1. Pseudoniem ID's. De AVG/GDPR schrijft aan de ene kant voor dat je de wetgeving schendt als je pseudonieme cookie-ID's, advertentie-ID's en andere eindgebruiker-ID's verzamelt. Gegevens die met behulp van andere gegevens zijn te koppelen aan een persoon.
Als de doelpagina niet is gecodeerd met de trackingcode, houdt Analytics deze pagina niet bij en worden dus ook de doelen niet bijgehouden. Controleer tevens of u de juiste trackingcode heeft geïnstalleerd op uw pagina's, aangezien de code specifiek is voor elke accountproperty.
Elke Analytics-property kan maximaal vierhonderd gekoppelde groepen bevatten. Elke gekoppelde groep kan maximaal 1000 Google Ads-accounts bevatten. U kunt Analytics en Google Ads niet koppelen wanneer Google Ads (MCC- of afzonderlijk account) is uitgezet/geannuleerd.
Mogelijke bronnen zijn: 'google' (de naam van een zoekmachine), 'facebook.com' (de naam van een verwijzende site), 'nieuwsbrief_mei' (de naam van een van uw nieuwsbrieven) en 'direct' (gebruikers die uw URL rechtstreeks in hun browser hebben getypt of uw site als bladwijzer hadden ingesteld).
Doelen worden op weergaveniveau geconfigureerd. Doelen kunnen worden toegepast op specifieke pagina's of schermen die uw gebruikers bezoeken, zodat u kunt zien hoeveel pagina's/schermen ze bekijken in een sessie, hoeveel tijd ze besteden op uw site of in uw app en welke gebeurtenissen ze activeren terwijl ze daar zijn.
Duur: Er wordt een doel geregistreerd wanneer een bezoeker een minimum aantal seconden op de website blijft. Pagina's/schermen per sessie: Wanneer tijdens een bezoek een bepaald aantal pagina's wordt bekeken, wordt dit geregistreerd als doel. Gebeurtenis: Bijvoorbeeld het bekijken van een video, of een PDF download.
Een beschrijvend kenmerk of een eigenschap van gegevens. Browser, Bestemmingspagina en Campagne zijn allemaal voorbeelden van standaarddimensies in Analytics. Een dimensie is een beschrijvend kenmerk of een eigenschap van een object dat verschillende waarden kan hebben.
Enkele belangrijke verkeersbronnen zijn: Direct verkeer: geeft een overzicht van de bezoekers die volgens Google Analytics direct op de website gekomen zijn. Verwijzingen: geeft een lijst met verwijzende websites. Op deze lijst staan alle sites vermeld die via een link op de websites bezoeken hebben gegenereerd.
De standaard campagneparameters (zoals Bron, Medium, Inhoud, Term, enzovoort) zijn standaard beschikbaar. U kunt elke aangepaste dimensie als secundaire dimensie toevoegen aan dat rapport. Google-ontwikkelaars kunnen aangepaste rapporten maken of uw analyse automatiseren met behulp van de Core Reporting-API.
Het rapport verkeersbronnen kun je vinden door je aan te melden bij Google Analytics en naar dataweergave van je website te gaan. Vervolgens selecteer je in het menu aan de linkerkant Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium. Je ziet dan een overzicht dat laat zien op welke manier bezoekers op je website zijn gekomen.
Met autotagging worden Google Ads-gegevens automatisch geïmporteerd in Analytics. Als u Google Ads-gegevens combineert met de uitgebreide informatie na de klik die wordt geleverd door Analytics, kunt u zien wat er is gebeurd op uw site nadat mensen op uw advertenties hebben geklikt.
Een aangepast rapport is een rapport dat u zelf maakt. U kiest de dimensies (bijvoorbeeld Stad en Browser) en de statistieken (bijvoorbeeld Sessies, Paginaweergaven en Bouncepercentage) en bepaalt hoe ze moeten worden weergegeven. U moet ten minste één dimensie en statistiek opgeven.
De rapporten inschakelen via het tabblad Beheerder
Ga naar het account en de property waarvoor u demografische en interessegegevens wilt gebruiken. Klik in de kolom PROPERTY op Property-instellingen. Stel onder Advertentiefuncties de optie Rapporten voor demografische en interessecategorieën inschakelen in op AAN.
U kunt ook de functie Gebruikers-ID gebruiken in combinatie met de client-ID om gebruikers nauwkeuriger te identificeren op alle apparaten waarop ze uw site of app openen.
UTM staat voor “Urchin Tracking Module“. Door middel van een UTM-tag kun je een label aan een url hangen. Hierdoor kun je in Google Analytics extra informatie vinden over de herkomst van de link. Er zijn 5 verschillende UTM-tags met allemaal een eigen doel.
Direct Traffic is een term uit Google Analytics die je terugvindt op de pagina Acquisitie > Alle Verkeer > Kanalen. Deze pagina vertelt jou hoe de bezoekers op jouw website zijn terechtgekomen, bijvoorbeeld via Google of via AdWords.
Het directe verkeer van je website of webshop is het verkeer dat rechtstreeks in de zoekbalk van hun browser zoekt naar je website. Grotendeels zal men je website of webshop al kennen, aangezien dit de snelste manier is om op je website of webshop te komen.
De sleutel/waarde die een aanvullend sorterings- en/of verzamelniveau voor uw rapport biedt. In veel rapporttabellen wordt een rij weergegeven voor elke mogelijke combinatie van primaire en secundaire dimensiewaarden.
Aangepaste dimensies en statistieken zijn beschikbaar in aangepaste rapporten en kunnen worden gebruikt met geavanceerde segmenten. U kunt aangepaste dimensies ook gebruiken als secundaire dimensies in standaardrapporten.
Hoe slimme doelen werken
Slimme doelen worden op weergaveniveau ingesteld. Ze maken gebruik van machine learning om tientallen signalen over websitesessies te onderzoeken. Zo kan worden bepaald welke sessies waarschijnlijk tot conversies leiden.
Verkeer naar je website
Het rapport Alle Verkeer geeft weer waar je bezoekers precies vandaan komen. Selecteer Acquisitie –> Alle verkeer –> Kanalen. In dit overzicht zie je direct hoe bezoekers op jouw site terecht zijn gekomen. In dit voorbeeld komt het grootste deel van de bezoekers (57%) via zoekmachines.
Google Analytics is een gratis softwareprogramma van Google dat meer inzicht geeft in het gedrag op je website of webshop. Het geeft je inzicht in zowel het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen, waar naartoe navigeren en wat het einddoel is.