen. “Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
De populariteit van LPG
Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling. Voor de zakelijke rijder is het daardoor geen interessant alternatief.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Of bent u een particulier en laat u een LPG-installatie inbouwen in uw bestelauto? Dan betaalt u daarna meer motorrijtuigenbelasting als uw motorrijtuig zwaarder is en daardoor in een hogere tariefklasse valt. En daarnaast een brandstoftoeslag, omdat uw motorrijtuig een andere brandstof gebruikt.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Dacia levert als enige fabrikant auto's die af-fabriek op LPG kunnen rijden.
Gewone lpg geeft al tien tot vijftien procent minder CO2-uitstoot dan een benzinemotor, maar bij een auto op bio-lpg is de winst ten opzichte van benzine ten minste zeventig procent. In weerwil van de klimaatdoelen van ons kabinet stoot het autopark echter sluipenderwijs steeds meer CO2 uit.
LPG staat voor liquid petroleum gas en wordt ook wel autogas genoemd. Het is een mix van propaan en butaan, waar de meeste benzineauto's met behulp van een LPG-installatie op kunnen lopen.
Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd.
Tanks zijn gekeurd voor 6 of 10 jaar (i.p.v. 15 jaar). Na deze termijn dient een herkeuring gebeuren van de tanks, waarop de tan opnieuw voor die periode geldig is. Bij tanks onderaan gemonteerd, bedraagt de geldigheid 6 jaar, bij tanks gemonteerd binnen in de auto bedraagt de geldigheid 10 jaar.
Ja, er is zeker verschil tussen LPG en G3. LPG ofwel autogas is de brandstof en G3 is de regelgeving. In de volksmond wordt er vaak 'LPG G3' gezegd, maar eigenlijk is het gewoon een LPG-systeem dat voldoet aan de G3-regelgeving waarmee je recht hebt op een tegemoetkoming in de wegenbelasting.
Wat voor manier van rijden je ook kiest, zowel de prijzen van elektriciteit als van fossiele brandstoffen als diesel en benzine zijn hoog. Alleen lpg is nog goedkoper dan elektrisch, diesel of benzine rijden. Je betaalt als je rijd op lpg afhankelijk van je auto ongeveer €0,05 cent per kilometer.
LPG heeft een geringere dichtheid dan benzine. Daarom is het vermogen van autogas voertuigen iets lager dan dat van benzinevoertuigen, en het verbruik is ongeveer 15 tot 20 procent hoger – dit medieert het kostenvoordeel weer een beetje.
Voor- en nadelen van LPG-wagens
Minder fijn stof en stikstofoxiden dan diesel. Minder kankerverwekkende onverbrande koolwaterstoffen dan benzine. Goedkopere brandstof: je betaalt heel wat minder dan bij diesel en benzine. Lagere onderhoudskosten dan auto's op benzine of diesel.
De actuele prijs voor LPG bij Duitse tankstations is op dit moment € 0,62 per liter.
Het vloeibare autogas wordt opgeslagen in de tank. Het gas staat onder een werkdruk van maximaal 2500 kPa (25 bar). Een tank met vloeibaar autogas mag nooit tot 100% gevuld worden, omdat er anders onvoldoende ruimte is voor het gas om uit te zetten bij opwarming.
Als jij vandaag besluit om op het schone en voordelige LPG te gaan rijden dan ga je 2.102 euro per jaar besparen ten opzichte van rijden op benzine volgens de gegevens die je net hebt ingevoerd. Hierbij is rekening gehouden met de wegenbelasting (MRB) en de verschillende brandstofkosten.
Gas is niet voor snelle of onregelmatige bestuurders
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Naast het feit dat verbranding van LPG minder fijnstof uitstoot dan diesel, is LPG ook wat betreft co2 een schonere brandstof dan diesel. Bij verbranding van 1 liter LPG komt 1,51kg co2 vrij, waar bij verbranding van 1 liter diesel 2,6kg co2 vrijkomt! Een nieuwe trend is de opkomst van bio-LPG.