In de praktijk worden zowel de lucht-, de stalen en elastomeer vering gebruikt. De volgende combinaties worden toegepast: Voorvorken met elastomeer vering.
Een verende voorvork zorgt voor een stabiel rijgedrag door het contact tussen band en weg te optimaliseren. De vering en de demping compenseren de oneffenheden van de weg en verhogen zo het rijcomfort en de controle over de fiets.
Vering maakt je fiets comfortabel, en absorbeert de schokken die anders worden opgevangen door je polsen, armen en schouders. Toch zitten ook nadelen aan vering: een verende voorvork maakt je fiets zwaarder, moet goed onderhouden worden en verlaagt de efficiëntie van je krachtoverbrenging.
Veerweg van mountainbike
Ga je de bergen in? Dan heb je een voorvork nodig met een veerweg van 120 tot 150mm. Voor de extreme enduro ritten gebruik je een veerweg vanaf 150mm. Voor een downhill bike is een veerweg van 200 mm of meer niet gek.
Tot hoeveel bar je moet oppompen is afhankelijk van het type voorvork en je lichaamsgewicht. Ben je ongeveer 85 kilo? Dan raden we een spanning van circa 6,5 bar aan.
Dit is vaak de beste indicatie of je te veel, te weinig of precies genoeg druk op je demper hebt. Net als bij de voorvork moet de sag ongeveer 20% tot 25% van de totale veerweg zijn. Dit test je op dezelfde manier als met de voorvork. Schuif het rubber bandje helemaal tegen de onderkant van de demper.
Met een vorkpomp kun je de luchtdruk bepalen. Soms krijg je zo'n pompje bij je fiets geleverd. Vaker moet je er zelf één aanschaffen.
Een vuistregel is dat hoe meer veerweg een mountainbike heeft, hoe meer geschikt hij is voor technische afdalingen en ruig terrein. Fietsen met minder veerweg zijn lichtere en efficiëntere klimmers.
Plaats een injectiespuit op de vorkpoten en spuit Rock Shox 15WT Suspension Oil in de poten.
De Cross Country MTB is het populairste type in Nederland. Zeker ook vanwegen de prijs in zowel aanschaf als onderhoud. Ze zijn perfect voor het Nederlandse landschap, omdat we niet echt veel echt stijle heuvels hebben om te beklimmen.
Door blokjes elastomeer in de vorkpoten te plaatsen wordt deze verend. Met elastomeren is constructief een zeer eenvoudige vork te maken. Elastomeren dempen uit zichzelf enigszins als ze worden ingedrukt.
Bij een geveerde zadelpen zal het zadel met een meer gelijke kracht drukken. Hierdoor wordt er bij het inveren (grote kracht op het zadel) energie opgeslagen in de veer en bij het uitveren (kleine kracht op het zadel) de energie weer uit de veer gehaald.
De Feathershock is een voorvork met de vering geintegreerd in de stuurbuis. Dit wil zeggen dat de 3,5 cm vering verwerkt zit in de buis die in het frame zit. Net zoiets als bv Headshock van Cannondale of de iRide vork van Rockshox.
Vaste vork rijdt directer, minder zwaar, maar voor limbrugsmooiste heb ik toch de geveerde erin gezet en dat is dan ook wel weer lekker. Met vaste vork kun je wel het een en ander doen met bandendruk om het toch nog comfortabel te houden.
Definities die `binnenbalhoofdbuis` bevatten:
Binnenbalhoofdbuis = [Onderdelen van een fiets] De diameter van de binnenbalhoofdbuis bepaalt de maat van het balhoofdstel en de stuurpen. Standaard is 1" uitwendig, maar 1 1-8" en 1 1-4" komen ook voor.
De KOGA Feathershock voorvorkvering is een unieke innovatie en speciaal ontworpen voor de enthousiaste toerfietser. De Feathershock heeft een sportieve uitstraling, is comfortabel en bovendien veel lichter dan een standaard model verende voorvork.
Door deze winter de MTB te pakken leer je nóg mooiere routes kennen. Een mountainbike is al snel een paar kilo zwaarder dan je racefiets. Tel daarbij de extra weerstand door dikke banden op en je snapt: fietsen met een MTB is pittig. En daarom ideaal om extra kracht op te doen.
Een trail mountainbike is eigenlijk een speelsere XC mountainbike en een soort alleskunner en kan in veel verschillende landschappen gebruikt worden. Trail rijden betekent letterlijk dat je rijdt op sporen. Het verschil met cross country is dat deze paden vaak technischer en meer uitdagend zijn.
Hoe werkt een vacuümpomp? 'De vacuümpomp is een holle buis (cilinder) met een pomp aan de bovenkant en aan de onderkant een elastische drukring. De man kan de cilinder om zijn penis doen. Door een vacuüm te creëren, vullen de zwellichamen met bloed en komt er een erectie tot stand.
Met een vacuümpomp kan vacuüm worden gegenereerd. De werking is dezelfde als een compressor, de toepassing is echter niet aan de perszijde, maar aan de aanzuigzijde. Het doel van de vacuümpomp is de lucht of een ander gas uit een ruimte te trekken teneinde de druk ervan te verlagen.
Als u lucht samenperst door het met de fietspomp in uw ventiel te blazen, dan wordt het ventiel heet. Als u een spuitbus of gastankje leegspuit, is het ontsnappende gas koud. Dat doet gas: als je het samenperst, wordt het heet.
Rij tubeless voor en achter met ongeveer 1,5-1,6 bar.
Je kunt het framenummer terugvinden op een sticker dichtbij de trapas, bij de barcode of op de papieren die je bij je fiets hebt ontvangen zoals de factuur. Het framenummer begint bij KOGA met twee letters.
Alle aluminium KOGA frames en ongeveerde voorvorken hebben daarnaast een levenslange garantie op constructie- en/of materiaalfouten. Voor carbon frames geldt een garantieperiode van 10 jaar.