Methodisch werken: waar hebben we het over? Volgens de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) betekent 'methodisch werken' dat zorgverleners werken volgens de PDCA-cyclus. Dat staat voor Plan, Do, Check, Act.
Bij methodisch werken werk je volgens een bepaald stappenplan samen aan de zorg voor de cliënt. Het is de basis van de zorg. Je doorloopt steeds dezelfde stappen om je doel te halen: • Je verzamelt wat de wensen en mogelijkheden zijn van je cliënt*.
Methodisch werken is een cyclisch proces en bevat een aantal stappen: het verzamelen van informatie, het vaststellen van (zorg)behoeften of verpleegkundige diagnosen, het bepalen van doelen, het vaststellen en plannen van activiteiten, het uitvoeren van de activiteiten volgens planning, evalueren en zo nodig bijstellen ...
Wat zijn de 3 fases van methodisch werken? Wat doe je bij de voorbereiding (fase 1)?Wat doe je bij de uitvoering (fase 2)?Wat doe je bij de afronding (fase 3)?
Je handelen is systematisch Je handelt methodisch als je in staat bent om ook systematisch te handelen. Dat wil zeggen dat nadat je een doel hebt bepaald, je ook volgorde kunt aan- brengen binnen de verschillende stappen die je gaat zetten op weg naar dat doel. Je kunt prioriteiten stellen aan je wijze van handelen.
Deze 4 domeinen bestaan uit de woon-en leefomstandigheden, participatie (het sociale leven van de cliënt), mentaal welbevinden en autonomie, en het lichamelijk welbevinden en gezondheid. Met behulp van de vier domeinen wordt uw levenskwaliteit gewaarborgd.
PDCA CYCLUS
De PDCA-cyclus, of de kwaliteitscirkel van Deming, is een creatief hulpmiddel om methodisch handelen toe te passen.
ZINZIZ definieert methodisch handelen als volgt: het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier het doel te bereiken dat je voor ogen hebt. Methodisch handelen is daarmee een proces, met zowel doen als denken.
Een methodische cyclus is als een cirkel, een proces wat aan het eind weer opnieuw begint, op een bepaalde manier via een vaste methode.
Methodisch werken helpt om persoonsgericht en veilig te werken. Maar methodisch werken is ook juist in de ondersteunende processen van belang. In samenwerking binnen teams, tussen de disciplines en in de verbinding tussen werkvloer en management, met bijvoorbeeld goede terugkoppelingsmechanismen.
Wanneer je een doel wilt bereiken, dan doe je dat volgens een bepaalde methode. Je doet het volgens een weldoordacht, vaststaand stappenplan. In dit stappenplan ga jij werken naar een vooraf gesteld doel. Dit doel bereik je door verschillende stappen en fasen van te voren te beschrijven en vervolgens uit te voeren.
Als sociaal werker of hulpverlener in een wijkteam is het belangrijk dat je methodisch handelt en gestructureerd werkt. Dat betekent dat je stelselmatig, geordend en voor de cliënt navolgbaar werkt, met een concreet resultaat voor ogen. Dit hulpmiddel helpt je daarbij.
methode: vaste, weldoordachte manier van handelen om een bepaald doel te bereiken (ook in allerlei samenstellingen, zoals onderwijsmethode, lesmethode, behandelmethode, werkmethode) methodiek: samenhangende set methoden, of een overkoepelende methode die diverse submethoden omvat.
Een methodiek is een geheel van methoden, procedures, richtlijnen, hulpmiddelen en technieken dat kan worden gebruikt voor hulp aan of behandeling van kinderen, jongeren en/of ouders. Voorbeelden van methodieken zijn oplossingsgericht werken, systeemgericht werken en competentiegericht werken.
Methodisch handelen = het handelen volgens een vaste, weldoordachte manier om daarbij op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier het doel te bereiken dat men voor ogen heeft. Methodisch handelen is een proces, dat zowel doen als denken omvat.
Voorbeelden van basismethodieken die in veel jeugdzorginstellingen gebruikt worden, zijn oplossingsgericht werken en competentiegericht werken. Dit onderzoek richt zich op de vraag welke strategieën de instellingen hanteren om interventies en basismethodieken in te voeren en de borgen.
In vergelijking met niveau 1 tot en met 3 heeft de verpleegkundige niveau 4 meer verantwoordelijkheden en moet je zelfstandig kunnen werken. Je geeft complexe zorg en begeleidt mensen in het dagelijkse leven. Ook stel je zelfstandig een zorgplan samen en kijk je welke zorg iemand nodig heeft.
Doe hier inspiratie op over hoe je dit als gemeente goed op orde kan brengen op de volgende onderwerpen: Woningaanbod, Zelfstandig wonen, Omgeving & Locatie, Eigen regie en Veiligheid.
Wat is Omaha System? Het Omaha System is een classificatiesysteem voor wijkverpleegkundigen en andere zorgverleners waarin ze de gezondheidstoestand, acties en uitkomsten van de zorg voor cliënten vastleggen. Het vergemakkelijkt de communicatie met elkaar en met de cliënt.
Onder methodisch-didactische basisprincipes verstaat men een reeks van vuistregels waarmee leerkrachten voortdurend rekening moeten houden. Zij bieden zinvolle aanwijzingen voor het handelen in de alledaagse praktijk. De meeste basisprincipes zijn het resultaat van eeuwenlange onderwijservaring.
Maak gebruik van een methodische vraagverheldering, dat betekent dat je zowel vragen stelt over de huidige situatie (wat speelt er in het hier en nu), over de toekomst, (waar wil je naar toe?)maar ook over het verleden (wanneer was dit anders?). Dit doe je door gebruik te maken van verschillende soorten vragen.