Clan-cultuur, adhocracy-cultuur, hiërarchie-cultuur en markt-cultuur. Er zijn vele manieren om een organisatiecultuur te beschrijven.
We kunnen zeggen dat de organisatiecultuur 4 aspecten heeft: motivatie, doel, overeenstemming en gedrag. Deze vier aspecten van de organisatiecultuur bepalen wat voor soort organisatie je hebt.
Hierbij worden onderscheiden: de familiecultuur, de adhocratiecultuur, de hiërarchische cultuur en de marktcultuur.
Het cultuurmodel van Handy en Harrison is gebaseerd op twee assen: de mate van machtsspreiding en de mate van samenwerking. Deze twee assen leiden tot vier cultuurtyperingen: individu-cultuur, taakcultuur, machtscultuur en rolcultuur.
De bedrijfscultuur of organisatiecultuur bestaat uit de normen, waarden en ongeschreven regels van een organisatie. Soms zijn uitingen van de cultuur daadwerkelijk zichtbaar. Bijvoorbeeld in kleding of hoe de kantine eruitziet.
-De belangrijkste cultuurelementen die gemeenschappelijk kunnen zijn, zijn: religie, taal, ontstaansgeschiedenis. -Culturen die op elkaar lijken in West-Europa vormen de Westerse Wereld.
Voorbeelden zijn een gedeelde taal, religie, tradities, gewoonten, normen en waarden, maar ook de formele inrichting van een samenleving, zoals de organisatie van het onderwijs, het gehanteerde rechtsstelsel, en het gebruikte kiessysteem.
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving.
Om toptalent aan te trekken en te behouden, moeten bedrijven een aantrekkelijke organisatiecultuur opbouwen en in stand houden. Om dat te realiseren zijn er 5 onmisbare kernelementen nodig: doelgerichtheid, verantwoordelijkheid, gemeenschapszin, doeltreffende communicatie en goed leiderschap.
Zwakke- en sterke organisatiecultuur
Er is een sterke samenhang aanwezig en een collectief doel om de bedrijfsdoelstellingen te verwezenlijken. Een sterke bedrijfscultuur zorgt op de lange termijn voor een hoge betrokkenheid van de leden bij het belang van de organisatie.
De bedrijfscultuur bestaat uit de ongeschreven regels, gewoonten en gedrag van alle medewerkers binnen een bepaalde firma. Deze zijn dan weer gebaseerd op een set gedeelde waarden. Ook uit de manier waarop processen verlopen, kan je veel afleiden over de bedrijfscultuur.
Er bestaan meer dan 5000 culturen en iedere cultuur heeft met de ander gemeen dat die zichzelf als 'normaal' beschouwt. De verschillen schuilen in de grote diversiteit aan culturele waarden. Deze waarden bepalen in sterke mate ons gedrag, ons denken en onze houding. Die zijn per cultuur verschillend.
Het zijn met name culturele kenmerken die mensen benoemen als typerend voor Nederland: eerst en vooral de Nederlandse taal, maar ook nationale feestdagen, tradities en gewoonten, symbolen en iconen. Behalve deze elementen worden ook landschappelijke of omgevingskenmerken (zoals water) als karakteristiek gezien.
In Nederland wonen momenteel 1,8 miljoen mensen die niet in Nederland geboren zijn. Ze vertegenwoordigen tweehonderd nationaliteiten. Dat blijkt uit een inventarisatie van Tubantia.
In brede zin duidt cultuur alles aan wat een samenleving voortbrengt en overdraagt, zowel materieel als immaterieel. In enge zin is cultuur een ambacht, kunst, religie en wetenschap, gewoonten en gebruiken, kleding, vrijetijdsbesteding en voedselvoorziening.
De dominante cultuur is de overheersende cultuur in een Land. Kenmerken die Typisch Nederlands zijn, zijn bijvoorbeeld kaas, Koninginnedag, Sinterklaas, schaatsen, klompen, tulpen, molens, enzovoort. Deze cultuur heeft de grootste invloed op Nederland. Het is de overheersende cultuur.
Van de 910 duizend in Nederland geboren inwoners met twee in het buitenland geboren ouders, heeft veruit het grootste deel een Buiten-Europese herkomst. Een vijfde (189 duizend) heeft een Marokkaanse herkomst, een iets kleiner aantal (165 duizend) een Turkse.
Een cultuur is een groep mensen met dezelfde waarden, normen en gewoonten. Cultuur bestaat uit dingen die we doen en maken, maar het kunnen ook ideeën zijn. Of tradities. De Nederlandse cultuur is anders dan de Franse cultuur.
geloof, eten, muziek, dans, kleding, tradities, gewoontes, normen en waarden, de taal etc. etc. een cultuurkenmerk is alle eigenschappen en het gedrag dat in de cultuur van een volk voorkomt.
Je eigen cultuur is wat je kent, wat vertrouwd is en wat jij als normaal beschouwt. De neiging bestaat om van een andere cultuur te denken dat deze afwijkt van wat jij normaal vindt.