Veranderprojecten kunnen leuker, leerzamer en vooral succesvoller zijn. Gun je team de tijd voor de verandering. Veranderen is wennen en het is ook afleren en aanleren van gedrag. Doe kleine stappen zodat er vertrouwen onstaat.
Betrek mensen bij het bedenken en maken van veranderingen
Een van de ergste dingen die je kunt doen, is mensen het gevoel geven dat de verandering hen wordt opgedrongen. Je wilt mensen juist meekrijgen, zodat ze gaan geloven in de verandering. Dus, betrek ze bij het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen.
WWK-model: Inzicht in veranderbereidheid bij verandering
Medewerkers en leiding zijn bereid te veranderen en eigenaarschap te tonen voor de verandering als ze 'weten' wat de verandering betekent, als ze de verandering 'willen' en als ze de verandering en de nieuwe manier van werken aan 'kunnen'.
Wat is verandermanagement? Hoe werkt verandering anno nu en hoe krijg je de mensen mee?
34 gerelateerde vragen gevonden
Hoe ontstaat weerstand bij mensen?
Mensen hebben weerstand tegen veranderingen. Iemand met weerstand is emotioneel, koppig en enigszins irrationeel. Veranderingen leiden tot een soort rouwproces met gevoelens van ontkenning, een vecht of vlucht reactie en uiteindelijk ook de berusting en het zien en benutten van nieuwe kansen.
Een verandering start meestal met een beeld van het doel. Het is nog niet concreet hoe het eruit gaat zien en onduidelijk wat het voor iedereen in gaat houden. Het is de start van een ontdekkingsreis voor jou en je team of organisatie. En kenmerkend van een ontdekkingsreis is dat je niet weet wat je gaat vinden.
Een veranderstrategie is de manier waarop een organisatie een bepaalde verandering aanpakt. Het is een vooropgesteld mechanisme om ervoor te zorgen dat eventuele negatieve neveneffecten die ingrijpende veranderingen met zich meebrengen geminimaliseerd worden en te profiteren van de transformatie.
Ruwweg maak ik een indeling in twee soorten weerstand: De directe weerstand: positief. De indirecte weerstand: negatief (in een viertal varianten) ... Negatief: indirecte weerstand
Het DINAMO-model (ontwikkeld door Erwin Metselaar) kijkt naar drie motivatoren die van invloed zijn op veranderbereidheid en daarmee op gedrag, nodig om je verander-resultaten te bereiken: willen veranderen (de attitude van medewerkers), moeten veranderen (de noodzaak of druk die men ervaart) en kunnen veranderen (de ...
Met change management zorg je ervoor dat de mensen in de organisatie zo snel en soepel mogelijk de transitie doorlopen, waardoor zowel de mensen als de organisatie gebruik kunnen maken van de voordelen die de verandering teweeg moet brengen.
Je gaat het probleem verkennen, onderzoek doen en op basis van de gevonden gegevens reik je voorstellen tot verbetering aan en de manier waarop de verbetering kan worden ingevoerd. Bij het opstellen van het veranderplan helpen we je vooral verander- kundig te kijken naar de voorgenomen verandering.
Warme organisatie; is een organisatie waar sociale cohesie en samenwerking centraal staan. Intrinsieke betrokkenheid van de mensen is de drijvende kracht achter de organisatie. Zelfsturing is belangrijker dan sturing door het management.
Het kleurenmodel van De Caluwé en Koeleman biedt inzicht in de complexiteit en de dynamiek tussen verschillende denkwijzen rond veranderen. Individuen kunnen het kleurenmodel gebruiken om de eigen manieren van denken te relativeren en andere denkwijzen te gaan waarderen.
Zorg eerst voor een goede verkenning. Weet wat het nieuwe werkproces de organisatie kan en moet gaan opleveren! Start een pilot. Houd deze klein en begin niet gelijk met een groot project dat ook nog politiek of publiekelijk in de belangstelling staat, ook al is daar de bestedingsruimte het grootst.
Door frequente wijzigingen kun je je diensten en producten gemakkelijker aanpassen aan gewijzigde marktomstandigheden. Maar ook aan nieuwe situaties, nieuwe omgevingen en nieuwe mensen. Het gevolg is dat je niet in paniek raakt als iets onverwachts gebeurd.
Verandermanagement is het veranderen van de werkwijze van een onderneming of organisatie. Verandermanagement gaat over zaken zoals innovatie, digitalisering, manieren van samenwerken en klantgerichtheid.