We leggen hier uit wat de vier gesprekstypen zijn: dialoog, debat, tirade en redevoering.
Omdat de communicatie tussen gesprekspartners verschillend kan verlopen, kun je een onderscheid maken in de diverse didactische werkvormen die als gespreksvorm ingezet kunnen worden: • klassen- of groepsgesprek; discussie; onderwijsleergesprek; vragen stellen.
In het kort: Een Drie- gesprek, is een gesprek tussen werkgever, werknemer en psycholoog, met als doel helderheid te verschaffen in de wederzijdse behoeftes van werkgever en werknemer, waarbij samen wordt gezocht naar de best passende oplossing voor een succesvolle arbeidsre-integratie.
Welke gespreksvaardigheden zijn er? In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
Elk effectief gesprek heeft een zogenaamde 'kop – romp – staart' structuur: een begin, een kern en een einde. Voorafgaand aan deze drie fasen is het cruciaal om elk gesprek zorgvuldig voor te bereiden en na afloop van het gesprek kort en krachtig te evalueren.
In een perfect gesprek luisteren mensen echt, tonen ze respect, zijn ze open, vermijden ze onderbrekingen, letten ze op non-verbale signalen, tonen ze empathie en bespreken ze meningsverschillen op een respectvolle manier.
Je zult dan ook merken dat de nieuwe gesprekstechnieken snel wennen. Van alle technieken zijn de vier basisvaardigheden: Open vragen stellen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Insiders noemen dit ook wel de ORBS-vaardigheden.
Voor het gelijknamige hoorspel, zie Gesprek (hoorspel). Een gesprek of conversatie is een mondelinge communicatie tussen ten minste twee personen; in geval van één persoon spreekt men van een monoloog of een toespraak. Een gesprek kan een vrijblijvend of een formeel karakter hebben.
Een persoonlijk gesprek biedt uitkomst als je een vraag hebt waar je alleen niet uitkomt of als je ergens in vastloopt. Het kan zijn dat je al een tijdje niet zo goed in je vel zit of dat je je wat eenzaam voelt.
Een dialoog is een gesprek tussen verschillende mensen, waarin een vrije gedachtewisseling plaatsvindt, wat tot nieuwe inzichten leidt bij de betrokkenen.
Een tirade – een competitief gesprek via eenrichtingsverkeer. Hierin is er altijd 1 spreker die zijn emoties en overtuigingen uit aan 1 of meer personen.
Het informatieve gesprek is er voor het slachtoffer of voor degene die namens hem melding komt doen. In het informatieve gesprek vertelt het slachtoffer globaal wat er is gebeurd en wat haar of zijn verwachtingen zijn van het politieonderzoek.
Vaardigheden die tot doel hebben orde en duidelijkheid in een gesprek te bewaken. Voorbeelden zijn het noemen van doelen, het afspreken van een tijdsduur, het handhaven van de structuur van het gesprek, terugkoppelen naar de doelen, de tijd in de gaten houden, samenvatten en afspraken benoemen.
We spreken van een communicatieproces, omdat zender en ontvanger elkaar steeds beïnvloeden door de verbale en non-verbale communicatie. Hoewel de verbale communicatie bepaalt over welk onderwerp een gesprek gaat, bepaalt de lichaamstaal hoe de woorden moeten worden geïnterpreteerd.
Verbaal: orale communicatie, zoals gesprekken of telefoongesprekken. Schriftelijk: geschreven communicatie, zoals e-mails, brieven of chatberichten. Visueel: beelden en video's, zoals presentaties, infographics of videoconferenties. Fysiek: persoonlijke interactie, zoals vergaderingen of evenementen.