Dus als je een laadpaal wilt aansluiten van 11kW, dan heb je een automaat nodig van 20A.
Vanuit de NEN wordt geadviseerd om een aardlekschakelaar type B te gebruiken in combinatie met een laadstation. Een aardlekschakelaar voor laadstations moet je apart kopen, deze zit niet al standaard in je groepenkast.
Als je wilt kunnen laden met 7,4kW of 22kW, heb je minimaal 32A nodig. Voor 3,7kW of 11kW volstaat 16A.
Je gaat voor zowel een 11 kW als een 22 kW laadpaal een geschikte aardlekautomaat moeten aanschaffen. Voor de 11 kW laadpaal is een 3P+N 16A aardlekautomaat ideaal en voor de 22 kW laadpaal kan je het beste voor een 3P+N 32A aardlekautomaat kiezen.
De Acti9 iCV40N is de ideale aardlekautomaat voor het beveiligen van uw EVlink Home Wallbox. Deze automaat is voorzien van een 1P+N aansluiting (1 beveiligde pool en een meeschakelende nul) en heeft een stroomsterkte van 40A.
Maar welk type aardlekschakelaar heb je dan nodig? Een laadpaal is een elektronisch toestel met een hoge DC (gelijkstroom) component. Een standaard aardlekschakelaar type A detecteert gelijkstroom componenten tot 6mA.Kom je hierboven dan heb je een type B nodig.
Type B aardlekschakelaar en laadstation
Volgens de IEC 61851-1 norm is het noodzakelijk om laadpalen te beveiligen met een aardlekbeveiliging die gelijkstroom kan meten. Hiervoor gebruiken we vaak een Type B aardlekschakelaar. Deze aardlekschakelaar levert een hoge veiligheid.
Met 16 Ampère kun je laden met 11 kW, maar met 32 Ampère kun je dus dubbel zo snel laden. Ook daarbij geldt weer: de auto moet daar wel voor geschikt zijn. Veel elektrische auto's kunnen maximaal met 11 kW laden bij wisselstroom. Aan een snellader zijn veel hogere laadvermogens mogelijk, maar dat is met gelijkstroom.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Een type B aardlekschakelaar is een combinatie van een type A en heeft een extra meetcircuit om DC stromen te kunnen meten. Type B Aardlekbeveiliging gebruik je bijvoorbeeld bij laadpalen en zonnepanelen met een DC lekstroom boven de 6mA.
Of je een extra groep nodig hebt voor een laadpaal, hangt af van je huidige groepenkast en het vermogen van de laadpaal die je wilt installeren. Een laadpaal kan aanzienlijke hoeveelheden stroom verbruiken, vooral als het gaat om een snellader.
Gebruik een XVB-kabel tussen de zekeringskast en de laadpaal met minstens volgende diameter: Afstand <25 m: 2,5 mm² voor 16 A, 6 mm² voor 32 A. Afstand >25 m: 4 mm² voor 16 A, 6 mm² voor 32 A.
Hoe hoger de capaciteit van de accu, hoe langer het duurt voordat deze volledig is opgeladen. De gemiddelde accucapaciteit van een volledig elektrische auto ligt tussen de 50-60kWh. Tegen een laadsnelheid van 11kW is deze accu binnen ongeveer 5 uur volledig opgeladen.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Met een 3x25A-groepenkast kun je dus met 11kW laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan. Exact hetzelfde geldt voor publieke laadpalen. Die zijn allemaal driefasig en kunnen 11 tot 22kW leveren, mits de interne lader van de auto dat aankan.
11 kWatt. Laadkabels voor het overdragen van vermogens tot 11 kWatt bestaan uit 5 koper aders waarvan 3 aders (3 fase) 230 volt wisselspanning (t.o.v de nul ader/fase) heeft. De koper aders hebben een diameter van 2,5 mm2 (vierkante millimeter). Deze kabels worden ook wel aangeduidt als 3 fase, 16 ampère.
Als je een hoofdzekering hebt van 3x 25 ampère dan heb je totaal 75 x 230 volt = 17.250 Watt maximaal aan vermogen.
Ook is het mogelijk om een 3 fase laadpaal aan te schaffen en deze vervolgens op 1 fase aan te sluiten, zodat u op deze manier ook 1 fase kan laden. Dit kan interessant zijn voor als u in de toekomst een auto aanschaft die 3 fase kan laden, zodat u uw laadpaal weer op 3 fase kan aansluiten om 3 fase te laden.
Het type B aardlekschakelaar is een combinatie van type A en heeft een extra meetcircuit om DC stromen te kunnen meten. Het dubbel meetcircuit en het feit dat type type nog weinig wordt toegepast maakt dat een type B aardlekschakelaar prijzig is.
In Nederland is het verplicht om een type B aardlekschakelaar toe te passen in Mode 3 of als er geen DC detectie aanwezig is in het laadpunt.
Volgens de AREI aanpassing van 7 februari 2017 moet een laadpaal gecombineerd worden met een type B aardlekschakelaar die niet meer dan 30mA lekstroom toelaat. Dit geldt voor zowel enkelfasige als driefasige laadpunten.
De meest toegepaste openbare laadpaal in Nederland levert 11 kW vermogen over 3 fasen. Elke fase levert 16A bij 230V ofwel 3,6 kW. Totaal dus 3 x 3,6 kW = 11 kW. Beschikt de auto over een 1 fase lader, dan kan slechts met maximaal 3,6 kW worden geladen.
Het laadpunt gaat dan vanzelf op 16 ampère laden. Tot slot moet je kijken hoeveel vermogen er beschikbaar is in jouw pand. Raadpleeg altijd een expert om te bepalen wat handig is. Als 16A haalbaar is maar 32A net niet, kun je de laadpaal afzekeren op bijvoorbeeld 20A.
In nieuwbouwwoningen wordt vaak gekozen voor een 3-fase aansluiting. Hierop staat een stroomsterkte van 3 x 25 Ampère. Het maakt dat het maximaal toegestane vermogen per groep in de meterkast groter is. U kunt nu immers 5.500 kW aansluiten: 25 x 220.