De 11/28 of 11/30 cassettes zijn geschikt voor heuvelachtige parcoursen en voor sommigen al in de bergen. Voor de meeste fietsers zijn echter de 11/32 en 11/34 cassettes het meest geschikt voor in het hooggebergte.
Heb je voor de klim bijvoorbeeld 2 uur nodig, een mooie prestatie, dan heb je dus 50% van het verzet van de profs nodig. Het bij jouw vermogen passende gemiddelde verzet bedraagt dan: 50% van 4,40 m = een verzet van 2,20 m.
Op vrijwel iedere racefiets is een andere cassette (de achterste kettingwielen) met grotere kettingwielen te monteren. Hoe groter het kettingwiel achter, hoe kleiner het verzet. Dan krijg je het zogenoemde 'bergverzet'.
Re: Welk verzet voor de Alp d'Huez ? In principe zou 30x25 voldoende moeten zijn als je alleen de Alp op gaat en een redelijke conditie hebt. Als je wilt kun je ook een groter tandwiel monteren. Als je een lange kooi hebt, moet een 30 eventueel ook wel kunnen.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30. Dit zie je vooral vel bij de renners van Ineos Grenadiers.
Iedereen die de Mont Ventoux beklimt verdient respect. Dan weten jullie dat vast. Maar dit is wel de makkelijkste beklimming van de Mont Ventoux. Sault ligt al op 765 meter hoogte en over 26 kilometer neemt de route de tijd om boven te komen.
Het zou mooi zijn als je in de laatste 2-3 maanden voorafgaand je trip naar de Mont Ventoux een aantal (toer)tochten te fietsen waarbij je flink wat hoogtemeters pakt, zodat je beenspieren meer wennen aan het klimmen. Bij het klimmen gebruik je andere spieren dan tijdens het rijden op het vlakke.
Bij het bergop fietsen is natuurlijk het verzet (de versnelling) van essentieel belang. Om een berg als de Passo dello Stelvio te beklimmen kan het, zeker voor beginnende fietser, aangeraden zijn om voor een "triple" te kiezen.
De verhouding tussen de voortandwielen (kettingblad) en de achtertandwielen (cassette) wordt het verzet genoemd. Afhankelijk van waar en hoe je fietst is de juiste tandwielverhouding van belang. Hoe groter het voorblad, hoe zwaarder het verzet, hoe harder je moet trappen en hoe sneller je dus gaat.
In het stervelingenpeloton ben je een knappe klimmer als je binnen 1 uur boven weet te komen. Gewoon goed getraind moet binnen 1,5 uur te doen zijn.
Met de aanname dat je voldoende hebt getraind voor ritten in het hooggebergte, zou een semi-compact (52/36) moeten volstaan. Je kunt dat crankstel combineren met verschillende cassettes, bijvoorbeeld een 11/32 of een 11/34.
Voor neem ik altijd een compact (34/50), dan kan ik nog in een redelijk hoog cadans overal boven komen. Als je een mindere conditie hebt of bijvoorbeeld 1 keer per week zo'n 50 kilometer fietst kun je het beste voor de 12-30 cassette met compact kiezen.
Triple, dubbel, of compact
Dubbel zijn de klassieke twee-voorbladen, meestal hebben deze 53 tandjes op het grote blad en 39 op het kleine blad. Ideaal in het vlakke Nederland, maar veel te groot en te zwaar voor bijvoorbeeld de Ardennen of in de Franse Alpen.
De Mont Ventoux is een klassieker en wordt gezien als de vreselijkste beklimming van Frankrijk. Deze berg, met een hoogte van 1.912 meter, staat beter bekend als 'de gigant van de Provence'. De beklimming als je start vanuit Bédoin is met 21.8 kilometer lang te noemen.
Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
Shimano Dura Ace groep
Shimano Dura Ace is de beste groepset van Shimano. Je krijgt hier echt het beste van het beste. Een zo laag mogelijk gewicht, maar wel oersterk.
Het 'Provinciaal Verzetsmonument' te Valkenburg (gemeente Valkenburg aan de Geul) is een zeshoekige gedachteniskapel, geplaatst op een plateau tegen de helling in een bocht van de Cauberg. De helling is afgegraven en wordt gesteund door een ovaalvormige keermuur.
Het verstandigste is om te schakelen naar het verzet 'koffiemolentje', en hiermee het begin van de klim overwinnen. Als de twee knikjes over het steilste gedeelte achter je liggen kun je eraan denken om een tandje op te schakelen.
Re: La Marmotte : welke versnelling
50*12 is genoeg voor de afdalingen. als je onzeker bent over de 25 als kleinste, zou je kunnen overwegen de 13 te verwijderen en er een 28 bij te plaatsen.
Met een gemiddeld stijgingspercentage over zo'n 20 kilometer van 8 tot 9 procent. Net iets minder dan de Mont Ventoux. Maar het grote verschil tussen beide cols is de lucht, die in de laatste kilometers van de Stelvio vanaf zo'n 2 kilometer hoogte ijler en ijler wordt.
De Passo dello Stelvio is een bergpas in het noorden van Italië. De Stelvio is met zijn 2758 meter de hoogste pas in Italië en één van de zwaarste beklimmingen in het wielrennen.
De Mont Ventoux kan met de auto beklommen worden, alsook lopend, maar de meesten die de berg willen beklimmen doen dit op de fiets. Er zijn meerdere routes langs waar je de berg kunt beklimmen: vanuit Bédoin in het Zuiden, Malaucène in het Noorden of Sault in het Oosten.
Zo doe je het: Zoek een korte klim die ongeveer 2 minuten duurt om te beklimmen. Zorg dat je al voordat de klim begint aan een RPE van 7/8 rijdt. Klim 90 seconden door met dezelfde inspanning en rij de laatste 30 seconden zo snel als je kunt naar de top. Herhaal vier tot zes keer.
Met de 180 Watt Vermogen, gewicht fietser 89kg en een 8 kg fiets, kan op die helling van 12% met 5,7km/uur gereden worden en de 40/26 levert dan een cadanz van 39 toeren per minuut.