Wanneer we het over de Eend hebben, dan hebben we het over de Citroën met de officiële naam '2CV'.
De 2PK, 2CV (Frans: Deux chevaux), in België veelal geit(je) genoemd en in Nederland vaak (lelijk) eend(je), is een auto van de Franse autofabrikant Citroën.
Citroën presenteert de 2CV op de Modial de l'Automobile ofwel Autosalon van Parijs op 7 oktober 1948 en de kritiek van de pers is groot. Een journalist zou na het zien van de 2CV uitgeroepen hebben dat hij er uitziet als een “lelijk eendje” hetgeen uiteindelijk de geuzennaam van de auto zal worden.
Het Lelijke Eendje
De 2CV is een auto van Citroën die geproduceerd werd van 1949-1990. In Nederland heet de auto ook wel 'Lelijke Eend'. Citroën is een Frans automobielfabrikant en ontwikkelde de 2CV om het platteland mobiel te maken.
Wanneer je je gaat oriënteren op een Citroën 2CV zul je zien dat de prijzen uiteenlopen van 3000 tot soms wel 20.000 euro. Voor 3000 euro mag je uiteraard niet te veel verwachten. In die categorie is er altijd op een of meer gebieden iets mis.
De 2CV ('deux chevaux' – 'twee paarden' of '2 pk') werd gebouwd tussen 1948 en 1990 – inderdaad, 42 jaar lang. Van oorsprong was het een taai, nuttig en goedkoop autootje.
Superbenzine (98) voor je 2CV
Het advies van Citroën is daarom om benzine met minimaal RON97 te gebruiken voor 2CV's en andere A-typen. RON97 is alleen nergens te koop, dus dan zit je op benzine met '98', ook wel 'Super'-benzine genoemd. Het is dus wijs om met een superbenzine met RON98 te rijden.
De Citroën DS is eigenlijk bekender onder zijn bijnamen De Snoek of Het strijkijzer maar wat vast staat is dat deze auto geschiedenis heeft geschreven. De DS was naast een toonbeeld van mooi design ook nog eens baanbrekend qua technologie. De presentatie van de DS gebeurde in 1955.
citroen {de}
lemon {znw.}
1970-1987 | 4-deurs, sedan | handgeschakeld
Deze versie van de Citroen 2CV is in Nederland geleverd van november 1970 tot december 1987. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 5.241.
In 1948 werd de Citroën op een autosalon in Parijs voorgesteld aan pers en publiek. Een journalist benoemde hem meteen “lelijk eendje”. Sindsdien zeggen ze in Nederland tegen de Citroën 2CV “Het lelijk eendje”.
De wilde eend is de stamouder van de gedomesticeerde tamme eend, die waarschijnlijk voor het jaar 1000 in Zuidoost-Azië gedomesticeerd is. Het mannetje (de woerd) is kleurrijk met een glanzend groene kop en een witte halsband, er zijn echter ook woerden zonder deze witte halsband.
Eend is de algemene naam voor een aantal soorten vogels uit de familie van eendachtigen (Anatidae). Alle soorten uit de Anatidae worden "eenden" genoemd, behalve de soorten uit de onderfamilie Anserinae, de ganzen en zwanen.
Volgens Interbrand's top 100 van sterkste merken is Toyota de hoogst geklasseerde autoconstructeur van de 15 merken in de ranglijst.
De Fiat Multipla is de lelijkste auto aller tijden. Dat blijkt uit een poll van deze site over mislukte automodellen, waaraan bijna 17.000 lezers meededen. Ruim driekwart van alle lezers koos voor de Italiaanse MPV.
Het duurste model van Citroën is de C5 X waarvan de meest luxueuze uitvoering een prijskaartje heeft van boven de 45.000 euro.
De minst betrouwbare automerken zijn Seat (5,2), Citroën (5,8), Skoda (6,1), Peugeot (6,1) en Fiat (6,1).
DS Automobiles is een Frans automerk, onderdeel van de autogroep Stellantis. Het merk is in 2015 ontstaan als afsplitsing van het merk Citroën en onderscheidt zich van dat merk door een sportieve en luxueuze uitstraling. Sinds 2009 bestond het als een luxe productreeks binnen Citroën.
Hoe duur is de Citroën DS in zijn klassieke vorm vandaag? De eerste modellen in de Citroën DS-serie zijn in ieder geval niet duur - ze zijn in 2022 al verkrijgbaar vanaf ongeveer 10.000 euro. De zeldzame cabriolets daarentegen zijn vaak aanzienlijk duurder en kosten niet zelden meer dan 100.000 euro.
DS Automobiles is een nieuw automerk uit Frankrijk dat onderdeel is van de PSA Group.
Wat vind ik zelf van de vernieuwde DS 7 (2022)?
Daar is na de facelift van de DS 7 niets aan veranderd. Een heerlijk rijdende auto, die wat groter aanvoelt dan hij daadwerkelijk is, maar messcherp stuurt en zeker met de nieuwe 360 pk sterke aandrijflijn aan boord, geweldig goede prestaties neerzet.
Het maximaal trekgewicht van 400 kg van de Citroen is tevens het maximaal gewicht dat we adviseren voor een beladen caravan. In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 400 kg weegt.
De wet staat toe om in totaal 240 liter brandstof mee te nemen. Daarnaast moeten alle mogelijke maatregelen genomen worden om lekkage van de inhoud te voorkomen. Ook moeten de jerrycans goed vastgemaakt worden in de kofferbak.
Een benzinemotor rijdt echter minder zuinig dan een dieselmotor. Daarnaast is de prijs per liter ook hoger. Het break even punt ligt rond de 20.000 à 25.000 kilometer per jaar. Rijd je minder dan 20.000 kilometer per jaar, dan is benzine rijden een betere keuze.