Hoe hoger het getal, hoe minder snel je Stromer accu leeg is. De paarse 618Wh accu brengt je 120 kilometer ver, de accu van 814Wh is geel en zorgt voor een actieradius van 150 kilometer en met de zwaarste Stromer accu ten slotte, de blauwe (met een capaciteit van 983Wh), leg je maximaal 180 kilometer af.
Wat is de levensduur van een Stromer accu? Een gemiddelde Stromer accu moet volgens de fabrikant meer dan 500 laadcycli meegaan, wat door velen na 4-5 jaar bereikt wordt. Ondanks dat Stromer gebruik maakt van A-grade energiecellen treedt er vaak al eerder significant capaciteitsverlies op.
Hoe lang gaat de accu speed pedelec mee? Dit is eigenlijk een dubbele vraag. De levensduur van de accu van een speed pedelec is gemiddeld 4 tot 5 jaar. Dit betekent dat je ongeveer iedere 5 jaar de accu van jouw speed pedelec moet vervangen door een nieuwe.
Het opvoeren van een speed pedelec is (om diverse redenen, waaronder de veiligheid van jou en je mede-weggebruikers) illegaal. Ook resulteert opvoeren in verlies van garantie en rij je onverzekerd rond.
Snelste speed pedelec: Venturelli B-Tornado
Met deze speed pedelec haal je een indrukwekkende snelheid van 45 km per uur. Deze commuter fiets is ideaal voor het woon-werkverkeer. De motor van Bosch is krachtig genoeg voor allerlei soorten terreinen. Ook het beklimmen van heuvels is geen probleem.
Een gewone elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km per uur. Bij de speed-pedelec ligt de grens op 45 km per uur en daarom moet de fiets verzekerd zijn en de berijder een helm dragen. Omdat die hogere snelheid extra eisen stelt aan een fiets, zijn speed-pedelecs behoorlijk aan de prijs.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Bij sommige fietsen is het ook mogelijk om te kiezen voor een zwaardere accu. Je kunt dan (tegen bijbetaling) kiezen voor een zwaardere accu (bijvoorbeeld 600Wh of misschien wel 750Wh). Een accu met meer Wh staat namelijk gelijk aan een grotere actieradius.
Hoe hoger het getal, hoe minder snel je Stromer accu leeg is. De paarse 618Wh accu brengt je 120 kilometer ver, de accu van 814Wh is geel en zorgt voor een actieradius van 150 kilometer en met de zwaarste Stromer accu ten slotte, de blauwe (met een capaciteit van 983Wh), leg je maximaal 180 kilometer af.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
Bij de meeste e-bike accu's ligt deze tussen de 200 en 600 Wh. Als vuistregel kun je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/h, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning).
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
De accu van een elektrische fiets kan gevoelig zijn voor kou. Flink lage temperaturen kunnen een paar kilometer actieradius opeten, maar het gaat niet om significante verschillen met warmere tijden. Wel is het in de kou verstandig om de accu regelmatig aan het werk te zetten.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
Een e-bike accu met een capaciteit van 300Wh zorgt voor een bereik van gemiddeld 40 kilometer.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Je kunt de accu gerust na elke keer dat je hebt gefietst opladen. Dit wordt vaak zelfs aanbevolen. Om precies te weten hoe je het beste de accu van je e-bike kunt opladen, is het verstandig de handleiding eerst te lezen en de veiligheidinstructies.
De vuistregel voor het opladen van je fietsaccu: Je kunt de accu van je elektrische fiets het beste opladen op het moment dat deze tussen de 40% en de 70% geladen is. Opladen na iedere korte rit is niet nodig, maar kan bij moderne e-bikes ook geen kwaad. Het allerbelangrijkste is diepontlading voorkomen.
De Qwic Premium Q MN8 Belt is in de categorie Stadsfietsen winnaar geworden bij de Duitse ElektroRad e-bike test 2021. Aan de test deden in totaal 86 e-bikes mee in diverse categorieën. Met een beoordeling van 9.3 is de Qwic Premium Q MN8 Belt de hoogst beoordeelde e-bike in de categorie Stadsfietsen.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
In Duitsland ligt de BTW bovendien 2% lager dan in Nederland en België. Dit scheelt al gauw €100 op de luxere elektrische fietsen. Fietsen hoort ontzettend bij Nederland, daarom kom je niet gauw op het idee dat een e-bike in Duitsland goedkoper is. Toch is het zo!